Traktorer och processorer

Skaffa Farma kran eller?

6 inlägg 4169 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skaffa Farma kran eller?

beas  
#488219 Har kollat in Farmas kranar 7 m och 8,5m kranar för montage på min Valtra 6350 med Jakefäse
De har lyftkraft 720 kNm resp 520kNm på max räckvidd vilket låter vilket låter hiskeligt mycket.
De har ett listpris på 72000 resp 83000 för kran inkl grip,rotator , exkl ventilpaket då jag redan har ett
med elspakar.
Låter prisvärt eller vad tycker ni?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skaffa Farma kran eller?

Andreas99  
#488222 Jag har noll koll på priserna men funderar på hur sikten påverkas av en stående lyftkolv jämfört med en liggande som på Moheda. Tänker att när det är så nära bakrutan så påverkar det mer än när kranen sitter på vagnen.

Avatar Fallback

Re: Skaffa Farma kran eller?

beas  
#488227 Har en stående bomkolv på min nuvarande kran Valtra 866 (patruuna) tycker det är ok sikt.
Funderar även på hållfasthet i förhållande till lyftkraft mm ,Farmas kranar verkar ju vara relativt lätta jämfört med en del andra märken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa Farma kran eller?

Ådii  
#488256 Vi har på vår Farma 14T skogsvagn deras 8,5m kran och kört med den utan problem nu i 3år. Har 0,24 gripen på den och den orkar nog med den full med 3m massa utan problem på full räckvidd. Vi använder kranen till och från i princip 11månader i året så den är nog i användning, under vintern ungefär 4-5dag i veckan.
Slangdragningen längst ut är lite som den är, det är tänkt att den ska gå i en båge uppåt när man drar in utskjutet efter att det har varit fullt utskjutet men den kan vika sig på ena sidan av bommen istället så man kan hamna att vika tillbaka dem ibland. Och man måste vara ganska noga med längden ifall man byter slangar annars kommer den hela tiden att vika sig på sidan av bommen. Men det är väl det enda som finns att klaga på.
Vad det gäller vikten så väger vår Cranab FC53DT som också är 8,5m ungefär samma sak som Farman, och det är ju positivt om den skall vara i Jakefästen.

Avatar Fallback

Re: Skaffa Farma kran eller?

beas  
#488261 Va bra att ni är nöjda med den.
Kör ni på traktorns egen hydralik?

Har en Arbro stegmatare som jag tänkte
hänga på så småningom.
Låter ju lockande med 8.5 m om man
bara får traktorn att stå still
får väl köra med förstånd förståss.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa Farma kran eller?

Ådii  
#488276
beas skrev:Va bra att ni är nöjda med den.
Kör ni på traktorns egen hydralik?

Har en Arbro stegmatare som jag tänkte
hänga på så småningom.
Låter ju lockande med 8.5 m om man
bara får traktorn att stå still
får väl köra med förstånd förståss.


Nej vi tog med egen pump på samma gång och så har vi även elstyrt ventilbord där man kan justera parametrar till kranen. Men kör med ca. 50-55l/min till kranen så går den nästan som bäst tycker jag.
Jag brukar även ha ett Naarva E24 giljotinaggregat som jag klipper energivirke med och det väger 260kg och det fungerar nog bra även på full räckvidd att lyfta med några stammar i sig.
Finns även en annan som har Farmas kran som skrivit i min tråd som jag har om vårt ekipage.

Nisse Husberg - Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Tråden om vårt ekipage: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).