Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1153345 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Tonfisk  
#210488
rikard_e skrev:
ss0803 skrev:
Tonfisk skrev:
Bild


Vårat avv lag :wink:

Ser ut att vara två fina kombinationer!

En mer allmän fundering angående att använda kedjor endast fram. Jag tycker många gånger att det vore både smidigt och fullt tillräckligt att lägga på kedjor endast på framhjulen.

Men sedan vet jag att jag läst på fler än ett ställe att det inte är rekommenderat att använda kedjor bara på framaxeln. Antar att argumentet är att framaxeln är klenare byggd och kanske inte tål belastningen som blir om framhjulen har grepp samtidigt som bakhjulen slirar.

Vad är era åsikter här på skogsforum om kedjor enbart på framaxeln?


I det här läget anser jag det bra med kedjor på första axel. Han får bättre styrning och verken lastare eller frontvikter på och han troligtvis en driven vagn. Här får inte axeln slita ont, tappar dom andra hjulen som driver sitt fäste så börjar framaxeln att slira med.


Men som tex vid snöplogning när du belastar traktorns framaxel mer genom att ha kedjor på bör absolut undvikas. Tex om du skjuter snö framför dig och bakhjulen inte får fäste, då drar framaxeln både hela traktorn + extra belastningen.

Men såklart, många som kör med bara kedjor fram. Och axeln ryker ju inte av med en gång precis. Men då jag gjort service på 4wd traktorer kan man urskilja vem som kör med kedjor fram eller ej.


Det stämmer att det är drivning på vagnen men det gör stor skillnad med kedjor fram.
Om ni kikar på den andra så är det bara bak på den så det är kanske" snålläningen " som är framme.
På traktorn med hypron på är det ovärderligt med kedjorna på grund av bakvikten.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

jbergstrand  
#211197 Får ju uppdatera bilden på mitt ekipage nu, glad förare med ledsen plånbok ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

hayabusa 08  
#211231 Gratulerar till ett trevligt ekipage.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#211265 Du köpte den på Gotland alltså? :-)

Hur stämde verkligheten mot annonsen?

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

T Landström  
#211268 Ett sånt ekipage skulle jag kunna tänka mig... Ska nog önska mig ett av jultomten... ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

stegmaster  
#211271
jbergstrand skrev: glad förare med ledsen plånbok ;)

Nja, inte så farligt om det endast er plånboken som er ledsen, värre om det er banken som er lycklig. :wink:

Riktig snyggt ekipage. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

ss0803  
#211283
jbergstrand skrev:Får ju uppdatera bilden på mitt ekipage nu, glad förare med ledsen plånbok ;)

Grattis, onekligen ett mycket fint ekipage med imponerande kapacitet!

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#211305
jbergstrand skrev:Får ju uppdatera bilden på mitt ekipage nu, glad förare med ledsen plånbok ;)

du vill inte byta? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

T Landström  
#211309 Kanske skulle berätta vad vi har att köra med...

MF 35 med en FMV LV 20 med hydralsvängs tillsats och en Brodary 5,5 ton boggikärra.
Traktorn är skogsutrustad med Bukplåt ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonathanA  
#211310
jbergstrand skrev:Får ju uppdatera bilden på mitt ekipage nu, glad förare med ledsen plånbok ;)


Ser mycket trevligt ut!

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#211397
T Landström skrev:Kanske skulle berätta vad vi har att köra med...

MF 35 med en FMV LV 20 med hydralsvängs tillsats och en Brodary 5,5 ton boggikärra.
Traktorn är skogsutrustad med Bukplåt ;)

bilder önskas! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

T Landström  
#211402
rikard_e skrev:
T Landström skrev:Kanske skulle berätta vad vi har att köra med...

MF 35 med en FMV LV 20 med hydralsvängs tillsats och en Brodary 5,5 ton boggikärra.
Traktorn är skogsutrustad med Bukplåt ;)

bilder önskas! :wink:


kommer... ;)
kan lägga till att den nog är "skogsutrustad" på riktigt...satt tom skydd för ventilerna på hjulen...;)
ett skogsekipage på riktigt...jämfört med det som ni fjollar runt med i skogarna...;)

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#211437 Precis, man är inte man om man inte kör muskelservo och har avbrutna tummar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

T Landström  
#211450 Man ska inte greppa ratten med tumgrepp ;)

Om ni hade sett vad min farbror gjort med den traktorn i skogen så hade blivit avundsjuka... ;)
Fast det är klart...har man jobbat i skogen i 40 år med både att hugga och köra ut med både häst och traktor ;)

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

jbergstrand  
#211467
OlaE skrev:Du köpte den på Gotland alltså? :-)

Hur stämde verkligheten mot annonsen?


Ja det blev affär, fick ett bra pris så kunde inte låta bli, får ju en traktor te vagnen o en till hypron nu :grin:

Stämde över förväntan, ända jag funderar över är däcken, Nokian Multiplus, vet inte om det är några riktiga skogsdäck eller hur de håller...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).