Sida 20 av 180

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 08 nov 2017, 18:16
av stegmaster
Men nu sköjar ni vel, för inte sitter vel huvud och slavesylinder inne i traktorkroppen??? :surp:
Gubben jag köpte min Valmet av hadde just bytt en slavesylinder före jag fick hem taktoren, och han tror jag knappast var karl om att dela på traktoren.
Sitter inte båda på utsidan av traktorkroppen, huvudsylinder sticker vel fram under huven eller inne i hytten, och slaven sitter vel på toppen av trompeterna/bakaxelkroppen, eller???


Så här ser det ut på min 6400 från år 2000.

1510157745_p1020011.jpg

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 08 nov 2017, 18:47
av JohannesG
Nu har du nog fått det lite om bakfoten stegmaster. Vi diskuterar kopplingen och inte bromsen.

Kollade i någon verkstadshandbok och där stod det att det skulle finnas en hjälpservo för kopplingspedalen. Rätt justerad borde väl denna hjälpa en hel del? Vet ju inte om den var rätt justerad på traktorn jag provade.

Lite off topic, men det har diskuterats lite i tråden förut, och traktorerna är ju nära släkt: Vad är ett vettigt pris för en Valmet 8100 -94 eller nyare?

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 08 nov 2017, 18:59
av stegmaster
JohannesG skrev:Nu har du nog fått det lite om bakfoten stegmaster. Vi diskuterar kopplingen och inte bromsen.


Ja huva, nu snurrade det lite snabbt i övra etasjen. :oops:

Ja kopplingen sitter vel huvudsylinderen nere vid pedalen i hytten, och slaven inne traktorkroppen.
Ja här syns det tydlig hur det sitter til.
En bild av detta.

1510160324_p1020011.jpg

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 08 nov 2017, 21:35
av snurra
Det du läst om hjälpservo är nog fjädern som är ritad på bilden vid kopplingspedalen
Idag har jag och grannen bytt packningar i huvudcylindern på hans 97, det läckte in vätska vid pedalen

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 08 nov 2017, 22:57
av JohannesG
En fundering på kopplingsservo eller vad man skulle kunna kalla det. Borde funka på alla traktorer bara det finns plats att sätta den samt tillgång till tryckluft. Eller hydraulik borde funka också, men personligen tycker jag tryckluft är enklare då det inte kan söla. Och när vi byter traktorn planerar vi ordna någon kompressor på den. Luft kan man använda till mycket.

Om jag inte tänker helt fel skulle man kunna ha en trycluftscylinder som när man trampar ner kopplingen hjälper till att trycka ner den, men inte tillräckligt för att den inte skall gå snabbt tillbaka. När kopplingen är uppe har kolven gått förbi inloppet och får då ingen tryckande kraft alls, möjligen något ynka lite dragande. Kolven agerar då sin egen ventil som styr när den skall trycka och inte. En tryckbegränsare av något slag innan detta som ser till att man alltid har samma tryck oavsett om det skulle variera något i tanken. Tryckbegränsaren styr även hur hårt kolven skall trycka.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 08 nov 2017, 23:15
av gnisten83
Tja de ska lufttork och sprit till systemet med förutom kompressor och tank, de är nog därför luft är ovanligt i traktorer i Norden .
Visst de sitter MB trac o tyskarna har väl en viss böjelse att använda de tillsläpbromsar eller?

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 08 nov 2017, 23:23
av alias
gnisten83 skrev:Tja de ska lufttork och sprit till systemet med förutom kompressor och tank, de är nog därför luft är ovanligt i traktorer i Norden .
Visst de sitter MB trac o tyskarna har väl en viss böjelse att använda de tillsläpbromsar eller?


Önskas kompressor så kan man ju annars köpa en gammal Zetor från 80-talet... :wink:

MVH
Alias

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 08 nov 2017, 23:47
av JohannesG
Klart det finns nackdelar med tryckluft också. Så som att det behövs antifrys m.m. Men måste ändå säga att jag överlag uppskattar tryckluften i MB trac. En enkel lösning istället för elektriskt, och det används ju fortfarande till viss del på lastbilar.

Att köpa en Zetor från 80-talet kommer inte på frågan.

Men det var inte riktigt detta tråden skulle handla om.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 09 nov 2017, 12:25
av källefall8
Hi tech=elektrisk kopplingspedal och kopplingsfri fram/back vid ratten med dator 6x50, 8x50.
Hi shift=knappkoppling i växelspakarna finns på traktorer både med och utan hitech
Hi trol=turbin finns oxå som tillval på båda

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: fre 10 nov 2017, 03:30
av Aqualize
8x50 kan vara antingen HiTech eller Mega (normala/äldre). Jag vet inte varför de skulle på och krångla med det, de hade ju 8000,8100,8200,8400 som de kunnat spinna vidare på. MF:arna 8300 och 8600 var ju "ivägen" men det blev ju en 8800 och sen 8850 från det, så 8x50 nummerserien var inte renare än 8x00-nummerserien.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tis 14 nov 2017, 18:55
av Bert1
Diskuterades om belysning/eldragning innan är som det har sagts det som är vid v-hyttstolpe är fördraget till ett rotorljus men finns inget bak om du vill ha dubbla finns fördraget till torkare/spol på bakrutan
Arbetslyse vid pos/blink fram kom som extrautrustning på sena 01 och då fick du även belysning vid fotsteg och fördröjning på innerbelysningen och lyse vid hitchkroken i samma paket
Ac och övre körljus är tillval

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 nov 2017, 16:50
av JohannesG
Var och kollade på en 8100 idag men är väldigt kluven. Efter diskussion gick säljaren ner till mellan 130 och 140000kr.
Ca 6500h
Slitna och spruckna bakdäck
Värme reglaget satt fast
Trög koppling jämfört med MB trac som har hydraulisk, men det kanske är så med vajer.
Hårda växlingar på snabbväxeln, men det kanske är normalt?
Bakruta öppnade sig vid gupp, låsning för kort, stod 8400 på handtaget.
540 kraftuttag ville först inte starta, 1000 inga problem, glapp?
Svampig broms, känns som den behöver luftas, väntar ett större haveri?
En del rost runt skärmar och nederkant på hytten.
Mossa på taket och solblekt, men inte vad man kunde se direkt misshandlad.
Skall ha gått med vallmaskiner samt lastväxlare de senaste åren.

Vad säger ni är det ett vettigt pris eller lurar något kostsamt runt knuten? Vill helst ha en traktor med hydraulisk koppling, men vill heller inte missa en bra affär, om det nu är det.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 nov 2017, 17:00
av Mannfolk
Kopplingen är hydraulisk med bromsvätska, Men av torrlamellstypen. Om snabbväxlarna kändes knyckiga är det bra för så skall dem va. De nyare hugger inte i direkt dvs att de slirar lite i ingrepps ögonblicket, vilket ger kortare livslängd på powershift packorna. Bromsarna är billiga att reparera så de är inte något stort problem. Kraftuttaget kan jag inte riktigt svara på. Det sitter elspolar på vänster sida om växellådan under hytten till dessa, om det skulle vara glapp där.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 nov 2017, 17:32
av lerbo
Det som havererar är väl kopplingslamellerna och dom till snabbväxlarna, borde väl nästan vara bytt vid över 6000 timmar?, motor å växelåda är väl slitstarka.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 nov 2017, 17:34
av lerbo
Det låter väl lite dyrt för en i så dåligt allmänskick.