Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497779 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#550409 Är toppstångsfästen en del av traktorkroppen eller bara skruvat i? Om den är skruvad är det ju lätt att återställa. Eller varför inte ordna ett nytt fäste som passar.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#550478 Det er en del av traktorkroppen, så finns inget att skruva bort.
Så det er ju hur det kan påverka andrahåndsvärde som oroar mig, dock kommer jag säkert ha denna traktoren resten av min livstid, då 6400 bara har 4500t på mätaren, och i allment riktig bra skick.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#550485
JohannesG skrev: Om den är skruvad är det ju lätt att återställa. Eller varför inte ordna ett nytt fäste som passar.

Nytt fäste til va?? Toppstången eller växelen??
Växelen kommer ta imot toppstångfäste even utan platen den er skruvat fast i, om det er den som menas.
Och nu var det nån som nevnte om den har klaring nedåt til låset til hitchkroken, så det måste ochså kollas.
Verkar som detta faktisk er svårare enn va det låter som.
Kanske finns en orsak til att pumpen leveras med förlengare som standard. :???:
Det tar lite imot att setta kapen i toppstångfäste, even om jag med största sannolikhet kommer ha traktoren til den er tokslut.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#550488
stegmaster skrev:
JohannesG skrev: Om den är skruvad är det ju lätt att återställa. Eller varför inte ordna ett nytt fäste som passar.

Nytt fäste til va?? Toppstången eller växelen??

Nytt toppstångsfäste menade jag.
Om fästet är ett med traktorkroppen tycker jag personligen det känns dumt att kapa i detta.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#550493
JohannesG skrev:Om fästet är ett med traktorkroppen tycker jag personligen det känns dumt att kapa i detta.


Ok, tack för din synspunkt. :-bd
Jo det tar imot hos mig med att göra det, så får fundera lite til annan man evt. gör nåt så drastisk.
Det jag kanske tror, er att det mittarste hålet(som då blir det nya undra hålet), kanske svekkas när man kapar bort det som nu er det nedra hålet.
Det känns helt enkelt inte bra att bara kapa, för alla 3 hålen verkar som en enhet på nåt vis.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#550497 Du har ikke vurdert å settte pumpen framme rett på veiva?,da er den ihertfall ute av veien,men det er jo litt jobb,blir kansje lang sugeslange fra vognen,men ikke lenger enn en lastebil med pumpe på registeret å tank bak .

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

hayabusa 08  
#550523 Vet inte om jag förstått det rätt, men om man förlänger pto-tappen med en adapter så funkar det kanske?

1549704464_image.jpeg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#550544 Är ju integrerat i gjutet lyftarmshuset.
Se bild

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#550545 Kan vara osmart kapa i detta.
???

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#550553
1549717832_img_20190209_125019.jpg
stegmaster skrev:Det er en del av traktorkroppen, så finns inget att skruva bort.
Så det er ju hur det kan påverka andrahåndsvärde som oroar mig, dock kommer jag säkert ha denna traktoren resten av min livstid, då 6400 bara har 4500t på mätaren, och i allment riktig bra skick.

Varför sätter du inte pumpen på dragbommen istället? Har själv pumpen där och det funkar bra och är lätt att koppla. Har lossat vantskruvarna till lyftarmarna och har hängt upp dessa så att de inte ska vara ivägen, tar ca tio minuter att göra.
Senast redigerad av valtra a 72 lör 09 feb 2019, 15:10, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#550558 Jag roar mig m en bukplåt idag.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#550559
valtra a 72 skrev:
stegmaster skrev:Det er en del av traktorkroppen, så finns inget att skruva bort.
Så det er ju hur det kan påverka andrahåndsvärde som oroar mig, dock kommer jag säkert ha denna traktoren resten av min livstid, då 6400 bara har 4500t på mätaren, och i allment riktig bra skick.

Varför sätter du inte pumpen på dragbommen istället? Har själv pumpen där och det funkar bra och är lätt att koppla. Har lossat vantskruvarna till lyftarmarna och har hängt upp dessa så att de inte ska vara ivägen, tar ca tio minuter att göra.

Problemet var ju att växeln knäcktes när vagnen välte. Tror inte en K-axel mår så mycket bättre vid vältning! Och så tillåter den inte i närheten av de vinklar som kan bli mellan traktor och vagn.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#550562 Nej det är ett krux, å få till den perfekta lösningen.
Pump å traktor å vagn.
Mycket som skall stämma ihop.

Själv är jag nu framme, vid dom Norska skydden.
Finns mycket bra i Norge.
Dels plåtar traktorn.
Å så våra kollegor i väster.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#550570
Amatörhuggare 62 skrev:Jag roar mig m en bukplåt idag.


Ölmstad eller vad?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#550572
1549717767_img_20190209_125755.jpg
JohannesG skrev:
valtra a 72 skrev:
stegmaster skrev:Det er en del av traktorkroppen, så finns inget att skruva bort.
Så det er ju hur det kan påverka andrahåndsvärde som oroar mig, dock kommer jag säkert ha denna traktoren resten av min livstid, då 6400 bara har 4500t på mätaren, och i allment riktig bra skick.

Varför sätter du inte pumpen på dragbommen istället? Har själv pumpen där och det funkar bra och är lätt att koppla. Har lossat vantskruvarna till lyftarmarna och har hängt upp dessa så att de inte ska vara ivägen, tar ca tio minuter att göra.

Problemet var ju att växeln knäcktes när vagnen välte. Tror inte en K-axel mår så mycket bättre vid vältning! Och så tillåter den inte i närheten av de vinklar som kan bli mellan traktor och vagn.

Det är inga som helst problem med vinklarna på axeln och även om man välter så klarar sig pumpen och förmodligen även axeln.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).