Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1152860 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

stegmaster  
#209509
gilen skrev:Hej obanteg
Det är en Belarus 920 med dubbelkomando (twintrack)

Skulle inte vore fel med nån bild på hur dubbelkomando ser ut på en belarus. :geek: :grin:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gilen  
#209528 Hej på er
Skall försöka fixa någon bild under morrgondagen. Det är vanlig orbitrol höger bak, ramstyrning körs med tredjefunktion på lastarspaken, gas,broms och koppling på golvet.Vändlådespaken snett bakom på höger sida fick offra snabbväxeln för vändlådan. kranspakarna sitter i armstöden.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gilen  
#209624 Här kommer några bilder på mitt dubbelkomando.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

torsten83  
#209640
gilen skrev:Här kommer några bilder på mitt dubbelkomando.

Vem e de som byggt dubbelkommandot?
Har själv en 920syncro 98 å de ser ju väldigt intressant ut bygga på

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gilen  
#209651 Jag tror att det är byggt i Norge. Jag skulle kanske kunna hitta förra ägaren och höra om du är intresserad.Det är en -00 och blev väl byggd när dom höll på med sidoimport.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#209675 Börjar bli nöjd med belysningen nu

IMG_1643.JPG

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

stegmaster  
#209781
gilen skrev:Jag tror att det är byggt i Norge. Jag skulle kanske kunna hitta förra ägaren och höra om du är intresserad.Det är en -00 och blev väl byggd när dom höll på med sidoimport.

Trevligt med bilder. :-bd
Menar du at det Belarus Norge som byggt det, eller förra ägare??
Har brosjyrer av Belarus från den tiden.
Fanns skogshytt och annan skydd finns som tillval, men aldrig sett at det gick at få med dubbelkommando.


Lite offtopic:
Minns at Belarus var på gång med en "skördartraktor" liknande Valmet F-Line slutet 90talet.
Minns at det fanns en bild på deras websida(som inte finns numera) av denna, fick even en pris på den, men vet ej om den kom i produksjon, eller hur det hela slutade.
Vil minnas den var utrustad med minsta SP aggregatet.
Har aldrig hittad denna bild nu senare år, efter sökande på nättet.
Nån annan som minns denna bild/traktor??

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

ss0803  
#209787
Tonfisk skrev:
Bild


Vårat avv lag :wink:

Ser ut att vara två fina kombinationer!

En mer allmän fundering angående att använda kedjor endast fram. Jag tycker många gånger att det vore både smidigt och fullt tillräckligt att lägga på kedjor endast på framhjulen.

Men sedan vet jag att jag läst på fler än ett ställe att det inte är rekommenderat att använda kedjor bara på framaxeln. Antar att argumentet är att framaxeln är klenare byggd och kanske inte tål belastningen som blir om framhjulen har grepp samtidigt som bakhjulen slirar.

Vad är era åsikter här på skogsforum om kedjor enbart på framaxeln?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

stefan61  
#209790 BM Terrier -59 med 3- tonskärra med ramstyrning från Traktorimport AB på den sitter det en Kranman 3,70 med radiostyrd hydraulvinsch, funkar klockrent.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Hultebergarn  
#209846
stefan61 skrev:BM Terrier -59 med 3- tonskärra med ramstyrning från Traktorimport AB på den sitter det en Kranman 3,70 med radiostyrd hydraulvinsch, funkar klockrent.


Hur har du löst det med hydrauliken på din Terrier? Förgrening på tryckledningen eller hade den redan hydrauluttag?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

stefan61  
#209860 Kapat tryckröret under sits vidare upp till två dubbelvekande uttag där ifrån tillbaka med returen till tryckröret som går in i lyft. då blir det seriekopplat

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#209947
ss0803 skrev:
Tonfisk skrev:
Bild


Vårat avv lag :wink:

Ser ut att vara två fina kombinationer!

En mer allmän fundering angående att använda kedjor endast fram. Jag tycker många gånger att det vore både smidigt och fullt tillräckligt att lägga på kedjor endast på framhjulen.

Men sedan vet jag att jag läst på fler än ett ställe att det inte är rekommenderat att använda kedjor bara på framaxeln. Antar att argumentet är att framaxeln är klenare byggd och kanske inte tål belastningen som blir om framhjulen har grepp samtidigt som bakhjulen slirar.

Vad är era åsikter här på skogsforum om kedjor enbart på framaxeln?


I det här läget anser jag det bra med kedjor på första axel. Han får bättre styrning och verken lastare eller frontvikter på och han troligtvis en driven vagn. Här får inte axeln slita ont, tappar dom andra hjulen som driver sitt fäste så börjar framaxeln att slira med.


Men som tex vid snöplogning när du belastar traktorns framaxel mer genom att ha kedjor på bör absolut undvikas. Tex om du skjuter snö framför dig och bakhjulen inte får fäste, då drar framaxeln både hela traktorn + extra belastningen.

Men såklart, många som kör med bara kedjor fram. Och axeln ryker ju inte av med en gång precis. Men då jag gjort service på 4wd traktorer kan man urskilja vem som kör med kedjor fram eller ej.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Midgård  
#210032 Det vi kör med i skogen är en Valtra A82 med en 9-tons Moheda M91.
Valtran har skogshytt och bakrutekil. Kärran har en K35 kran med radiostyrd vinsch, 2-spaks ventilpaket.
Där det är för trångt för att Valtran ska komma fram, drar vi ut med Buster 400:an som är utrustad med en Star varjerkran och drar en Rottneboggi om 6 ton. Bustern, Rottnen och Starkranen är samtligt från 1966

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Hultebergarn  
#210391 Kör sedan 2 veckor tillbaka med en Mf 575 4wd. Huggarvagnen är enligt säljaren en Sonny, men kranen vet jag faktiskt inte riktigt vad den är av för fabrikat. Vridhuset är ifrån Ösa i alla fall. Har bara hunnit köra 5 lass med den än så länge. Men är helnöjd:) vilken skillnad fyrhjulsdriften gjorde. Har inga kedjor ännu, men det funkade kanonbra ändå. Kunde väl gått lite snabbare på väg, men funkar väl så länge man inte ska åka flera mil.
7639
7638

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#210470 Många fina ekipage här , trevligt att se :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).