Dum fråga kanske... regga amatörbygge

 Svara  2 inlägg  1695 visn.  0 följer
Avatar Fallback

Dum fråga kanske... regga amatörbygge

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32546 ja sitter å läser en gammal traktor power tidning där nån har byggt en egen traktor (stordragare) av diverse delar från bla nån terrängbil från försvaret... sen har man ju sett en massa andra maskiner som byggts...
ja bara kom att fundera på om det går att amatör bygga en traktor å få den reggad precis som det gör med bilar? ja menar inte om reggning från typ lastbil till traktor utan ett helt nytt bygge som dom här killarna gjort...
å i så fall kan man bygga en 50km/h traktor å få den godkännd? exempelvis?
eller är det så att killarna trailar sina byggen ut på åkrarna?

nån som vet?... har inga direkta planer på att göra ngt sådant men blev lite nyfiken...



   TS
Mowi
Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32553 Det är nog inte det lättaste. 50km är nog till å glömma.
Då det gäller tyngre fordon som traktorer motorredskap, tung terrängvagn så är det troligen SMP som har hand om det. SMP = Svensk MaskinProvning.

Bilar som klassas som Ombyggt fordon och amatörbyggt fordon byggbesiktas och slutbesiktas av SFRO, Sveriges Fordons byggares riksorganisation.
Men då är det viss skillnad på en traktor och en bil.
En bil som du bygger själv helt å hållet ska besiktas i ett tidigt stadie, ram, svetsning, material, montering av komponenter mm.
Sen när bilen är färdig byggd så ska dom slutbesikta den, kolla decibel, å en massa olika grejjer som dom inspekterar. sen när SFRO godkänt slutbesiktningen så får du åka till SBP Svensk Bil Provning och regbesikta in fordonet.

Sen när det gäller tyngre fordon.
Har själv haft kontakt med SMP om fordons byggnationer.
Diskusionen jag hade med en av deras männ var ombyggad av en lastbil till en Tung Terrängvagn och då reggad som 50km fordon.
Det var inte alls så lätt. Det ställs väldigt stora krav på fordon. Hytten tex ska slagtestat vilket kan kosta upp åt 75000:-
Bromsar hade stora krav. Maskinen skulle även ha nödstyrning vid motorstop.
Så det var bara å lägga ner.

Det en del har gjort då dom byggt egna fordon är väl å regga dom som motorredskap, Kraven på ett motorredskap har jag inte kunnskap om.

Var väl en Stor gul bigfoot pick up i Traktor Power tidningen och om jag minns rätt så var den reggad som motorredskap.

annars om jag får gissa så är dom flesta ombyggda eller egen händigt byggda fordon inte inregade helt enkelt å körs troligen olagligt.

Finns info på SMP och på SFRO

http://sfro.com/index.html

http://www.smp.nu/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Fadäser (hur dum får man bli?) av totte - sön 31 okt 2010, 19:53
i Socialt (mer om oss)

1 ... 101102103
1543 svar
373430 läst
av Vedmaskin     
lör 14 jul 2018, 10:24
Fan vad dum man e ibland =) av granbacken - lör 21 apr 2012, 18:24
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
13 svar
4578 läst
av Mäki     
mån 23 apr 2012, 21:54
Dum affär eller ej... av Pensionär - tis 30 jun 2015, 18:16
i Skogsfastigheter
4 svar
2723 läst
av JensSkoog     
tis 30 jun 2015, 23:50
fråga röj entrepenör av PETER.ERIKSSON24 - ons 28 jul 2010, 17:58
i Skogsröjning
10 svar
6488 läst
av Torparn79     
tor 29 jul 2010, 21:50
volvo sm 462 fråga? av volvo 462 - tor 30 sep 2010, 19:53
i Skotare
5 svar
2907 läst
av volvo 462     
tis 19 okt 2010, 18:44
Annonser