Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1152722 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#675731 Detta är min andra palms vagn, uttagen maj - 19 o har 1000 "krantimmar" nu, ca 1500 körtimmar. Den förra hade ja i 5 år o ungefär 6000 tim. På den körtiden byttes båda boggilådorna efter drygt ett år. Sen gick den till jag bytte in den utan reparationer! Ingen svetsning alls 👍 andra vagnar ja haft har ju vart mycket sämre!
Har avverkat flera traktorer i N serien, denna har ja haft sen april - 18 o har nu 3300 tim på mätaren, funkar hyfsat. Har vart en del småstrul men aldrig blivit stående mer än nån dag då o då.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

ss0803  
#675735
valtra121A skrev:Mitt Heltidsekipage!

Mycket fint ekipage!

2ND att döma av olika navtyp fram och bak. Nöjd med dragkraften?

Vad har du haft för vagnar innan Palms och hur står dom sig i jämförelse?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#675758 Hade navdrift på förra palms vagnen också, jag tycker att det är bra drag i BB5 motorerna, o det är samna kraft oavsett slitaget på däcken..
Har avverkat farma, vreten, möre, moheda o har äntligen hittat något som håller skapligt! 😂
Mohedan var det överlägset sämsta köp ja gjort! Massor av tråkiga saker hände med den, mycket svetsjobb...

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675768 Palms har en rolig sida med de olika valmöjligheterna prissatta så man kan se att drivning
med rulle kostar ca 70’
2wd navdrift 122’
4wd navdrift 245’
Plus vagn o pump för 13U

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#675776 Den sidan har tillkommit sen ja köpte min senaste, man blir lite rädd när man räknar ihop allt man vill ha🙈😀

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675778 Bättre bli chockad innan man står hos återförsäljaren o inser att priset skenade långt utanför ramarna

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#675793 Haha, ja brukar låta bli att "spontanhandla" saker över 500 000😎 så den senaste vagnen tog nog nästan ett år från första kontakten tills den blev levererad, men jag är nöjd o känner att ja fått det ja behövde.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675949 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#675957 Den förra ja hade var en 12D, tyvärr hade den för klen boggiekonstruktion i orginalutförande, fick nya på garanti men lagringen var ju den samma o den slets hårt o krävde byten lite då o då. Den här heter 13D o har samma boggie o lagringar som 15 tons vagnarna. Jag valde denna vagn för att den är aningen smalare än 15 tonnaren. jag har ett tippflak som passar på både 12 o 13 tons vagnen o då kändes det mer rätt. Men ibland önskar jag att ja valt 15D i stället🙂 egentligen är inte 13 ton begränsande för mig då ja mest klipper åkerkanter o salix, även om ja har breddat lastutrymmet så kommer ja sällan upp i den vikten.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675961 Den sista bilden förklara varför rotändarna på lasset var synliga på filmerna 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

HannuRöj  
#676816 😀 Inte jag men en äldre herre kör med denna Leukku med Farma.
Ventilen verkar vara tätt, kranen hade inte sjunkit i denna två dagar jag varit och röjat där. 👍

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676879 Leukku? Står de inte Leyland på traktorn?

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

HannuRöj  
#676901 Jo, den kallas här i finskspråkiga trakterna Leukku. Och Nuffield är Nuffi, eller Nuhvi i inlandet och norr.
Varierar lite i olika dialekter vad använder man istället b, d, f, och g. Y och a inom ordet Leyland är så svårt att säga att hela ordet har förendrads..😂

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676911 Å en del finnar säger Letukka istf Chevrolet.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

tallen100  
#676916 Å en del säger barably istf paraply 😉 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).