Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 47163 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507702 Volymmässigt har jag tyvärr kört mer grovt än gallring, som de kranhängda är byggda för, men funkar bra.
Jag pratar klart vindfällor där de mesta rotkapats med Hva o eventuellt kapat en bit sen resten körts i Arbron, har bara kvistknivarna kunnat gapa om de så funkar de.
Vissa bitar blir inte kvistat på undersidan men de fixas rätt lätt vid skotningen o avlägget.
Fördelen med kranhängd när man hugger lite grövre är att man lättare kan sortera bättre vid flera sortiment genom att flytta kranen mot vagnsmonterat där man vrider o de ligger snett.
Sen kranlängder kan man sen vrida o vända på men med traktor o kranhängd får man nog acceptera en mellanfällningszon då de inte blir lika smidigt att svänga av stråket som en H8 som är midjestyrd

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#507708 Nja, Hypro 450 är jag tveksam till. Den har förvisso kran, men tar bara från ett håll. Går väl lägga i ett träd bakifrån som ligger tvärs över vägen, men inget jag skulle vilja göra, blir ju att lyfta över sitt eget huvud. Känns väldigt farligt. Den enda modellen från Hypro som kan detta är 755, finns ju i olika varianter, vagn, hjul, buren. Kommer inte ihåg priset riktigt, men 755 för vagnsmontering var ungefär samma pris som 450XL. I övrigt är det väl av de som görs nu bara Kesla 40LF och vagnsmonterad SkogsOlle som kan ta från båda sidor och bakifrån.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#507719 En annan sak som begränsar just med att man bara kan ta från ett håll på många maskiner är ju det att det är inte säkert man alltid kan komma dit man vill hur som helst. Det kanske inte går att köra med näsan först för att det är något i vägen och då måste man backa istället, men då måste ju maskinen kunna ta trädet från det hållet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).