Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148739 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20233
Ernst skrev:Har beskrivit mitt ekipage tidigare och här kommer en bild på min hembyggda drivkärra med styrning. Kranen (Farma 6 m) sitter lite för högt beroende på att den är placerad där den gamla Limakranen satt, som var lite lägre från plattan till bomfästet.

Framför drar en David Brown 1212 med hydra shift. Kan vara lite trixit med driven eftersom jag måste starta på lägsta växeln och sen tar det en stund innan jag kommit till den växel som stämmer med drivningen. Min gamla 1200 var bättre.


Mer bilder på kärran hade varit roligt att se.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20296 Skall se om jag kan fixa någon bild på framändan också. Det kanske tar några dagar, men det kommer.

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20346 Här kommer en liten bild på skogsekipaget där hemma. Traktorn är en Belarus 820 från 95 skogsutrustad med ombyggnad för utvändig upphägning av ventilpaketet, flyttat batterierna så dom sitter under hytten, vändbar stol och även bukplåt dock inte på den här bilden, Vagnen är en Farma 746 av samma årsmodell som traktorn utrustad med en 4,6 meters kran, kraftigare däck, och dubbla svängkolvar.

Kommer säkert få en del kommentarer på hur lasset ser ut.

Kan tillägga där att fotot har några år på nacken och det är första gången jag fick hålla på själv i skogen. Tidigare var det bara farsan som körde. Och vad längder beträfar ska en del på vedbacken, en del skall sågas på solosågen och den allra längsta blev en takås till en timmerlada.

Avatar Fallback
lassel  
#20389 Tycker de ser ut att vara ett välfungerande ekipage. Kunde varit större bild bara :D

Alla är vi nybörjare i början som man brukar säga...

Men är det bekvämt att köra med lastaren på i skogen? Kanske om man har rum och ganska slätt men på våran åker den självklart bort.


Lasse

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20418 Brukar ställa av den när jag kör i skogen också men just den dagen var det bara lite vindfällda fröträd som skulle tas ner så då tyckte jag den kunde få sitta kvar. Är ju inte så skogtrångt på ett hygge :-D

Men när man ger sig in i gallringar blir det jävligt klumpigt speciellt om skopan sitter på.

Ska se här i vår när plugget slutar och jag åker hem om jag kan få till nån lite större bild.

Avatar Fallback
f_panth  
#20796 här kommer en bild från dagens huggning, kör med en fiat 980 2wd med en 8 tons vagn med en ilsbo 1900 kran, lite gammal kran men funkar jätte bra till det vi hugger

Användarvisningsbild

massey ferguson

massey ferguson  
#21536 Jag kör me en mf 4245 skogsutrustad med vändbart säte+patu 100HD driven kära :)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21540 Det här är Ekipaget jag kör med nu förtiden på helgerna, en Valmet 705:a med ca 10 000 timmar på mätaren och en 2 veckor gammal Mowi 12-tons kärra med Mowi;s 300 kran :)
Senast redigerad av 970D lör 08 mar 2008, 10:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Tegarn  
#21565 Jag kör med Teg 904 RD 12 med vagnmonterad Fiskars 60 med band alt drivkedjor fram(8 wd)
Hugger med Kockum 82.55 och Valmet 705 med Vimek G 30.
Har en BM 320 med halvband som huggarkompis.
Sågar med Ari cirkelsåg med Penta D 67 som dragare.
Gör brännved med Klappi 200.
Kör skogsvård och vägar meg Hyundai 210 LC7,Mitsubishi MS 140 och Bobcat 337.mm.mm
Ska lägga ut lite bilder nån gång.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22301 Har försökt skicka några bidler på framändan av min skogskärra, men det är visst stört omöjligt att få med dem. Inte ens meddelandet gick iväg trots att det blinkade en bra stund i modemet. "Lost in space" antar jag 😡
Ni får leta där :?

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22320 Det kan vara svårt att ladda upp riktigt stora bilde med många MB.

Det finns ju en tydlig instruktion för hur man gör. Om du inte har en snabb internetuppkoppling så bör du välja mindre bilder (i MB räknat).

Avatar Fallback
m_guld  
#22339
Tegarn skrev:Jag kör med Teg 904 RD 12 med vagnmonterad Fiskars 60 med band alt drivkedjor fram(8 wd)
Hugger med Kockum 82.55 och Valmet 705 med Vimek G 30.
Har en BM 320 med halvband som huggarkompis.
Sågar med Ari cirkelsåg med Penta D 67 som dragare.
Gör brännved med Klappi 200.
Kör skogsvård och vägar meg Hyundai 210 LC7,Mitsubishi MS 140 och Bobcat 337.mm.mm
Ska lägga ut lite bilder nån gång.

Måste ju få se kockumen! :shock: :shock:

Avatar Fallback
M_M  
#22384 En annan kör ju Grålle! :D

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22495
Skogsante skrev:Det kan vara svårt att ladda upp riktigt stora bilde med många MB.

Det finns ju en tydlig instruktion för hur man gör. Om du inte har en snabb internetuppkoppling så bör du välja mindre bilder (i MB räknat).


Den största var på 0,42Mb. Nog sjutton skulle det fungera 😈

Avatar Fallback
M_M  
#22496 Har ni testat att ladda upp bilder från t.ex photobucket? Tycker det funkar kanon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).