Traktorer och processorer

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

99 inlägg 29078 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469407
jannerik skrev:Hej det är jag som har 755:an, visst blir det stabilt med låg stubbe men det är som Gnisten säger, inte så bra att skota med även om Vimek försöker. Man når ju heller inget bakom (framför) sig. En annan fråga : parallelkran elller vikarm? De flesta skördare har låg pelare och parallelkran. medans skotare har vikarmskran. Själv har jag en vikarmskran som skördare dom tar mindre plats "ihopvikta" (eller tog, nu finns det ju även parallelkranar med utskjut.)Vad jag vill säga är att du får fram skog med det mesta ,hur mycket beror på hur högt man vill lägga ribban.

Tänkte på en sak, med kort stubbe o Jake fäste blir de väl förhållandet mellan bom o stickans längd känsligare så skördaraggregatet inte släpar i backen när kranen viks ihop?

Har kort stubbe själv men ett högt montage :lol:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Seb macahan  
#469431 Efter o ha pratat lite med Jake i finland och Ölmstad smide så ska man nog även fundera lite över höjden på stubben kontra vilket fäste man har på traktorn. Det är inte alltid det går med kort stubbe så kranen ska gå att lägga över hytten, helst utan o cabba av taket :grin: ....

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469443 På 755an har jag för mej att svängvinkeln hade begränsats just därför

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

källefall8  
#469447 Hur man än gör så blir det en kompromiss med ett "kombibygge" men man vill ju hitta den bästa kompromissen![emoji3]

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798108 Livar upp tråden lite.
Om jag förstått det rätt så vill aggregatet ha ett eget hydraulsystem.
Jag gissar att det har rätt mycket med flödet att göra?
Har ni alla det så?
Vad jag läst mig till här så verkar ni ha "vanliga" pumpar till aggregatet och inga lastkännande system?
Skulle det funka med ett system om det var lastkännande?
En vanlig kugghjulspump kostar ju inte många kronor men en lastkännande!
Nisula 325H ser väldigt fint ut men måste väl ändå ligga i en helt annan prisklass än Jobo och AM 300?
AM300 ser lite amatörmässigt ut men på små maskiner som Kinetic T8 så verkar det funka ganska bra.

Längdmätning borde man väl kunna ordna med en laser tänker jag om man vill komma undan billigt. En laser som lyser på stocken borde vara gott nog för många självverksamma.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798116 De hänger väl lite på hur modern traktor du har i hur mycket flöde den original kan ge i hydraliken men till halvgamla o äldre behövs nog en extern pump för att få snurr på grejerna.
Nisula som är ett rullmatat aggregat behöver mer flöde än ett stegmatat o AM300 är relativt litet.
Tex Arbron 350 är egentligen av konstanttrycksmodell men går att köra med rundpumpning o kugghjulspump pga den dumpar oljan till returen via extern ventil när ingen elfunktion körs, vet inte om Nisulan gör samma eller kräver Ls för att fungera bra

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

maltex  
#798127 Det kan funka med en Valtra N eller T med tillvals hydraulik,men ska grejerna användas lite mer så är nog risken stor att det blir problem(för liten tankvolym). Så extra pump och tank är nog lika bra att budgetera från början.Nån form av konstanttrycks system är nog att föredra om man inte vill elda allt för mycket för kråkorna oberoende av aggregats typ. Ska man köra för husbehov funkar rundpumpning om man står ut med förlusterna .

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Amatörhuggare 62  
#798197 Och en Oljekylare, så man inte kokar oljan, så den mister sina egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Seb macahan  
#798406 Problematiken kring Ls-pump blir att man behöver sätta en flödesdelare (vilket skapar värme). Jag hade 150m/L på Mf,n LS-pump men fick ändå sätta en PTO-pump pga att flödet går lättaste vägen vilket ibland är är kranen ibland aggregatet. Svårt o lösa utan dubbla Ls-pumpar med separata uttag. Och Oljekylare är nästan ett måste om man ska kunna använda aggregatet året om.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798447 Ja det där med att dela flöden är ju inget trivialt. När man läser på om LS-pumpar så skrivs det att det ger respektive funktion den mängd olja den vill ha. Hur kan pumpen veta det frågar jag mig?
Visst man kan strypa en funktion men det gör ju bara att hastigheten ökar över strypningen om oljan inte har någon annanstans att ta vägen. Har den som du säger någon annanstans att ta vägen så går den dit istället.
Är det på en traktor så är det ju enkelt att montera en extra pump på kraftuttaget men på en Vimek/mindre skotare så är det ju inte lika enkelt då dom inte har något kraftuttag...så vitt jag vet.
En försumbar kostnad är det inte att behöva komplettera med en LS-pump för 50 papp efter att man köpt ett aggregat för 2-300kkr.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

maltex  
#798458 Många skördare har bara en arbetspump och det verkar funka, konstigt om det inte skulle funka lika på en traktor. I princip kommer oljan att ta lättaste vägen hur man än gör.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798470 En skördare byggs ju hydrauliken för att passa mot kran o aggregat, på ett traktorbygge blir de andra kompromisser

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

maltex  
#798491 Är det någon som vet hur det är kopplat på dom Valtra N och T med 160/200 liters pump som har kran och aggregat. Kör dom med extra sektion i kranventilen till aggregatet eller är det en annan lösning.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Fredi  
#798499 De har LS styrning av pumppålastning. Ofta Parker L90 ventilbord, har Kesla åtminstone. Har inte kollat hur dom har pålastning av aggregattrycket utfört men troligen en elstyrd ventil som styr pumpen? Så går det i varje fall enklast att koppla det, LS styrning från ventilpaketet samt elventil för aggregatets pålastning. Så hade bla. Valmet (Komatsu) skördaren redan på förra årtusendet så ingen raketteknik att få det att fungera. De hade pålastningsventil av aggregat inbyggd i Parker L90 bordet. Nångång kommer har jag använt en tom(proppad) ventilsektion i ett L90 bord enkom för att styra pumpens pålastning till tex. nåt aggregat. Funkar bra bara sektionen har justeringsskruvar för LS trycket.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

maltex  
#798503 En driven vagn kopplas väl lika den också till motsvarande system/traktor för att det ska funka,om jag tänker rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).