Traktorer och processorer

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

79 inlägg 20425 visningar 15 följer Svara, dela mm...   

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannerik skrev:Hej det är jag som har 755:an, visst blir det stabilt med låg stubbe men det är som Gnisten säger, inte så bra att skota med även om Vimek försöker. Man når ju heller inget bakom (framför) sig. En annan fråga : parallelkran elller vikarm? De flesta skördare har låg pelare och parallelkran. medans skotare har vikarmskran. Själv har jag en vikarmskran som skördare dom tar mindre plats "ihopvikta" (eller tog, nu finns det ju även parallelkranar med utskjut.)Vad jag vill säga är att du får fram skog med det mesta ,hur mycket beror på hur högt man vill lägga ribban.

Tänkte på en sak, med kort stubbe o Jake fäste blir de väl förhållandet mellan bom o stickans längd känsligare så skördaraggregatet inte släpar i backen när kranen viks ihop?

Har kort stubbe själv men ett högt montage :lol:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Seb macahan  
#469431 Efter o ha pratat lite med Jake i finland och Ölmstad smide så ska man nog även fundera lite över höjden på stubben kontra vilket fäste man har på traktorn. Det är inte alltid det går med kort stubbe så kranen ska gå att lägga över hytten, helst utan o cabba av taket :grin: ....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469443 På 755an har jag för mej att svängvinkeln hade begränsats just därför

källefall8  
#469447 Hur man än gör så blir det en kompromiss med ett "kombibygge" men man vill ju hitta den bästa kompromissen![emoji3]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).