Sida 28 av 180

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: lör 10 feb 2018, 19:46
av Kippen
getost91 skrev:Avbryter diskussionen med en fråga till alla 6000- ägare.

Har precis köpt en 6400 som visade sig ha ett genomblött innertak ( ihopfruset). Säljaren sa att det var ett relativt vanligt problem på 6000 serien??
Har själv aldrig sett det tidigare men vill gärna höra era svar.
Och isåfall var läcker det in någonstans!? :((
Har inte haft möjlighet att undersöka maskinen än då den står på service :mrgreen: :mrgreen:

Kan vara bultarna som håller yttertaket på plats. De har gummibrickor som tätning och de kan ju läcka därifrån.
Tätningslisten runt hyttfiltret är ett annat ställe.
Men det är ju ett glasfibertak, så det kanske har blivit någon spricka i det.
Mvh Kippen.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: lör 10 feb 2018, 20:40
av Erre
aggesund skrev:
1518264905_20180210_131421.jpg
JohannesG skrev:Svårt sånt här med ljud när man inte riktigt vet vad det är, det kan vara farligt och ofarligt. Se om du kan ställa traktorn på ett varvtal då ljudet uppkommer gå sedan systematiskt över traktorn och lyssna efter var ljudet kommer ifrån. Men var försiktig låt det inte låta för länge i värsta fall kan det vara något allvarligt och dyrt. Mycket bra att du är vaken för ljud, vissa fortsätter bara köra och tror att det inte är någon fara eller bara inte bryr sig. Jag hade för något år sedan ett väldigt irriterande skorrande ljud i traktorn det visade sig vara ett hydraulrör som skavde mot ena rambenet och var halvvägs igenom tur att jag upptäckte det annars hade jag plötsligt haft en kraftig stråle hydraulolja rätt ut ur matarledning innan alla ventiler.

Fel är till för att lagas!


Ja sånt klarar jag inte av så det måste åtgärdas! Dock får det nog rulla tills detta objekt är klart nu medans det är kallt! Special jobb på hög nivå nu :grin:

Skara sommarland? :wink:

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: lör 10 feb 2018, 21:00
av aggesund
Erre skrev:
aggesund skrev:
1518264905_20180210_131421.jpg
JohannesG skrev:Svårt sånt här med ljud när man inte riktigt vet vad det är, det kan vara farligt och ofarligt. Se om du kan ställa traktorn på ett varvtal då ljudet uppkommer gå sedan systematiskt över traktorn och lyssna efter var ljudet kommer ifrån. Men var försiktig låt det inte låta för länge i värsta fall kan det vara något allvarligt och dyrt. Mycket bra att du är vaken för ljud, vissa fortsätter bara köra och tror att det inte är någon fara eller bara inte bryr sig. Jag hade för något år sedan ett väldigt irriterande skorrande ljud i traktorn det visade sig vara ett hydraulrör som skavde mot ena rambenet och var halvvägs igenom tur att jag upptäckte det annars hade jag plötsligt haft en kraftig stråle hydraulolja rätt ut ur matarledning innan alla ventiler.

Fel är till för att lagas!


Ja sånt klarar jag inte av så det måste åtgärdas! Dock får det nog rulla tills detta objekt är klart nu medans det är kallt! Special jobb på hög nivå nu :grin:

Skara sommarland? :wink:


Haha precis! Inne bland attraktionerna och skotar :grin:

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: lör 24 feb 2018, 19:36
av JohannesG
JohannesG skrev:Hur som helst. Vi har bestämt oss för att det inte blir något köp, av flera anledningar. Men en av de större är att vi vill ha en koppling som inte är så trögtrampad.

Kom att tänka på att på vår Fiat 680 är det mekanisk med vajer, men den är inte alls så trög som Valmet. Vad beror detta på? Är ju lite olika storlek på traktor, men ändå.

Provsatt en grannes 405, där var kopplingen väldigt lätt, men är ju även mekanisk UTAN vajer, vilket jag antar påverkar. Hur trög är kopplingen på de större X05 jämfört med 405? Tänker främst på 805 och 905. Antar att det är vajer i dessa då det är hängande pedaler. Eller? Vår Hymas har hängande men ett stag i stället för vajer, byggd på valmet 702. Är det vajern eller något annat som är största orsaken till trögheten?

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: lör 24 feb 2018, 20:42
av Blondin 750
Det är rekorderligt med stag även på x05 av större sort. Vissa har en hjälpfjäder som hjälper till efter de första 5-10cm. Vill minnas att jag ”trimmade” lite på min 805 med att ändra lite på hävarmarna i samband med att jag monterade TRIMA TCC på den. Körde snöröjning och det gick fint om man sparade på trampningarna till de verkligen behövdes, alltså vid smygkörning. Dock inte så lättrampad att jag körde extra knäböj på kvällen bara för att bli trött. [emoji6]

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: lör 24 feb 2018, 23:27
av gnisten83
Om man kört snö ett dar med 805an var knäet rätt slutkört...

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 00:28
av källefall8
IH’n med XL hytt har hängande pedaler och hydraulisk koppling, den går extremt mycket lättare än 6x00 serien. Går det att göra nåt åt valtrakopplingen? Visserligen använder man ju knappkopplingen en del men den är inte nåt mekaniskt underverk den heller. Just den tungtrampade kopplingen är nog det som stör mig mest på en annars väldigt bra traktor. Trodde det var min som kärvade...

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 00:36
av alias
källefall8 skrev:IH’n med XL hytt har hängande pedaler och hydraulisk koppling, den går extremt mycket lättare än 6x00 serien. Går det att göra nåt åt valtrakopplingen? Visserligen använder man ju knappkopplingen en del men den är inte nåt mekaniskt underverk den heller. Just den tungtrampade kopplingen är nog det som stör mig mest på en annars väldigt bra traktor. Trodde det var min som kärvade...


Vad är det för årsmodell och modell?

Jag upplever inte 6200:an från -99/-00 som tungtrampad - använder nästan aldrig den elektriska knappkopplingen.

Jag har dock provkört en tidigare årsmodell av 6400 som jag upplevde som betydligt tyngre att trycka ner.

MVH
Alias

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 01:41
av JohannesG
Blondin 750 skrev:Det är rekorderligt med stag även på x05 av större sort. Vissa har en hjälpfjäder som hjälper till efter de första 5-10cm. Vill minnas att jag ”trimmade” lite på min 805 med att ändra lite på hävarmarna i samband med att jag monterade TRIMA TCC på den. Körde snöröjning och det gick fint om man sparade på trampningarna till de verkligen behövdes, alltså vid smygkörning. Dock inte så lättrampad att jag körde extra knäböj på kvällen bara för att bli trött. [emoji6]

Hur är den jämfört med Mercan?

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 07:40
av Blondin 750
Nu är det ju länge sedan som 805 lämnade gården så minnet kan ju svikta, men jag skulle nog ändå påstå att 805 koppling krävde större kraft (mätt med fjädervåg) men att förhållandet mellan sits, pedal och rörelsemönster var bättre än Mercans. Den går lättare men ska ju tryckas mer neråt än framåt upplever jag. Om valet skulle stå att köra ett snöröjningspass med Mercan eller 805 så skulle det nog kvitta vilken.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 08:24
av stegmaster
alias skrev:Vad är det för årsmodell och modell?

Jag upplever inte 6200:an från -99/-00 som tungtrampad - använder nästan aldrig den elektriska knappkopplingen.

Jag har dock provkört en tidigare årsmodell av 6400 som jag upplevde som betydligt tyngre att trycka ner.

MVH
Alias


Nja, min 6400 er ochså en 2000 modell, och tycker nog ochså den er tungtrampat, min valmet 665 som er helmek, er lite lättare att trampa. (dock inte mycket skillnad).
Själv har jag fått för mig att det handler om att 6400`n har större koppling (enn 665), och att man vel får trycka med sig hi-shift mekanismen ochså, men detta har bara varit min gissning :???:
Kan det vara skillnad i storlek på kopplingen på en 6200 vs 6400(på grunn av kraftigare motor)???
Eller har alla modeller i 6000 serien samma koppling (diameter)??
Testadet en Valtra N101 08 för et tag sen, och där kännte man ju knappt pedalen under foten.

Dock er det inte mange pedalväxlingar jag gör under en dag, när den går i skogen.
Kanske bara 8-10 gånger under hela dagen jag trycker fotpedalen, och det bör man vel klara med. :wink:
Annars växlar jag med snabbväxlerna och hi shift knappen, dessutan gör ju turbinen(hi-trol) even den att man sparer en del kopplings moment.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 08:33
av Blondin 750
Precis som stegmaster skriver så måste det ju skilja på storlek på kopplingen, och någonstans är ju skillnaden, frågan är väl bara mellan vilka modeller och eventuellt årsmodeller. Är det någon som har koll på detta? Vill minnas när jag körde Valmet i slutet på 80-talet så upplevde jag 605 (3-cyl) som mycket mer lättrampad än 805 (4-cyl). Kan det varit så att skillnaden var just mellan 3-cyl och 4-cyl?

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 10:33
av JohannesG
Låter ju ganska logiskt att en större traktor har en kraftigare koppling som därmed är trögare att trampa. Men intressant detta då jag tyckte 8100 vi provade från -94 var enormt trög jämfört med de flesta andra traktorer jag kört, dock är ju samtliga av mindre storlek, men ändå. Och om de största i 05 serien är lättare än den nyare 6 och 8000 serien så undrar i alla fall jag hur de tänkt där, borde ju vara tvärt om.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 10:35
av JohannesG
Jo, förhållandet mellan stol och pedaler är inte det bästa i Mercorna, det har jag tänkt på många gånger. Men det blir off topic.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: sön 25 feb 2018, 10:58
av gnisten83
Den 6200 som grannen kör har mer lättrampad koppling än 805an jag hade innan
Taget ur de (dåliga?) minnet säger att 505-605 har 310mm koppling och 705-905 har 330mm koppling