Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497477 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782553 Ursäkta om jag förklarade otydligt 😢 Sugfiltret på vänster sida på alla i 6000 serien(vid pilen på bilden) förutom de riktigt sista åren de kom ut, på dessa är det i "botten" av växellådan på höger sida. Avluftningsfiltret vad jag vet är på höger sida bakom ventilbordet på alla. Blev det klarare nu kanske ? Kan kolla i morgon när det bytte plats?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782557 @Camaro1969 Då har du nog sugfiltret på samma plats som gnistens och min har det 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#782558 Vänster sida mycket möjligt :)

Hur ofta ska det bytas?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782561
Bert1 skrev:Får se om Fredi kan ge nån bra förklaring på hur det funkar
Är lite nyfiken för på min N101 så är det nåt konstigt när man har ett tungt redskap så gungar det inte utan mer faller
Och på väg så rister det i hela traktorn när dämpningen jobbar


Har du dragkraftsreglering avstängd och enbart dämpningen på vid vägköra? Dragkraftsregleringen kan blanda bort dämpningen med tunga redskap i lyften

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#782579 Dragkraftsregleringen avstängd både på åker och väg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782590
Camaro1969 skrev:Vänster sida mycket möjligt :)

Hur ofta ska det bytas?

Sugfiltret o oljan o andningsfiltret i kraftöverföringen/ hydralen står de 1000timmar eller årligen
Dom andra filtren i hydraliken 500tim

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782874
Bert1 skrev:Får se om Fredi kan ge nån bra förklaring på hur det funkar
Är lite nyfiken för på min N101 så är det nåt konstigt när man har ett tungt redskap så gungar det inte utan mer faller
Och på väg så rister det i hela traktorn när dämpningen jobbar

Om det funkar lika som på 6-8000 serien så känner traktorn av redskapets gungningar via lyftarmarnas fästtappar i vilka det finns givare som skickar signaler till styrenheten. Styrenheten reglerar sedan armarna upp eller ned beroende på vartåt det gungar. Syns på grön-röd pil på höger konsol, blinkar upp-ned hela tiden man kör med last i armarna på väg. Skall kolla bara jag hinner om N-serien har exakt lika system eller nån skillnad? Hålls redskapet uppe på din eller faller det ned när du har traktorn avstängd? Tänkte om du har nåt inre läckage som stör dämpningen?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#782885 Om det sjunker vet jag ej för har som vana och sänka ner när jag lämnar traktorn
Har även märkt att det rycker i lyftarmarna ja det känns tydligt i traktorn med om den har stått några dagar/vecka nersänkt på marken och man har nåt tyngre i lyften när man skall lyfta första gången

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782903
Bert1 skrev:Om det sjunker vet jag ej för har som vana och sänka ner när jag lämnar traktorn
Har även märkt att det rycker i lyftarmarna ja det känns tydligt i traktorn med om den har stått några dagar/vecka nersänkt på marken och man har nåt tyngre i lyften när man skall lyfta första gången


Hörs lite som det skulle kunna va nåt litet läckage så att det läcker olja bort och blir luft på nåt ställe när traktorn står länge som gör att det rycker vid första lyftet?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784445
JohannesG skrev:Den utrustning man inte har får man montera dit själv.

Kopplade bromsljuset till ett relä som aktiverar hishiften så det blir likt valtras N-auto funktion på Hitech modellerna. Med skillnaden att denna fungerar oavsett varvtal och hastighet, bara jag aktiverat funktionen.

Gjorde inte detta primärt för skogen utan mer för jordbruket där det blir en hel del fram back samtidigt som hydraulik eller lyften skall skötas. Lite svårt att samtidigt ha fingret på knappkopplingen då. Men kommer helt säkert användas även i skogen.



Hei. Har du koblingskjema på hur du ordnet detta? Mvh Trond ,Norge

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#784522
Norske_Trond skrev:
JohannesG skrev:Den utrustning man inte har får man montera dit själv.

Kopplade bromsljuset till ett relä som aktiverar hishiften så det blir likt valtras N-auto funktion på Hitech modellerna. Med skillnaden att denna fungerar oavsett varvtal och hastighet, bara jag aktiverat funktionen.

Gjorde inte detta primärt för skogen utan mer för jordbruket där det blir en hel del fram back samtidigt som hydraulik eller lyften skall skötas. Lite svårt att samtidigt ha fingret på knappkopplingen då. Men kommer helt säkert användas även i skogen.



Hei. Har du koblingskjema på hur du ordnet detta? Mvh Trond ,Norge

Det har jag inte. Men det är inte så komplicerat.

Jag letade med hjälp av multimeter och vägledning av elschema rätt på vilken kabel som går till bromsljuset. Detta får styra ett relä som sluter kretsen för knappkopplingen. Eventuellt borde det gå att mata bromsljuset direkt till knappkopplingen utan relä. Men det får @Fredi svara på. Ville inte chansa, därför använde jag ett relä som då gör samma sak som en knapp eller elektrisk pedal.
Jag hade redan en extra kabel i traktorn till knappkopplingen. Vet inte om det är standard. Men den återfinns nere vid växelspakarna under plasten.
strömmen kopplas via en brytare så jag kan välja om funktionen skall vara aktiv eller inte.

Nu i efterhand funderar jag på om jag kanske skulle kopplat den så att den inte frikopplar vid användning av styrbroms. Men vilken kabel man i så fall använder har jag inte undersökt.

I stort är jag helnöjd med modifikationen. Sparar otroligt många urtrampningar med foten. Det blev så bra att jag gjorde slag i saken att montera en pneumatisk knappkoppling på mercan och är lika nöjd med den. Vid snöröjning slipper jag säkert 80% av alla urtrampningar med foten. Bara bromsa tills traktorn står still, byta färdriktning och så igång igen. Fattigmans kopplingsfri fram/back.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784701 Takk JohannesG. Skal prove å få koblat upp dette sjalv, tenker å ha det kopplat over et Rele er smart. Skjønner hvordan det er koplat.
Smart å også ha dette patent med luft på Mercan. På den er det vel heller inte turbin.. Om det inte er like bra som kopplingsfri fram/back så er det iallefall greit å få forenklat alt man kan lite når man har vanlig clutch. Å som du sier man sparer utrolig mange trykk på pedalen. Skal kjøre en del grus til somras å tenker dette vil lette arbeidet ved lastning av grus med med min 6400 utrolig mye for min del.
Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784729
1671304505_16713044486245661082492630999644.jpg
Hei. Hur har dere som har Hovudstrømbrytare monterat den, vurderar lite om jag skal gå for en elektrisk variant på min valmet 6400.
Har det på Hjullastaren på jobbet. Er jo Utrolig lettvindt å ha en liten vippbrytare bak en luka v.fotstegen som det er på vår Volvo L60 på jobb. Er jo lite sikrare for brand osv når den står parkerad med en hovudstrømbrytare. Men de elektriske kostar ju en del mere en dom manuelle. Å man har vel å da lite el. Tilkoblat for å operare den. Greit med lite input å.tips på dette. Ha en fin Lørdagskveld.
Mvh Trond

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

mafo  
#786244 Har en 6250 där takfläkten bara går på läge 4. Tänkte byta fläktmotståndet men hittar ingen info om vart det sitter? Någon som vet så slipper jag riva mer än nödvändigt? 😀

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#786250 Skruva loss yttertaket så ser du motstånd,fläktmotor och allt annat trevligt + en massa damm att städa bort 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).