Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497727 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#521739
IMG_20180817_191905.jpg
En bild med mått hur givarna skall vara placerade i spaken.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Jolly  
#522395 Jag har en snabb fråga som jag inte hittat innan på forumet. I bland när jag kört med lastaren en stund eller en skogskärra så blinkar stopplampan och ett par lampor till. Bara snabbt och sedan slutar det. Olja finns så det är inte nivån och jag tycker inte att den gått så hårt så att det skulle vara för varmt. Någon idé?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

eqlazer  
#522397
Jolly skrev:Jag har en snabb fråga som jag inte hittat innan på forumet. I bland när jag kört med lastaren en stund eller en skogskärra så blinkar stopplampan och ett par lampor till. Bara snabbt och sedan slutar det. Olja finns så det är inte nivån och jag tycker inte att den gått så hårt så att det skulle vara för varmt. Någon idé?

Någon annan kommer nog med mer kompetent svar, men hur är filtren? Så inte de är igensatta.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Jolly  
#522399 Ja det skulle man ju börja med att kolla kanske. Var sitter dom?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

eqlazer  
#522403 Har du ingen instruktionsbok?
Om inte, skaffa och läs avsnitten om service.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Jolly  
#522404 Nej tyvärr har jag inte det. Det finns förmodligen digitalt, men jag tänkte bara om någon visste i huvudet lite snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#522415 Har fattat som det blir tryckfall som gör det blinkar till
Händer ibland när man växlar F/B på en hitech med och vill minnas det stod nåt om tryckfall då
Beroende om du har en hitech el inte så är det 2 el 3 filter 1 sitter inunder fotsteget på höger sida
och ett el 2 sitter bak på högersidan mellan lyftarm och bakhjul rekommenderas och bytas innan dom imploderar för släpper det bitar då så hamnar dom ofta i lyft/sänkventilen till 3p och inte ovanligt så har man nåt i lyften då och det måste bort för och kunna plocka isär ventilen
Instruktionsboken finns på Valtras sida

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522468
eqlazer skrev:Någon annan kommer nog med mer kompetent svar, men hur är filtren? Så inte de är igensatta.


Jag hade samma fenomen, speciellt om jag kört med hydraulisk balkastare (varm olja) och snabbväxlar med lågt varv.
Bytte alla filter och all olja förrförra vintern, men just detta lampblink var exakt lika året efter.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#522497 Jag fick ett utlåtande om detta fenomen då jag ställde frågan till en gammal erfaren Valtrareperatör. Du har för mycket olja i , var svaret. Visst jag hade extramax för att klara tippkärran också och då blir det för varmt var hans åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Jolly  
#522526 Fast första gången det hände har jag för lite i. Skogskärran läckte. Jag avbröt direkt och åkte hem och fyllde på.
Men varför blir det för varmt med för mycket olja?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#522555 Jag ställde den frågan också, men fick bara svaret att det är så. Normalt sett i hydraulsystem ska man ha mycket olja för att den kyler sig själv i tanken. Är det för lite så blir det varmt.
Dock vet jag att det fungerar så i Valtran. Den är svalare i bakkroppen nu med lite mindre olja i. Vet bara inte varför.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#522568 Beror på friktion som uppstår mellan växellådans snurrande axlar och oljan. Om nivån är hög så börjar växelådsaxlarna vara så mycket i oljan att de går tungt runt= friktion som värmer oljan. Bromsarna värmer ännu mera, nivån hög och 10-12 lameller (beroende på modell) som snurrar i oljan värmer mycket i varje fall under vägkörning. Stor skillnad i tempen redan mellan normalmax och extramax i synnerhet vid vägkörning.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#523550 Er det någon som vet hur timetelleren ordnar sig på en 6400 när traktoren står utan ström/batteri.
Det visas ju digitalt i et lite display, så undrar om det sitter nåt lite batteri som håller koll på denna vid strömbrott, eller hur funkar detta??
Orsaken til frågan er för jag jag montert en huvudströmsbrytare ( på - kabelen), då jag har en radio som inte riktig funker som den ska. (Den slår slår sig på precis när den vil, själv om jag tryckt av den, sen står den på til batteriert er tomt).
Nu med huvudströmsbrytaren så nollas ju alt förutom timetelleren, va jag kan se. (typ klocka).
Men frågan er altså hva som gjör at inte timetelleren nollas(för det vil man ju inte)???

En bild av displayet.
(som syns er klockan nollat ut, men kommer timeteller forstätta å funka oavsett hur lenge den står utan ström?
Her visas forövrrig hur lågt traktoren varvar på tomgång. :???: )

1535917493_img_20180902_132939.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523554 Inte riktigt svar på din fråga men hade fronten varit enklare att byta radio eller dab radiorna dyra?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#523570
gnisten83 skrev:Inte riktigt svar på din fråga men hade fronten varit enklare att byta radio eller dab radiorna dyra?

Nei dom er inte dyra, bara en dryg 1000 lapp, for komplett radio med antenn.
Bytte radio just för at vi numera endast kör med DAB+ här i Norge, så den er vel bara typ 1 år gammal.
Så vurderte olika saker som att byta hela radioen i en ny, setta en brytare til + sladden til radioen, eller sette dit en huvudströmbrytare til hela traktoren.
Valde sist alternativet, då jag hadde en komplett liggandet med sladder och alt, samt att det känns tryggare för framtiden, om något annat,el. skulle börja dra ström.
At klockan noller sig gör inget, men vore inte roligt om timetellaren skulle nolla sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).