Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490620 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#463363
JohannesG skrev:Hade varit intressant med en film gärna vidvinkel uppifrån taket vid rundsvängning av stolen, är nyfiken på hur mycket plats det egentligen är. Hade varit trevligt att se det mer än bara på stillbild.

Här är två filmer jag har, tyvärr inte uppifrån.


   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463367 De är samma hytt på 6000 o 8000 förutom en om de nu var 8300 som är en förklädd MF

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463391
Robbanhög skrev:Hej.
Ny i denna tråd då jag idag blev ägare till en 6750 [emoji4]men vad jag hörde från tidigare ägaren så finns det inte reservdelar till ventilpaket och elektronik till lastaren med detta styrsystem och ventilpaket. Stämmer det?
Mvh Robban
IMG_7447.JPG

Jag har den manöverspaken på min, fick byta styrboxen för två år sedan efter att den slets bort från fästet av en stamm som följde med i framhjulet upp. Då fans det delar att få. Jag har även radiostyrning på den lastaren

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#463415
Robbanhög skrev:Hej.
Ny i denna tråd då jag idag blev ägare till en 6750

Visst borde väl Ålö fortfarande tillhandahålla delar till den lastarspaken? De allra flesta av traktorerna som utrustades med den som ny bör väl fortfarande vara igång.
Men man vet ju aldrig.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463420
Robertberg skrev:
Robbanhög skrev:Hej.
Ny i denna tråd då jag idag blev ägare till en 6750

Visst borde väl Ålö fortfarande tillhandahålla delar till den lastarspaken? De allra flesta av traktorerna som utrustades med den som ny bör väl fortfarande vara igång.
Men man vet ju aldrig.. :???:

De nyaste börjar väl närma sig 15 år?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

alias  
#463421
Slurfi skrev:
Robertberg skrev:
Robbanhög skrev:Hej.
Ny i denna tråd då jag idag blev ägare till en 6750

Visst borde väl Ålö fortfarande tillhandahålla delar till den lastarspaken? De allra flesta av traktorerna som utrustades med den som ny bör väl fortfarande vara igång.
Men man vet ju aldrig.. :???:

De nyaste börjar väl närma sig 15 år?


Jag hade för mig att 6000-serien tillverkades fram till någon gång -07/-08, men jag kan ha fel. 6X50 Hitech kom ju bra mycket senare än 6X00-serien.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463423 Jo men systemet till lastaren var väl från Ålö så frågan är väl när dom använde de?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#463430
Erre skrev:https://youtu.be/5KrrgZH6Lhk

Mitt bidrag.


Filar man lite på "rattgaffeln" som jag och Robertberg har gjort, vinklar upp ryggstödet en aning så får man väldigt mycket mer plats för bena. Ja kör alltid med fotgasen iochförsig så vill sitta långt "bak" (nära ratten) ja sitter såpass långt bak med stolen att när ja snurrar behöver jag aldrig justera den framåt/bakåt vid sväng tillfället.

Varje stol är olika, Men idag tog jag med ett snöre som jag band fast i "armen" som ja lyfter i för att snurra runt stolen och knöt fast den i armstödet lite provisoriskt som test, nu räcker det att dra i snöret med handen vid ehc spaken så kan ja snurra runt. Ska utveckla detta och snygga till med bättre grejer för det blev väldigt mycket bättre :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#463471 Ja det var Ålös system jag tänkte på, det handlar ju egentligen inte om denna traktorn utan borde vara i en fristående tråd. Tror det kan hjälpa andra med samma problem.

Jag hade för mig att 6000-serien tillverkades fram till någon gång -07/-08, men jag kan ha fel. 6X50 Hitech kom ju bra mycket senare än 6X00-serien.

MVH
Alias


Ja 07-or finns iallafall, de senare känner man igen på runda blinkers på hytten och tror även att de alla har teleskopisk backspeglar som original?
Såg även att Aggesund har en skärm på höger A-stolpe, det har inte vi.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463497
stegmaster skrev:
JohannesG skrev:Har 6000 och 8000-serien samma hytt eller skiljer det något? Är det skillnad på större och mindre modeller?

Va jag vet er det samma hytt på alla dessa, men helt säker er jag dock inte.
(Det var ju några modeller i 8000 som hadde en "MF hytt", men der går det vel inte snurra stolen als vil jag minnas.)

Det var MF-traktorer och ska räknas bort helt. Mega 8300, 8600, 8800 & 8850.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463498
Robertberg skrev:[...]
Ja 07-or finns iallafall, de senare känner man igen på runda blinkers på hytten och tror även att de alla har teleskopisk backspeglar som original?
Såg även att Aggesund har en skärm på höger A-stolpe, det har inte vi.

Det här är en 07:a. Tror det är bakaxel från 8000-serien med.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463525 I manualen till 6x50 näms även &050 8150 8350 8450 8550 och 8950 i olika delar av manualen så iaf dessa 8000 modeller delar hytt med 6000 serien

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463539 Det är bara kolla Konedata, inget mysterium vilka som kommer från vilka. Jag visste det var 4st men gick in dit själv för att kolla upp de jag inte var säkra på, 8800 och 8850.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463541 Hur ovanliga är dessa MF modeller?
Jag menar att antingen är jag blind för de är inte ofta jag det nån på blocket, de med Valtra grund har jag sett betydligt fler av

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463609 8300 och 8600 ser man i bland på blocket. 8800 och 8850 tror jag inte sålts här. Nu orkar jag inte googleöversätta finskan på konedata (blir dåligt ändå) men det är också så att Steyr har modeller byggda på samma maskin.


Edit: Bara slå till ;-) !
https://www.blocket.se/alvsborg/Valmet_ ... w=3&last=1

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).