Sida 1 av 1

Dubbelkommando

Postat: mån 02 okt 2017, 15:02
av Masseyferguson5455
Hörde med Lantmännen här om dagen ifall det gick att eftermontera twintrac på min Valtra n103. Svaret blev dess värre att detta inte va möjligt och har nu börjat fundera ikring och bygga något eget med ex styrning på joystick osv. Någon som har förslag på hur detta skulle kunna utföras samt vad som behövs. :grin:

Re: Dubbelkommando

Postat: mån 02 okt 2017, 17:51
av gnisten83
Fram o back/ broms funktionen borde vara enkel, styrningen borde du kanske kolla upp hur Anders skördare gjorde, han tog bort bakre obitrolen och hade en ventil ist.
Fotbroms är kopplat på samma som vajern från handbroms(iaf på 6x50)

Re: Dubbelkommando

Postat: mån 02 okt 2017, 20:44
av rikard_e
Konstigt, kompisen frågade om twintrack till sin n141 hos lantmännen, detta skulle då vara möjligt men för en kostnad av 50 000 exkl så var det inte intressant.

Re: Dubbelkommando

Postat: mån 02 okt 2017, 21:30
av kärrabol
Är traktorn kopplingsfri så går det med radiostyrning som vi diskuterat tidigare här på forumet

Re: Dubbelkommando

Postat: mån 02 okt 2017, 21:51
av Bröderna byman
Jag har börjat snöa in på lösningen som Kronos använder. Systemet heter xcrane och man styr kranen och nyare traktorer med systemet. Har dock inte bestämt mig ännu då jag troligtvis kommer att behöva byta ventilerna till kranen också...

Någon som provat detta system?

http://www.technion.fi/xcrane.html


Re: Dubbelkommando

Postat: mån 02 okt 2017, 23:12
av Masseyferguson5455
Väldigt oklart ifrån Lantmännen men som tidigare nämde lär de kosta en del att eftermontera twintrac. Xcrane är inget alternativ då jag kör moheda

Re: Dubbelkommando

Postat: mån 02 okt 2017, 23:24
av Seb macahan
Lantmännen i Karlskrona påstår att de kan bygga twintrac till alla Valtra. Något de lokalt har utvecklat. Om det stämmer vet jag inte, men det tekniska är relativt enkelt. I alla fall om man har kopplingsfri fram back.

Re: Dubbelkommando

Postat: tis 03 okt 2017, 06:06
av gnisten83
Erbjuder inte Ölmstad olika grader av twin trac ombyggnader? Eller de gäller NH o MF?

Re: Dubbelkommando

Postat: tis 03 okt 2017, 07:12
av Seb macahan
Det gör dom absolut. Men frågan är ju om vi fortfarande kör bemannade fordon när väl det blir klart däruppe.......

Re: Dubbelkommando

Postat: tis 03 okt 2017, 09:26
av gnisten83
Låter som en MF har fastnat på den adressen

Re: Dubbelkommando

Postat: tis 03 okt 2017, 10:51
av källefall8
Ja hur går det Seb? Ju mer jag funderat på koncept för traktorprocessor desto mer intressant blir detta med kranspetsmonterat aggregat och ramfäste på traktorn. Detta ramfäste som ölmstad bygger hur är det konstruerat jmf med Jake? Såg 3p monterat som Weimer hade på GD men det verkade svajigt utan stödbenen nere å otäcka bryt i traktorn. Detta inlägg kanske hör till en annan tråd...

Re: Dubbelkommando

Postat: tis 03 okt 2017, 11:16
av Bröderna byman
Masseyferguson5455 skrev:Väldigt oklart ifrån Lantmännen men som tidigare nämde lär de kosta en del att eftermontera twintrac. Xcrane är inget alternativ då jag kör moheda


Som jag har tolkat säljaren spelar det ingen roll vilken vagn/kran som används så länge ventilerna styrs av 12V eller 24V.

Inkopplingen till traktorn sker genom CAN

Re: Dubbelkommando

Postat: tis 03 okt 2017, 21:47
av Seb macahan
källefall8 skrev:Ja hur går det Seb? Ju mer jag funderat på koncept för traktorprocessor desto mer intressant blir detta med kranspetsmonterat aggregat och ramfäste på traktorn. Detta ramfäste som ölmstad bygger hur är det konstruerat jmf med Jake? Såg 3p monterat som Weimer hade på GD men det verkade svajigt utan stödbenen nere å otäcka bryt i traktorn. Detta inlägg kanske hör till en annan tråd...


Jo min traktor står bra i Ölmstad, jag börjar misstänka att den blir så fin så de inte vill släppa den ifrån sig. Men något som gladde mig på gallringsdagarna var att se hur stabil Valtra A93-an var. Det var ingen vätska i bakhjulen och Mowi kranen och Nisula aggregatet känns spontant som tyngre och klumpigare än min kran och aggregat.
Nu är en MF5713 något annat än en A93 men det borde vara till det bättre.
Traktorn ska ner till Blekinge om 1,5-2veckor sägs det, men det tror jag på när jag ser den. Sen blir den nog borta ytterligare några dagar (veckor) för montering av kran, pump och vinsch. Jag vet inte om jag ska skriva vad jag tycker om det hela, jag var beredd och varnad för att jag inte skulle hoppas på för mycket med Elmia. Jag själv har ju haft kontakt med Ölmstad innan så jag förberedde mig på Juni-Juli, men hade även någon typ av insikt med semestrar och dylikt att nog även kunde bli Augusti. September kändes surt. Om nu?! Ja vad ska man säga.......Min överlevnad handlar ju inte om denna traktor men en hel del jobb har gått mig ur händerna som var bokade nu till September-Oktober. Känns lite tråkigt då jag hade ett bra upplägg med en stor entreprenör som nu har fått hitta hjälp på annat håll. Men när den kommer lär ni få veta, jag lovar. :wink:

Re: Dubbelkommando

Postat: tis 03 okt 2017, 21:48
av Seb macahan
Glömde svara på din fråga. Fästet Ölmstad bygger är likvärdigt med Jake 800 fästet.

Re: Dubbelkommando

Postat: tis 03 okt 2017, 22:06
av gnisten83
Tråkigt när maskinen bara blir stående hos påbyggarna...
När farsan köpte vår första kran, en Limagrip hos Sundahls i växjö på sent 70tal blev Majoren stående hos en smedja nere i Blekinge som skulle göra påbyggnationen med takbryggan mm i stort sett ett halvår.
Efter många om och men fick vi en lånetraktor att ha i skogen ett antal månader tills de blev klart :wink: