Sida 1 av 1

Lastargeometri

Postat: tis 12 dec 2017, 13:58
av johanerik
Jag har en fundering som knyter an till alternativ användning av min skogstraktor...

Satt och styrde runt snön härom kvällen och störde mig lite på att lastaren sticker upp så mycket över motorhuven när snöbladet hänger där fram. Det problemet har man ju inte på hjullastare. Så jag började fundera på varför man har rak lastare på hjullastare och dessa krokiga tingester på jordbrukare. Hur mycket jag än la pannan i djupare och djupare veck kom det ingen vettig förklaring till mig. Har någon med mer kunskap och erfarenhet funderat på samma och kanske till och med kan förklara?

Re: Lastargeometri

Postat: tis 12 dec 2017, 14:24
av Ingoberra
En traktor är ju främst konstruerad för å ha redskap efter sig. En hjulastare har ju bara en uppgift å är byggd därefter. Ingen motor ifram som lastaraggretatet måste ta hänsyn till tex

Re: Lastargeometri

Postat: tis 12 dec 2017, 14:34
av lm
Ja det är ju framförallt framaxeln och hjulen på en traktor som är i vägen, axeln pendlar dessutom och så styr hjulen.

Sedan finns det väl lite olika varianter på hjullastare och traktorgrävare om framaxel eller inte pendlar, borde påverka hur rak lastaren kan vara.

Bild på midjestyrd Valtra med lite rakare lastare:
Bild

Re: Lastargeometri

Postat: tis 12 dec 2017, 17:00
av johanerik
lm skrev:Ja det är ju framförallt framaxeln och hjulen på en traktor som är i vägen, axeln pendlar dessutom och så styr hjulen.

Sedan finns det väl lite olika varianter på hjullastare och traktorgrävare om framaxel eller inte pendlar, borde påverka hur rak lastaren kan vara.

Bild på midjestyrd Valtra med lite rakare lastare:


Aaa, just det var en väldigt bra anledning. Vet man inte vilken traktor det ska sitta på är det bäst att lämna gott om plats för när framhjulen har fullt utslag. Tack =)