Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148944 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Amatörhuggare 62  
#736403 Känner du ingen smed.
När ja klädde in 6300a.
Gjorde ja mallar, i papp.
Å for t en verkstad.
M bautasaxx, swopp swopp. Igenom 8 mm segplåt. Å hem, å brände ihop m 285 migen.
.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Heavy_D  
#736408 Har delvis jobbat som smed innan jag löste ut far och farbror från gårdarna. Tycker fortfarande det är kul att hålla på med, så jag försöker nog "snickra" ihop något.
Har varit bortskämd med 6750n tror jag, inte en extra skyddsplåt, och det enda som gått sönder är en hydraulkoppling och "vajer" till växelspak. Har gått med piggkedjor i skogen på vintern sedan ca -03

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Amatörhuggare 62  
#736414 Då fixar du, det säkert 👍
Ja 6000 serien, m tanken i ramen. Är ju outstanding.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736417 Kan påminna att 6000 o -05 serien må ha en plåttank men den har även en avtappning på tanken i bakkanten.
Stenkänning på den pluggen och de blir lite tjurigt att tät igen, har provat och har bukplåt sen dess

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

sunkann  
#736419
fidde12 skrev:Lilla blå ute med bukplåt o dubbade däck😁

Har du lite info om ekipaget. Såg smidigt ut, i storleks klass med fyrhjuling.?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Amatörhuggare 62  
#736423
gnisten83 skrev:Kan påminna att 6000 o -05 serien må ha en plåttank men den har även en avtappning på tanken i bakkanten.
Stenkänning på den pluggen och de blir lite tjurigt att tät igen, har provat och har bukplåt sen dess

Ja bukplåt, är ju A och O ändå. 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Heavy_D  
#736425
Amatörhuggare 62 skrev:
gnisten83 skrev:Kan påminna att 6000 o -05 serien må ha en plåttank men den har även en avtappning på tanken i bakkanten.
Stenkänning på den pluggen och de blir lite tjurigt att tät igen, har provat och har bukplåt sen dess

Ja bukplåt, är ju A och O ändå. 👍


Allt kan ju hända. Jag har dock väldigt tacksam terräng. Skulle nästan våga säga att de flesta stenar här hos mig är gränssten. 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Heavy_D  
#736426
Heavy_D skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:
gnisten83 skrev:Kan påminna att 6000 o -05 serien må ha en plåttank men den har även en avtappning på tanken i bakkanten.
Stenkänning på den pluggen och de blir lite tjurigt att tät igen, har provat och har bukplåt sen dess

Ja bukplåt, är ju A och O ändå. 👍


Allt kan ju hända. Jag har dock väldigt tacksam terräng. Skulle nästan våga säga att de flesta stenar här hos mig är gränssten. 😀

Men man kan väl aldrig skydda sig för mycket.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736433 Har nog lite mer Sten då, tryck upp fotstegen på bägge sidorna trots att undre steget var uppdraget

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Ursus3854wd  
#737784 2 traktorer måste man ha, slitvargen är min Ursus 385 4wd med rymlig hytt o oslagbar dragkraft som jag haft kran på 3 punkten och liten boggievagn. Nu klippte jag till på en Vreten 9ton med en 5,3m kran. Fiat 60-90, som egentligen är fintraktorn blir ett grymt smidigt ekipage tillsammans med Vretenvagnen, så nu är den en favorit i skogen om inte terrängen blir för besvärlig 😍

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

fri  
#737979
Ursus3854wd skrev:2 traktorer måste man ha, slitvargen är min Ursus 385 4wd med rymlig hytt o oslagbar dragkraft som jag haft kran på 3 punkten och liten boggievagn. Nu klippte jag till på en Vreten 9ton med en 5,3m kran. Fiat 60-90, som egentligen är fintraktorn blir ett grymt smidigt ekipage tillsammans med Vretenvagnen, så nu är den en favorit i skogen om inte terrängen blir för besvärlig 😍

Varför tar du med frontlastare till skogs?
Nu ser du ut att ha snäll slät mark, men att ha lastare på vid gallringskörning måste vara onödigt och till stort hinder.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737984 Jag har en Zetor 8011 (1975) som är samma som Ursus C385 i stora drag. Den är bra men stänkskärmarna bak tycker jag hindrar sikten nedåt. Hytten är fin efter det jag installerade en värmefläkt som håller bort imman och frosten på rutorna bakåt. Vår Zetor har inte det nya taket med fläktar.

En liten Farma 6,3 sitter på bakaxeln på ett fäste som jag svetsat ihop. Om man lämnar bort den styrbara Svenssonvagnen så kan man backa och lyfta träd och stockar med Farman. Och använda den för att skuffa träd åt rätt håll då man fäller.

Men man blir bortskämd av den stora Farma 8.0 som har mycket längre räckvidd och är mycket starkare. Den sitter på en Belarus 825 vars pump ger så mycket flöde att jag mest kör på tomgång. Den stora Farman är också fäst på bakaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Fredrik320  
#737988
fri skrev:Varför tar du med frontlastare till skogs?


Icke den du frågade men jag kör med frontlastare med snöskopa ibland för att ta hem alla avsågade stubbar. Ibland har stockträden lite röta i roten då kapar jag dem färdigt i 30cm vedbitar istället för att göra en 3m flisbit. Ofta räcker det att kapa några gånger så har man en frisk stock. Bra med färdiga 30cm bitar att klyva hemma på vedbacken. Dessutom kör jag med en rätt så lätt traktor som redan har frontlastare, annars hade jag behövt sätta frontvikter på traktorn.
Använder även frontlastarn som redskapsförvar då jag ibland jar med mig extra keder, snöspade, borste och diverse verktyg.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737992 Bra idé. Jag sågar också 30 cm kubbar men de vill inte hållas på vagnen om man inte radar dem mycket prydligt i mitten på lasset.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

fri  
#738043
Fredrik320 skrev:
fri skrev:Varför tar du med frontlastare till skogs?


Icke den du frågade men jag kör med frontlastare med snöskopa ibland för att ta hem alla avsågade stubbar. Ibland har stockträden lite röta i roten då kapar jag dem färdigt i 30cm vedbitar istället för att göra en 3m flisbit. Ofta räcker det att kapa några gånger så har man en frisk stock. Bra med färdiga 30cm bitar att klyva hemma på vedbacken. Dessutom kör jag med en rätt så lätt traktor som redan har frontlastare, annars hade jag behövt sätta frontvikter på traktorn.
Använder även frontlastarn som redskapsförvar då jag ibland jar med mig extra keder, snöspade, borste och diverse verktyg.


Själv låter jag gärna lumpbiten sitta kvar på stocken och kapar rent vid vältan eller sågverket, att handlasta rötkubb i skopa i skogen om man kan ta med stumpen med grip fattar jag inte riktigt meningen med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).