Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 499088 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#550578
Grålle52 skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Jag roar mig m en bukplåt idag.


Ölmstad eller vad?


Egen konstruktion.
I höghållfaststål.
Å svetsad m min gamla goa Kemppi 200.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#550580 Jag har gärna fel. Men jag är mycket tveksam att till att K-axeln är hel och om den nu är det går att köra med när vagnen tippat över 90°. Kolla stegmasters video på vältningen. Och om vid något tillfälle ekipaget skulle vika ihop sig så detta står i 90° eller i extremfall ännu mer vill i alla fall jag vara säker på att både kran och drift fungerar för att själv kunna reda ut situationen. Det blir en vinkel på minst 45° på knuten vid traktorn. Nu tänker jag inte att man kör såhär som regel, men man bör gardera sig för de saker som kan hända i skogen. Tror knappast någon planerar välta, men det händer och då vill man helst kunna resa upp vagnen igen och köra vidare som om inget hade hänt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550587
Førland skrev:Du har ikke vurdert å settte pumpen framme rett på veiva?,da er den ihertfall ute av veien,men det er jo litt jobb,blir kansje lang sugeslange fra vognen,men ikke lenger enn en lastebil med pumpe på registeret å tank bak .

Jag har frontpump i alla år och haft tanken på taket i drygt 20år.
Har man en fricirkulation på hydrauliken på traktorn bromsar de inte så farligt på vägtransport, ls pump hade varit bättre men dyrare.
Har inte hittat nån vettig frikoppling till frontpump som inte tar massa plats eller kräver att man stannar motorn för inkoppling

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#550592 Vad det gäller biten för tryckstångens fastsättning så går det nog att byta den om den går sönder men det sitter i en bit allt som går runt kraftuttaget och sånt. Man tar loss hela biten ifall man måste t.ex. byta hydraulpump på själva traktorn.
Så ifall den går sönder för t.ex. @stegmaster om han kapar en bit ur fästet går det nog att byta det men man borde nog veta att man får tag i ett nytt och har råd med det innan.. Försökte hitta en bild på hela biten men lyckades inte.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#550597
hayabusa 08 skrev:Vet inte om jag förstått det rätt, men om man förlänger pto-tappen med en adapter så funkar det kanske?

1549704464_image.jpeg

Du har nog missuppfattat, för det er en sådan jag har idag som jag vil bli av med.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#550607
agco_vfz6300_46-02_Page.pdf Bakhus Valtra.pdf
Det är en rejäl bit.
Ja extratappar, är inte bra i längden. Sliter på kraftuttagen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#550612
Amatörhuggare 62 skrev:
Grålle52 skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Jag roar mig m en bukplåt idag.


Ölmstad eller vad?


Egen konstruktion.
I höghållfaststål.
Å svetsad m min gamla goa Kemppi 200.


Har du inte en till ;)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#550991
Grålle52 skrev:[quote=
Grålle52 skrev:
Ölmstad eller vad?


Egen konstruktion.
I höghållfaststål.
Å svetsad m min gamla goa Kemppi 200.


Har du inte en till ;)[/quote]

Roligt att svetsa, men sorry.
Gör bara en åt gången.
Kan ju lägga upp klippschemat.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#550993 Framaxelplåten är återanvändning.
Är från 604 an. Å suttit på 2 605 or.
Å nu lite fix . Även 6300a.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#551370 Tog några bilder i dag på hur det ser ut mellan pumpväxel och drag vid vält.
Som syns så kommer med stor sannolikhet draget att knuffa växelen igen, even vid en vanlig vält på plan mark, så inte bra detta, undrar bara hur jag ska lösa det.
Just nu er jag mest för att kapa toppstångfäste och få bort forlängaren, men får se.

1550089345_img_20190213_124515.jpg

1550089345_img_20190213_124443.jpg

1550089346_img_20190213_124432.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#551379 Kanske du skrivit men jag glömt; Har du provat att få in pumpen utan plåten som sitter skruvad i denna, alltså den nakna växeln?

En annan fundering:
Är det möjligt att byta dragöglan till en längre så att den breda delen av draget kommer längre ifrån pumpen och därmed går fri?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#551401
JohannesG skrev:Kanske du skrivit men jag glömt; Har du provat att få in pumpen utan plåten som sitter skruvad i denna, alltså den nakna växeln?

En annan fundering:
Är det möjligt att byta dragöglan till en längre så att den breda delen av draget kommer längre ifrån pumpen och därmed går fri?


Til det första, så funkar inte det heller då even nakna växelen er för hög, botten av toppstångfäste er rett lågt.

Til det andra, så har jag just SMS att med Kesla ÅF men han hadde aldri hört om nån som klarat sig utan förlängaren, men glömde fråga om detta med om det fanns annan dragögla, men antar att detta hadde kommit fram tidligare isåfall, da han har visst hele tiden vilken traktor vagnen skulle sitta på, dessutan går ju veldig manga av dessa vagner med en valmet 6000 serie som dragare.
ÅF föreslog en frontpump. :sad:
Dessutan blir det bara en halvlösning med lengre dragögla, då jag gärna skulle bli av med pto förlängaren så man avlastar traktorens pto axel. (växel/pump/fäste väger nog ca 30kg, så det vore bra att få det närmare traktorkroppen)
Sen blir det mindre vibrasjoner om man kopplar direkt på traktors pto tapp.

Får se om jag tar mot til mig och drar igång kapen nån dag, fast det tar imot rejält. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ss0803  
#551420
stegmaster skrev:Just nu er jag mest för att kapa toppstångfäste och få bort forlängaren, men får se.

Nu vill jag inte uppmuntra till att kapa i ett gjutgods på traktorn.

Men om det är det du bestämmer dig för, skulle det då räcka att lägga snitten enligt de gröna linjerna för att ansluta till hålet? Då känns det som att hållfastheten inte påverkas nämnvärt, hålet finns ju där från början och materialet utanför bildar bara en ögla.

Jag skulle däremot inte våga kapa varken framför eller ovanför nedre hålet enligt någon av de röda linjerna, då är man inne och påverkar material som potentiellt kan bära last.

1550122446_toppstangsfaste_01.png

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källshult  
#551444
1550128573_img_4395.jpg
Ftg har en kolv pump som löser det problemet. Hade problem med det när jag hade en Valmet 705 och vreten 12 ton där pumpen tog i draget och det gjorde det utan att välta vagnen. Löste det med en ving pump från ftg Moheda

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#551449 Stegmaster. Ta gärna några fler bilder där man ser hela växeln och hur det ser ut runtomkring. 90° vriden antar jag var lika kört?

En kolvpump är ju helt klart en smidig lösning. Men kostar en slant. Dock ser jag det nog ändå som en bättre lösning än att kapa i gjutgodset. Det gick ju an för mig på Mercan där det bara är ett skruvat vinkeljärn bockat av typ 20mm plåt, lätt att återställa med ett nytt om det skulle vara så.
Senast redigerad av JohannesG tor 14 feb 2019, 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).