Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1153420 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

August18  
#594902 Motorsåg!
Och efter med terri alt blondin

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

svampbob  
#594927 Körde ut maskinerna till vägen ikväll Vimek skördare och skotare. Mobilen gör sitt bästa med att försöka se i mörkret och ljusa upp bilden. Har band och kedjor på skotaren men skördaren har hittills klarat sig utan men i morgon blir det kedjor på en axel till att börja med.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594953
svampbob skrev:Körde ut maskinerna till vägen ikväll Vimek skördare och skotare. Mobilen gör sitt bästa med att försöka se i mörkret och ljusa upp bilden. Har band och kedjor på skotaren men skördaren har hittills klarat sig utan men i morgon blir det kedjor på en axel till att börja med.

Kul! Får komma ut med min lilla skotare snart jag med. Är klar med gårdsträd nu för ett tag.
Varför har du banden på? Mjuk mark eller greppet?

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

svampbob  
#594973
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:Körde ut maskinerna till vägen ikväll Vimek skördare och skotare. Mobilen gör sitt bästa med att försöka se i mörkret och ljusa upp bilden. Har band och kedjor på skotaren men skördaren har hittills klarat sig utan men i morgon blir det kedjor på en axel till att börja med.

Kul! Får komma ut med min lilla skotare snart jag med. Är klar med gårdsträd nu för ett tag.
Varför har du banden på? Mjuk mark eller greppet?


Främst för greppet/driften och visst hjälper det också där det är lite svagare.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

jhe  
#594977 Jag kör med en BM 600 med takmonterad kran och en Kesla 40 Lf som är fast monterad på en vagn för att enkelt byta till skogsvagnen.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

FredrikB  
#595451 Nyinflyttad och körde detta "ekipage" första året när man skulle lära sig allt.
Det va halvt livsfarligt att manövrera vajerspelet så det slutade med att jag manuellt lastade allt utom det grövsta.
Men musklerna växte rejält kan tilläggas denna vinter...

1573599125_bm_400_med_vajerspel_och_vagn_20190401.jpg


Men sambon hörde mina böner om en ny vagn. En storlek större traktor fanns redan.
Så inför denna säsong står en farma 9t 6,3 2016 med 2 spak och längtar efter arbete.
Testat kört väck lite ris från en gammal åker och annat, måste säga att man känner sig ordentligt
bortskämd mot fjolåret.

1573599144_20191017_valmet_805_farma_9t_6,3.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Mats Nilsson  
#597467
1574534809_2019_11_23_valtra_n104_040.jpg
1574534809_2019_11_23_valtra_n104_040.jpg
Detta är vad jag kör med fom idag. Valtra N104, Moheda 121 4wd, ehc. Känner mig nöjd

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

ss0803  
#597474 Mycket fint ekipage!

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

FredrikB  
#597489 Lyxigt Mats!

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

halvproffs  
#597503 Ja, det ekipaget är så fint så jag skulle inte våga köra ut i skogen med det 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597507 Snyggt! Pluspoäng för det fotsteget.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

svampbob  
#597509
halvproffs skrev:Ja, det ekipaget är så fint så jag skulle inte våga köra ut i skogen med det 😀


Den ser helt ny ut har de ens varit ut i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

rokon  
#597512
Slurfi skrev:Snyggt! Pluspoäng för det fotsteget.

Ja, något liknande men kompletterat med en enkel lösning där man kan höja och sänka steget när man skall ut och in för att spara på knäna.
Det finns ju sådana där 12v motordrivna "kolvar" som är mekaniska med skruv (glömt vad de kallas) fins ju i olika kapslingsklasser.
Med 2 dylika grejer så vore det löst!

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Vardon  
#597517
rokon skrev:
Slurfi skrev:Snyggt! Pluspoäng för det fotsteget.

Ja, något liknande men kompletterat med en enkel lösning där man kan höja och sänka steget när man skall ut och in för att spara på knäna.
Det finns ju sådana där 12v motordrivna "kolvar" som är mekaniska med skruv (glömt vad de kallas) fins ju i olika kapslingsklasser.
Med 2 dylika grejer så vore det löst!


Elektriskt ställdon brukar funka att söka på jag använde ett sånt för att få gasen på fjärrkontrolll

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

sunkann  
#597521
FredrikB skrev:Nyinflyttad och körde detta "ekipage" första året när man skulle lära sig allt.
Det va halvt livsfarligt att manövrera vajerspelet så det slutade med att jag manuellt lastade allt utom det grövsta.
Men musklerna växte rejält kan tilläggas denna vinter...

1573599125_bm_400_med_vajerspel_och_vagn_20190401.jpg


Men sambon hörde mina böner om en ny vagn. En storlek större traktor fanns redan.
Så inför denna säsong står en farma 9t 6,3 2016 med 2 spak och längtar efter arbete.
Testat kört väck lite ris från en gammal åker och annat, måste säga att man känner sig ordentligt
bortskämd mot fjolåret.

1573599144_20191017_valmet_805_farma_9t_6,3.jpg


Vad var det du upplevde som halvt livsfarligt med vajerspelet?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).