Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1153627 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#22504
Ernst skrev:Den största var på 0,42Mb. Nog sjutton skulle det fungera 😈


Hej Ernst,
Maxstorlek på bild som får läggas upp är 500kB, så din på 420kB ska inte vara nåt problem.
Använder du uppringd internetuppkoppling så får du räkna med att det flera minuter att ladda upp en bild till forumet, vid 56kb torde det ta ca 1 minut, men det är sällan man har denna hastighet att ladda "upp" med.

Så prova gärna igen, eller testa ex photobucket eller http://www.imageshack.us

Lycka till!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
halvproffs  
#23182 Min första traktor var en MF765 årsm.65 en väldigt ovanlig traktor. Det är en mod.65 men förstärkt för skogsbruk.(bukplåt, förstärkta fälgar, frontbåge, styrservo, mm. Fyllde bakhjulen med saltlösning för att få mer tyngd på drivhjulen. Stor skillnad i drag förmåga! Till den hade jag en 5,5 tons vagn med ibland lånad wirekran. Sen köpte jag en ny KMA-vagn med 4,25m Nokkakran. Körde ut ca 1500 fub med den utan större missöden. Har väl vickat ca 20 gånger med den,men med lavettstödbenen var det bara att resa upp den igen. Inget eller lite lass=tippbenägen. Skaffade sen en Valmet 305 tiil dragare måste säga att det är stor skillnad på framkomlighet, har haft den i tio år. Går i bytartankar nu, både traktor vagn och kran.

Avatar Fallback
Lövis  
#23207 Här kommer en bild på min leksak

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23244
Tegarn skrev:Jag kör med Teg 904 RD 12 med vagnmonterad Fiskars 60 med band alt drivkedjor fram(8 wd)
Hugger med Kockum 82.55 och Valmet 705 med Vimek G 30.
Har en BM 320 med halvband som huggarkompis.
Sågar med Ari cirkelsåg med Penta D 67 som dragare.
Gör brännved med Klappi 200.
Kör skogsvård och vägar meg Hyundai 210 LC7,Mitsubishi MS 140 och Bobcat 337.mm.mm
Ska lägga ut lite bilder nån gång.


Du råkar inte ha figurerat i ett tidningsreportage(har glömt vilken tidning)?

Vi har också en Teg byggd på John Deere.Tydligen rätt ovanligt.

/Nisse

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23741 Vi testar en annan väg med bilder då inget annat fungerat.

http://web.telia.com/~u65304796/bilder/

Bild 610: frammändan med vagnstyrningen.
Bild 611: extra påbyggnad på kraftuttaget för att få någorlunda vinklar på axeln i kurvorna.
Bild 612: fördelningslådans utgång till framaxeln har utnyttjats, vilket gör att fördelningslådan fungerar som vändningsväxel. Dessutom slipper man dra runt växellådan då driften inte används.

De andra båda bilderna visar var motorsågen hänger på traktorn.

Avatar Fallback
ANDERS NYQVIST  
#24850 HEJ JAG KÖR MED BM400 OCH KÄLLEFALL 6TON KRAN MED UTSKJUT

Användarvisningsbild
massey ferguson  
#24852 Hej! här är en bild på vårat skogsekipage. MF å patu :)

Avatar Fallback

Vad kör ni med

flisshejk  
#28730 Hej alla.
Det första jag körde i skogen med i början av 60-talet var med häst, sedan en Bamse helbandare med Tico vajerkran med hydraulisk vinch och hudraulisk sväng på kranen nästa ekipage var en 4 WD traktorgrävare med en förlängning på stickan där gripen satt. Sedan blev det mindre maskiner jag hade en skogsmyra hudrauliskt 4 vd driven och midjestyrd utrustad med en liten kran och klämbanke som man släpade fram virket med, fenomenal i gallringar och röjningar för framtagande av energived. Sedan blev det en Therri 10-20, en Farmitrac och slutligen en 77.as MB-trac 800 med en 9 tons Farmi med 6,5 meters kran. Tyvärr slutade den traktorn att tillverkas men som allround traktor överlägsen det mesta med frontlyft, front PTO framaxelfjädring, plant golv och runtomsvängande stol. Den börjar ha gjort sitt så det börjar bli dags för något nyare kanske en Valmet?

Användarvisningsbild
Sjögård  
#29758 Efter Gudrun blev det många rundor med detta ekipaget:

Användarvisningsbild

Re: Kör med Valtra 6200

Holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31231
Åke Carlson skrev:Kör med en Valtra 6200 Hi Tech med turbinkoppling och dubbelkomando. Arbetar upp med en HYPRO 755 och skotar ut med en driven kärra. Traktorn är fantastisk! Lätt att "smyga" med turbinkopplingen och i skogen kör man minst lika mycket vänd bakåt som frammåt. Körde tidigare men en FIAT 45 dt men den blev för liten i stormskogen. Nu är vagnen en KMA 9 t för liten så jag håller på att byta till en större vagn. KMA kärran från 2002 med FMV kran är därmed till salu.


Det hade varit väldigt intressant om du la upp lite bilder på Valtran när du arbetar med Hypron och Huggarvagnen :D

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31233
M.C. skrev:Hej!

Vi kör med en New Holland TL90 som är skogsutrustad med bl.a. vändbar förarplats, grenavvisare och bukplåtar.

Efter hänger en 6 månader gammal Vreten HVV 9 med en 6,5m kran, samt radiostyrd vinsch. Vagnen ersatte en liknande Vreten-vagn, fast med betydligt mindre kran, 4,6 meter tror jag den var. Vilken skillnad det är med den nya kranen, räckvidden är suverän! Däremot gäller det att tänka sig för och använda stödbenen flitigt innan man hunnit få lite lass. Vagnen är nämligen mycket vältbenägen när den är tom och man hinner inte svänga ut kranen speciellt mycket innan ekipaget ligger på sidan, om inte stödbenen varit nere ordentligt innan. Men trots ett antal vältningar, så har vagnen klarat sig bra och det har knappt blivit ett enda märke faktiskt.

Högt upp på önskelistan nu är ett separat hydraulsystem med kraftuttagsdriven pump, för kranen går lite för långsamt tycker jag. Jobbigt att behöva högvarva traktorn för att få fart på kranen.

Ett annat alternativ är ju att köpa ny traktor med variabel pump. Provade att hänga kärran efter gårdens MF 6255 som har en variabel pump som ger 110 liter/min. Fy rackarns vad det gick redan på tomgång.

Det blir faktiskt mycket lättare att manövrera kranen mjukt och fint om pumpflödet är stort. Om flödet är för litet leder det ofta till att kranen saktar ner om flera rörelser utförs samtidigt och när en rörelse stoppas ökar kranens fart igen och det är då lätt att dunka in i något eller att lasten i timmergripen hamnar i gungning. Med tillräckligt pumpflöde går kranens rörelser hela tiden i proportion till manöverspakarnas utslag oavsett om flera rörelser utförs samtidigt eller ej, därmed lätare att köra mjukt och harmoniskt, vilket troligen sliter mindre på både kran och vagn.

En och annan fastkörning har det väl också blivit, fast inte med mig bakom ratten, ännu....

/ M.C.




Visst går kranen snabbare om man skaffar en pump med mera flöde. Men det är också viktigt att pump och ventilpaket är rätt anpassade, annars är risken att körningen blir ryckig och oförutsägbar. Har du en pump som ger 50L/min så ska du ha 50 liters slider i hydraulpaketet.

Har du en hydraulpump med icke variabelt deplacement(vanligtvis en kugghjulspump) så ska du ju ha ett ventilpaket med slider som tillåter konstant genomflöde och med rätt tillåtet flöde.
Vad händer då om man har slider med fel flöde?
1. Har man en pump som ger 50L/min och 25 liters slider, så stryps det fria genomflödet, trycket byggs upp, men det tar för lång tid innan olja släpps över till en hydraulcylinder vilket innebär att överströmningsventilen får jobba onödigt mycket och att man får problem med att oljan blir för varm. Dock blir kranen hyfsat lätt att manövrera eftersom man har tryck hela tiden, även när man gör flera moment samtidigt.
2. Har man en pump som ger 50L/min och 75 liters slider, så stryps det fria genomflödet, men kanske inte tillräckligt, innan flödet går över till en cylinder. Irriterande saker inträffar då eftersom om man har last och har kranen i upphissat läge och vill höja ytterligare så vill kranen falla lite innan man gör fullt utslag på spaken och all olja går till cylindern. Kranen blir då ryckig och oförutsägbar. Irriterande tryckfall får man också om man gör flera saker samtidigt.

Dock är den bästa lösningen att ha en pump med variabelt deplacement(vanligtvis en kolvpump) och konstant tryck. Kranen kommer då att kännas lite mer ”alert” eftersom man alltid har fullt tryck. Flytet blir också bättre när man gör flera moment samtidigt. Givetvis kräver detta konstanttryckslider. Det fungerar även med slider för konstantflöde, men då blir den lite mindre ”alert” eftersom det tar lite tid att bygga upp trycket.

Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33871 hej...coola grejer ni har :wink: .kör en valmet 802-4 med en niab 5-15b bakom... de funkar kanon.. ett litet missöde med en torrgrans j++el bara :shock: ... den for över mätpanelen :oops: .har även dragit sönder löpramen till spelet en par ggr men de e åtgärdat nu med vinkelstål och svets...

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33892 Jag kör med pappas grejer ännu, men är åtminstone i teorin på väg att
göra en uppdatering, men som det sägs; Slit ut en generation i taget.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#34284 Hej kör med en Ford 6710-85a och Patu 525 kärra,en vinch står högst på önskelistan har tittat på Wiemer!.

Avatar Fallback

Valmet

Ljursken  
#34714 Körde tidigare 604:an med en rejäl kärra med fmw kran. Gick att ta bra lass...
Kör nu med ny Farma 10 tons vagn och en skogsutrustad 705:a

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).