ons 11 apr 2018, 00:09#507692
Du har nog en ganska rätt i detta Johannes. Tyvärr är det väl bara Hypro 450 och större samt Kesla 40 som tar från båda håll? (utav de som tillverkas idag i alla fall)
Utan att på något sätt tro att engreppare är den ultimata lösningen för alla, vilket det inte är. Som vanligt så är ju behoven och förutsättningarna olika för alla. Men vad jag kan förstå på de (i alla fall stegmatade) så verkar det bli problem med träd i >40cm även med de trepunktshängda? I alla fall vad jag kan utläsa av vad som skrivits genom åren här och vad man hört från ägare till diverse. Sen skall jag inte påstå att 40cm är "drömmen" för kranhängt, i alla fall inte mitt. Men det funkar absolut men optimalt är nog 30cm. Eller vad tycker bla @Gnisten83, vi har väl någorlunda likvärdig kap´acitet......
Har för mig du hade kört rätt mycket grovt med ditt förra. Eller tar men ännu grövre med en Niab t ex?
Vet att Hypro inte gärna pratade om så mycket grövre än 40 när jag var inne på det spåret. Ska man ha en liten traktor blir ju Hypro 300 rätt lagom eller Kesla 40. Sen har det ju ganska mycket o göra med hur lång kran man har på både en stor och en liten maskin. Man klara 300-400kg på utlägget på de flesta kranar och alla måste ju inte ha 8,6m bara för man vill det. Visst önskar även jag detta men får vara nöjd med knappa 7. Skulle nog säga att t ex en Valtra 800 eller A93 skulle göra sig kanon med en 6-6,5m kran med ett aggregat som klarar 40. Även ännu mindre traktor med en 6m kran.
Anledningen som jag nu kommit fram till, sedan jag fick igång mitt.
Visst 8,6kran hade varit kanon, men ett traktor ekipage blir så smidigt att man lätt kan svänga in i en lucka och komma åt ett helt knippe träd (som o kompensera kranlängd med traktorstorlek). Ytterligare en detalj som jag uppskattar jämfört med skördaren är sikten. Ja det låter nog knäppt, men skördare har nästan alltid dålig sikt bakåt, vilket gör att man (i alla fall jag) alltid backade in i något träd när man skulle ta stickspår. Traktorn har full sikt bakåt (fast frammåt blir det ju då..) och lite sämre sikt bakåt, fast inte mycket. Många skördare har kran och främre boggi med underrede i vägen framför hytten. Ja det var ju mitt sätt o se på det i alla fall. Kort och koncist som vanligt....
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem