Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490605 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532727 Ja ofta men sen kan ev givare o magnetventiler ha separat matning, så är de i min arbro mellan dator o enheten i aggregatet, 6trådar

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532729 Kabel numer 18 benämns som CANBUS cabel

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#535193 Fikk idag et problem med min 6400,skulle kjøre ut et lass bjørk når jeg merket at motoren plutselig ikke hadde noe kraft,måtte ned i 1 m for å komme opp bakken,kjørte hjem(heldigvis bare 500 m)tenkte på skit i dieselsystem filter osv,løsnet først banjo fra tank og inn på vannutskiller og der var det litt skitt,fint tenkte jeg nå er den iorden,luftet og startet opp men ingen forskjell,når den belastes dør den ned på turtall akkurat som om pumperegulatoren skulle være ødelagt,så jeg byttet filter og slange ned til tanken,ingen forskjell.satte så sugeslangen rett i en kanne diesel for å utelukke skitt i tanken,ingen forskjell.satte meg ned med en tenke øl,å tenkte på mulige feil,kom plutselig på stopp magneten på pumpen,skrudde av den og ganske riktig ,inni den hadde en gummiknott snudd på seg sånn at stangen som går inn i pumpen ikke kom helt på rett plass og stopperen lå delvis på,derfor ingen kraft i motor,så hvis dere skulle oppleve noe liknende sjekk magneten på pumpa.skrujernet på bildet viser gummien som hadde snudd seg(ligger rett på bildet)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Brorsan  
#535196 Jag har haft ett liknande fel på min A95 (förlåt trådkapet), stoppmagneten kärvar. Jag har då duttat med flatstiftskopplingen på magneten med motorn på tomgång och då har den släppt. Det kanske är gummitätningen på min också. Det har hänt ett par gånger under senaste året.
Olle

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#535202 på min går det ikke å komme til i enden på magneten,den er støpt igjenn med lim ser det ut som,gummiknotten som hadde snudd seg tror jeg er en slags demper.

Avatar Fallback

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#535291 Är det ngn som satt i passagerarsäte på innerskärmen i 6000 serien. Vill ha nåt litet smidigt som inte stör när det är uppfällt och jag vill svänga runt förarstolen. Rätt som det är så ska nån åka med ett stycke i hytten och då vore de fint för passageraren å kunna halvsitta lite på nåt enkelt iaf, blir ganska obekvämt att halvstå å slå huvudet i taket vid minsta gupp... dom jag sett å köpa är så stora å klumpiga. Har twintrac så bak går inte ha ngt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#535300 Det tror jag inte går helt enkelt, för det kommer ta i stolen när du ska svänga sitsen, om du inte bygger om stolen så den kan svänga motsols, då kanske det kunne funka
Jag hadde en uppfällbar sits framme på skärmen, men even denna tog i stolen, och even lite ivägen när man skulle inn och ur hytten.
Min fördel er jag har en liten sits där bak (var du har bakratten), då jag inte har twin-track, men inte optimalt detta hellar då det er svårt att smeta forbi sitsen hur som helst. (spesielt med tanke på att jeg har armlen och spaker i stolen).
Men man vet ju aldrig, kanske nån andra har nån ide.
Den enda lediga plats i hytten som jag ser det er egentlig över nedre rutan på höger sida, men då får ju en medåkare sitta bak/fram, och kanske svårt att få til nån sits där med.

$matches[2]

$matches[2]

1543067805_gopr0265.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#535310
Førland skrev:Fikk idag et problem med min 6400,skulle kjøre ut et lass bjørk når jeg merket at motoren plutselig ikke hadde noe kraft,måtte ned i 1 m for å komme opp bakken,kjørte hjem(heldigvis bare 500 m)tenkte på skit i dieselsystem filter osv,løsnet først banjo fra tank og inn på vannutskiller og der var det litt skitt,fint tenkte jeg nå er den iorden,luftet og startet opp men ingen forskjell,når den belastes dør den ned på turtall akkurat som om pumperegulatoren skulle være ødelagt,så jeg byttet filter og slange ned til tanken,ingen forskjell.satte så sugeslangen rett i en kanne diesel for å utelukke skitt i tanken,ingen forskjell.satte meg ned med en tenke øl,å tenkte på mulige feil,kom plutselig på stopp magneten på pumpen,skrudde av den og ganske riktig ,inni den hadde en gummiknott snudd på seg sånn at stangen som går inn i pumpen ikke kom helt på rett plass og stopperen lå delvis på,derfor ingen kraft i motor,så hvis dere skulle oppleve noe liknende sjekk magneten på pumpa.skrujernet på bildet viser gummien som hadde snudd seg(ligger rett på bildet)


Fint att du kom på det :-bd Det där är ett ganska vanligt fel på dessa äldre Boschpumpar med sån där stopmagnet. Har stött på samma sak på ganska många motorer.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#535316 N och T har passagerarsäte på skärmen borde gå att montera ett sånt
X valtran jag har är det gjort ett säte vid framrutan på högra sidan som stegmaster föreslog går bra att använda när stolen är svängt bakåt har inte haft några passagerare när jag haft stolen framåt så vet inte hur det skulle funka då

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535327
valtra mega skrev:N och T har passagerarsäte på skärmen borde gå att montera ett sånt
X valtran jag har är det gjort ett säte vid framrutan på högra sidan som stegmaster föreslog går bra att använda när stolen är svängt bakåt har inte haft några passagerare när jag haft stolen framåt så vet inte hur det skulle funka då

De kanske vill hjälpa till o gasa :d

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#535435 Hur fungerar spakarna för yttre hydraulik i 6/8000? Stannar de i läge och går tillbaka när det blir högre tryck i eller går de tillbaka direkt så man måste hålla i spaken för att exempelvis lyfta tallriksharven helt?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#535439
JohannesG skrev:Hur fungerar spakarna för yttre hydraulik i 6/8000? Stannar de i läge och går tillbaka när det blir hlgre tryck i eller går de tillbaka direkt så man måste hålla i spaken för att exempelvis lyfta tallriksharven helt?


Finns alla versioner du nämnde. På min 6550 som hade två sektioner från början så är den ena: på-av-på med lås. Den andra är: på-av-på-flytläge. Nu har jag installerat en sektion till som är: på med lås-flyt-på med lås. Denna använder jag till vagnens drivning. Hålls på åt båda hållen och har flytläge i mitten så rullarna slipper å snurra fritt och stiga upp när jag slår av draget. Finns även sektion med tryckutlösning som du nämnde att få men är ganska sällsynt tror jag att nån har beställd med såna ffån fabrik?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#535468 Jag har fyre ventiler på min 6400, var av en er sådan tryckstyrt, så att den slår ut vid ca 180bar om jag minns rett.
Nr1: Kör jag vinchen med, då den har håll i tryckläge oavsett tryck. på(håll)-av-på (Håll funktionen väljs med en ratt)
Nr2: Har håll i flytläge, altså på- av-på- flytläge, denna brukar jag til vagnsvängen.
Nr3: Er til hydraulisk lyftlänk på ena dragarmen.
Nr4 Er på- av- på, men slår ifrån vid ca 180bar.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#535480 En låsbar och blå flytläge..

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#535481 Menar ni att inte ens flytläge är standard på alla sektioner?

På Mercan är det håll tills uppnått tryck samt fast flytläge på alla sektioner som standard. Tog det nästan för givet att alla förutom mindre och enklare traktorer hade det så, men då har man lärt sig något nytt igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).