Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490664 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#461967 Jag vill se om ratten har två eller fyra skruvar. Jag är på jakt efter en spinnare med två skruvar som är orginaltillbehör till den Holder-ratt jag har i min MB Trac. Den har smackpassning runt både ring och eker i ratten och viks ut vid montering sedan är det bara två skruvar som håller allt på plats. Den ser väldigt lika ut som den jag söker och det kan ju inte finnas hur många ratt-tillverkare som helst kan jag tycka. Och om den finns hos Lantmännen som reservdel är det ju en baggis att få tag på den.
Lite bilder på det jag söker.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#461980 Verkar ju vara väldigt lika iaf.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463084 Jag har lite saker, kommenterar varje bild separat nedan.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463085 Men jag tar också en fråga. Är det någon som har funnit ett bra ställe att montera en liten verktygslåda på? Jag har köpt några och går runt och runt maskinen utan att hitta något riktigt bra ställe.
Haft luftfjädrad stol och vill inte försöka få in något under stolen. Använder höger dörr ofta så inget får sitta på fotstegen. Jag har inga frontvikter så hade en liten verktygslåda sittandes i bogsersprinten där - byggde ut kanske 1 dm. Dock har jag en kort frontlastare och försökte väl nå in lite långt på en kärra med rundbalar. Kan säga att lådan fungerade som deformationszon när det tog i kärrans kant...
Så inte igen där.
Det är alltså en liten verktygslåda, ingen stor huggarlåda för motorsåg osv. som man av tvång måste sätta öppet utan jag vill ha bra ställe. Tycker jag testat alla varianter på bakskärmarna men det blir i vägen för rutan, spolarvätskehållarens påfyllning och på andra är det 4 hydraulkopplingar.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463086 Kul lite olika ideer :-bd
Har dykt upp ideer om utdragsbara verktygslådor genom fotsteget in under hytten innan i någon tråd av kanske @molnia

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463091
gnisten83 skrev:Kul lite olika ideer :-bd
Har dykt upp ideer om utdragsbara verktygslådor genom fotsteget in under hytten innan i någon tråd av kanske @molnia

Det har jag nog missat. Gissar det ligger hans stora tråd. Men så är det ju olika fotsteg på min och 705:an han har. Har även lastarfundament till bakaxeln som ev. kan bli i vägen. Bästa jag har nu är att flytta (fastsvetsat) brandsläckaren lite på lastarfundamentet så en låda kan sitta där.

Ska sägas att jag är typen som inte vill/har golvet fyllt i verktyg och allt mellan himmel och jord.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

molnia  
#463111 Jo det stämmer att jag la fram denna idé, första gången var faktiskt i gnistens egen tråd. Men det har bara stannat vid ide.

ja det finns mycket utrymme bakom/innanför fotsteget. jag har en fundering att göra en utdragbar verktygslåda innanför steget i "golvet" på 705;an. det blir inte jättestort men det blir inte i vägen iallafall.



molnia - Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Men hur mkt plats finns precis framför hytt på vardera sida på 6000 serien?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463128 Kanske inte så mycket, på högersida sitter ett returfilter men på vänstersidan borde de gå att göra nåt utdragbart mellan fotstegen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#463143 Minns att det var någon som funderadet på hur det blev med växelspakerna när man har kranspakerna och armlen i stolen. (minns inte vem det var??)
Här er två bilder som visar lite hur det blir.
Inget problem med växelspaker (even fram/back går helt ok), och hydraulikspakerna funkar fint. (Nr2 den blå har jag til vagnsvängen).
Har alltid sitsen vänd til första hakket mot höger när jag kör frammåt, så man sitter lite sned, och inte behöver vrida nacken så myket bakåt.
Om jag har stolen rakt framåt blir det ennu bättre plats för handen til växelspakerna, men då får man vrida mer på huvudet när man backar, eller kör på tråga ställen.
Det enda som kunne vore et problem er hjulet och tryckknappen til 3 pkt lyften, men den brukar man ju inte när man kör med skogsvagn.
Sen finns det ju givetvis möjligheten att lyfta upp hela armstöde om man vil, så det er helt ur vägen, man det gör jag aldrig, då skogsvagnen sitter på hela året, så traktoren går endast med denna.

Här er sitsen vriden ca 20 gräder åt höger.
(Kolla inte hur jag själv sitter, för jag fick vrida mig och sitta konstigt för att ta bilden).

1499543282_gopr0245.jpg


1499543903_gopr0246.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#463146 På vår traktor satt det en verktygslåda under höger fotsteg från början, en långsmal utdragbar som man drog ut mot framdäcket. Vred man på ratten och hade glömt lådan utdragen så blev det krock. Den lådan ligger på verkstadsgolvet nu..
Senast redigerad av Robertberg sön 09 jul 2017, 11:40, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Kippen  
#463159 På vår 6550, satte vi lådan på ett 60mm plattjärn på vänster sidan om hytten under nedre rutan. Järnet var skruvad i motorn / växellådan har jag för mig. Lådan var fastskruvad, så den gick ju inte att ta med tyvärr.

Mvh Kippen.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#463161
stegmaster skrev:Minns att det var någon som funderadet på hur det blev med växelspakerna när man har kranspakerna och armlen i stolen. (minns inte vem det var??)
Här er två bilder som visar lite hur det blir.
Inget problem med växelspaker (even fram/back går helt ok), och hydraulikspakerna funkar fint. (Nr2 den blå har jag til vagnsvängen).
Har alltid sitsen vänd til första hakket mot höger när jag kör frammåt, så man sitter lite sned, och inte behöver vrida nacken så myket bakåt.
Om jag har stolen rakt framåt blir det ennu bättre plats för handen til växelspakerna, men då får man vrida mer på huvudet när man backar, eller kör på tråga ställen.
Det enda som kunne vore et problem er hjulet och tryckknappen til 3 pkt lyften, men den brukar man ju inte när man kör med skogsvagn.
Sen finns det ju givetvis möjligheten att lyfta upp hela armstöde om man vil, så det er helt ur vägen, man det gör jag aldrig, då skogsvagnen sitter på hela året, så traktoren går endast med denna.

Här er sitsen vriden ca 20 gräder åt höger.
(Kolla inte hur jag själv sitter, för jag fick vrida mig och sitta konstigt för att ta bilden).

1499543282_gopr0245.jpg


1499543903_gopr0246.jpg


När du lägger armarna på armstöden, blir då arm bågen väldigt långt bak?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#463162 Ingen som har mått/ritning/bilder på en takbåge och grenavvisare som passar 6850? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#463167
aggesund skrev:När du lägger armarna på armstöden, blir då arm bågen väldigt långt bak?

Nä, tror inte det. Har inte tänkt på hur det ser ut, men tycker det känns helt ok.
Armstöden er framdragna i alla leder så langt dom går, dessutan har jag lagt ryggstödet ett snapp bakover. ( Då det sto helt rakt uppåt).
Det känns ungefär lika med hur jag sitter i grävmaskinen.
Dock er jag bara 176cm hög, så har inte så långa armer.
Ska se om det går att ordna en bild på det en dag.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#463170
stegmaster skrev:
aggesund skrev:När du lägger armarna på armstöden, blir då arm bågen väldigt långt bak?

Nä, tror inte det. Har inte tänkt på hur det ser ut, men tycker det känns helt ok.
Armstöden er framdragna i alla leder så langt dom går, dessutan har jag lagt ryggstödet ett snapp bakover. ( Då det sto helt rakt uppåt).
Det känns ungefär lika med hur jag sitter i grävmaskinen.
Dock er jag bara 176cm hög, så har inte så långa armer.
Ska se om det går att ordna en bild på det en dag.


Mina ehc spakar hänger över växelspaken när ja sitter framåt så får antingen vika upp armstödet eller vika in det o lägga över benet. Blev nyfiken på om mina armstöd kanske är längre? :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).