Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 499023 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

HannuRöj  
#792363 Finns det en mikrobrytare under sätet på dom?
Alltså en säkerhetsutrustning, som aktiverar riktväljaren endast om chafören sitter på sätet. 🤔

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

H-P  
#792371 Nej där är inget i stolen som påverkar, det är bara när det finns elektronisk riktningsväljare vid ratten HiTech modeller alltså.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#792419 Säkring F22 var trasig och den ryker när man sätter i en ny men inte på en gång..
sitter ventilerna för fyrhjulsdrift, power shift också på samma plats som diferential ventil?
ser också att det står PTO under denna säkring, någon som vet vad detta är?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#792420 Styrningen som Bert1 frågade om funkar!
säkring F27 var hel!

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#792429 Ja allt de sitter i samma block

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#792504 Det var första växeln i power shift som spökade,
Lossade alla kontakter till ventilerna och när jag satt i kontakten för växel 1 rök säkringen.
Det borde väl gå att köra utan att ha den inkopplad väl?? Så får man byta den senare!
Tack för input 🙂

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

r0bin  
#792878 Någon som vet vart givaren till växellådstempen sitter. Reagerade på att den bara står på Lo, även fast man kärt ett tag. Kanske bara nått glapp om man kommer åt den lätt?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#792894 Visar väl LO upp till 40 grader
Vill minnas den sitter i blocket med magnetventilerna innanför vänster bakhjul

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

r0bin  
#793044
Bert1 skrev:Visar väl LO upp till 40 grader
Vill minnas den sitter i blocket med magnetventilerna innanför vänster bakhjul

Den har visat så ett par månader nu när jag tänker efter. Jag använder den bara i skogen och oftast går den mest några km slingrig grusväg, sen mest på tomgång å skogkörning å då kanske den inte kommer upp i temp tänkte jag.
Men sen har jag kört ris å virke, blandat lastning i skog sen par km transport, avlastning å tillbaka i 3-4 timmar iallafall, och det var då jag vart fundersam om den inte borde komma upp i "arbetstemp" är en 6750 så lågvarvsmotor, så varaävar sällan över 1400 varv.. Kanske det i kombination med minusgrader som gör att den inte blir varmare. Men värt att känna på kontaktstycket ifall jag kommer åt det.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#793095 Du får nog köra med rejäl fart många kilometer längs väg innan den visar annat än LO . Jag har ca 5-6 km backig väg till ett skogsområde, kör jag med nära på full gas hela vägen med vagnen efter kan den visa nåt annat än LO då jag kommer fram. Vid lastning och skogs körning visar den alltid nästan LO på vintern

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#793113 samma för mig, visar typ alltid LO nu på vintern har jag märkt..

verkar som den inte visar temperatur förrens vid 40 grader som Bert nämnde

en sak jag funderar på i samma veva är att vid start nu på vintern (trots 1-2 timmar motorvärmare)

vill varningssymbolen lysa när man gasar till lite, inge våldsamt men kanske 1100-1200 varv

det är kugghjul med en oljedroppe i på symbolen, är det för den är kall, eller ska något filter bytas?

när den sen blivit varm ser man den aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#793134 Lampan med kugghjulet visar att det överströmmar
Har varit så på alla Valtra jag har kör när det är kallt att den tänds/blinkar tills den har fått gå lite
Vill man så kan man göra en slang som går mellan 2 uttag/friretur så kan man spola runt oljan så får du upp tempen lite snabbare

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

generationsskifte  
#793738 Hade våran 6400:a med turbinkoppling på reparation då en packning hade gett sig i växellådan, då byte de även olja. Fick hem den för några dagar sedan och märker nu att det "slirar" mycket mer än tidigare, vet ju att den ska slira men om man jämför med innan så är det en avsevärd skillnad, känns som det slirar mer än vad det ska. Mekanikern sa att det kanske behöver fyllas på mer olja. Någon här som har någon idé?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#793746 Hur mycket är mycket mer?Vill minnas det står beskrivet i instruktionsboken hur man gör ett "stalltest"Låter som det är turbinen som behöver mer olja för den skall bli som innan.
Men det kan ju även va så att föregående ägare har fyllt den mer så därför du märker sån skillnad nu

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

generationsskifte  
#793765
Bert1 skrev:Hur mycket är mycket mer?Vill minnas det står beskrivet i instruktionsboken hur man gör ett "stalltest"Låter som det är turbinen som behöver mer olja för den skall bli som innan.
Men det kan ju även va så att föregående ägare har fyllt den mer så därför du märker sån skillnad nu


Den slirar mycket, iprincip för minsta lilla backe, eller last om man jämför med samma växlar som innan. Men servicekillen sa med att det borde ha med oljan att göra, så få väl börja där.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).