Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2730 inlägg 512864 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

MalZon  
Joooell skrev:
1715496678_img_2714.jpeg
MalZon skrev:
Joooell skrev:Vi fick med en pump med växel till vår Mowi1250wd och ja tror den ska ge 90l vid 540rpm.
Tyvärr behövde vi köra på 1000rpm så de fick bli en ny kolvpump från Ftg istället, den ger 100l vid 1000rpm och ger en fart på ca 3,5 vid fullt flöde. Tycker de är väldigt lagom i de flesta fall.

Har du nån bild på de båda pumparna?

Tackar! Hur fäster du den med växellådan? Den ska alltså ge 90l/min vid 540varv på uttaget? Vad var det som blev dumt med den?

Lantmännen Maskin

Joooell  
MalZon skrev:
Joooell skrev:
1715496678_img_2714.jpeg
MalZon skrev:
Joooell skrev:Vi fick med en pump med växel till vår Mowi1250wd och ja tror den ska ge 90l vid 540rpm.
Tyvärr behövde vi köra på 1000rpm så de fick bli en ny kolvpump från Ftg istället, den ger 100l vid 1000rpm och ger en fart på ca 3,5 vid fullt flöde. Tycker de är väldigt lagom i de flesta fall.

Tackar! Hur fäster du den med växellådan? Den ska alltså ge 90l/min vid 540varv på uttaget? Vad var det som blev dumt med den?

Har ingen aning, monterade av den före provkörning. Visste när vi köpte kärran att den inte skulle fungera.
Ja så har ja fattat iallafall utifrån kontakt med Ftg och på dekaler på pumpen.
Körde innan med en Valmet 655 som har dubbla kraftuttagstappar monterade över varandra, 540 tappen sitter underst och hamnar för nära draget på kärran. Och hade man kört den pumpen på 1000varvs tappen hade den snurrat alldeles för fort och traktorn hade troligtvis inte orkat heller

Användarvisningsbild

MalZon  
Joooell skrev:
MalZon skrev:
Joooell skrev:
1715496678_img_2714.jpeg
MalZon skrev:

Har ingen aning, monterade av den före provkörning. Visste när vi köpte kärran att den inte skulle fungera.
Ja så har ja fattat iallafall utifrån kontakt med Ftg och på dekaler på pumpen.
Körde innan med en Valmet 655 som har dubbla kraftuttagstappar monterade över varandra, 540 tappen sitter underst och hamnar för nära draget på kärran. Och hade man kört den pumpen på 1000varvs tappen hade den snurrat alldeles för fort och traktorn hade troligtvis inte orkat heller

Ok ok. Har du pumpen kvar?

Torparn66  
#844389 Hej,
Har en Valtra av 6000 serie och 3-punkt lyften går upp men går mycket mycket sakta ned (ca 15min från topp till ned). Eftersom den ändå sänker så bör det rimligtvis gå ström till ventilen.
Någon som varit ute för det samma?
Ska lyften reagera om man manuellt trycker på änden av magnetventilen?

Någon skrev här på forumet för några år sedan att det kan gå rester in i ventilen för 3-punkten om tryckfiltret imploderat.

Jag gjorde nyss en 1000 timmars service och när jag bytte tryckfiltret bakom höger fotsteg så var det även denna gång imploderat. Har någon varit med om att detta filter är imploderat vid var 500:e timme då det enligt servicemanual ska bytas?

Användarvisningsbild

Bert1  
#844394 Går det lika sakta om du har redskap i lyften?
Risken om ett filter imploderar är att det kan släppa delar från de som kan fastna i lyft/sänkventilen men då brukar ventilen fastna i ett läge

Användarvisningsbild

Fredi  
#844441 Har du sänkhastigheten på max ? Prova vrida av och an på sänkhastighetspotentiometern. Kan bli dålig kontakt i dessa i varje fall om de används sällan. Men vid tryck på ventilen manuellt skall den sänka snabbt i varje fall. Är den långsam både med autocontrolbrytaren samt tvångsbrytaren ?

Torparn66  
#846318 Tack för tipsen.
Jag vred på ratten till sänkhastigheten flera gånger och sedan har den fungerat. Kan kanske ha varit det som var orsaken.

Dock kvarstår problemet med det imploderade tryckfiltret. Någon som har en ide angående detta?

Användarvisningsbild

Bert1  
#846321 Kör du något med högt flöde? Blir det väldigt kallt hos dig?Vad kör du med för olja i bakänden? Är det orginal filter du använder?

Torparn66  
#846420 Jag alltid köpt ett helt servicekit orginal från Lantmännen och kör med Hybran Plus G2.

Dom enda redskap med hydraulik jag kört med på alla imploderade filter är: harv, snöblad, och en rundbalspress, förutom att jag använder lastaren vid utfodring året runt.

Det har varit ned mot -30°C under denna vinter, men det har det inte varit mellan alla filterbyten. Tycker dock att den "Nordiska Traktorn" borde klara av dessa temperaturer. Byter alltid filtret på 500h och olja på 1000h. Allt enligt instruktionsboken.

Skickar med bilder på filtret. Övre kanten är lite stuckat pga att jag var tvungen att dra filtret ur filterhuset med en tång.

Användarvisningsbild

Fredi  
#846554 Har aldrig haft imploderat filter på min 6550. Kör med Valtras olja XT60+ samt har alltid traktorn att gå på tomgång ca en kvart vid kallt väder. Blinkar eller lyser varningslampan för förbiströmning i filtren när du startar den vid kallt väder? Undrar om ventilen för förbiströmning i ditt filter inte öppnar vid för kall/ tjock olja och det därför imploderar?

Användarvisningsbild

Tomppa89  
#846588 Min valtra 6550 började läcka olja vid bakre delen av kardanaxeln. Går det att spänna "packboxen"? Eller behövs det en ny tätning?

Användarvisningsbild

r0bin  
#846661 Nu är det funderingar igen😁 jag lånade en tippkärra av en granne för att köra grus med. Max last 13t, lastade det och när jag skulle tippa så orkade den inte på 3e steget, så jag fick gräva av lite för att den skulle orka. Verkade konstigt. Så jag mätte trycket i uttaget ( manometer och körde ventilen fullt så den överströmmar) och det gav bara 175 bar, tycker det känns lågt? I instruktionsboken står det max arbetstryck 190bar. Kan pumpen vara sliten och orsaka detta? Jag hoppas ju att det är överströmningsventilen som öppnar för tidigt, något som man kan justera/schimsa någonstans?
/Robin

Användarvisningsbild

Bert1  
#846665 Lite konstigt kan jag tycka för 3dje steget då är ju flaket nästan uppe och då borde det gå lätt (för det är inte så du saknar olja?)
Visst 175 lät ju lite dåligt lika så är ju mitt minne ;) men det pratas ju om nån bricka el nåt i överströmmaren som ger sig ibland och ger liknande symptom som trött hydralpump
Har traktor gått mycket?

ÅsaNisse  
#846681 Alla överströmningsventiler på äldre maskiner har tappat tryck om ingen varit där och justerat. Fjädrar mjuknar med tiden och så även här. När jag köpt en begagnad maskin så har jag alltid kollat värden för att det ska ge fullt, men ändå inte för mycket så något går sönder.

Användarvisningsbild

r0bin  
Bert1 skrev:Lite konstigt kan jag tycka för 3dje steget då är ju flaket nästan uppe och då borde det gå lätt (för det är inte så du saknar olja?)
Visst 175 lät ju lite dåligt lika så är ju mitt minne ;) men det pratas ju om nån bricka el nåt i överströmmaren som ger sig ibland och ger liknande symptom som trött hydralpump
Har traktor gått mycket?

Ja det håller jag med om, men blev samma sak för grannen men då var det drygt 14 ton men med en ny Johndeere. Fyllde faktiskt på mer olja men ingen skillnad. Ja den har gått över 13000tim och jag har bara kört drygt 500 av dom, så vet inte om den bytts ut. Var ialf ingen skillnad i tryck på tomgång eller full gas.

ÅsaNisse skrev:Alla överströmningsventiler på äldre maskiner har tappat tryck om ingen varit där och justerat. Fjädrar mjuknar med tiden och så även här. När jag köpt en begagnad maskin så har jag alltid kollat värden för att det ska ge fullt, men ändå inte för mycket så något går sönder.
Ja jag är inne på samma spår. Är det svårt att komma åt på dessa traktorer?
/Robin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).