fre 16 dec 2022, 19:58#784522
Norske_Trond skrev:JohannesG skrev:Den utrustning man inte har får man montera dit själv.
Kopplade bromsljuset till ett relä som aktiverar hishiften så det blir likt valtras N-auto funktion på Hitech modellerna. Med skillnaden att denna fungerar oavsett varvtal och hastighet, bara jag aktiverat funktionen.
Gjorde inte detta primärt för skogen utan mer för jordbruket där det blir en hel del fram back samtidigt som hydraulik eller lyften skall skötas. Lite svårt att samtidigt ha fingret på knappkopplingen då. Men kommer helt säkert användas även i skogen.
Hei. Har du koblingskjema på hur du ordnet detta? Mvh Trond ,Norge
Det har jag inte. Men det är inte så komplicerat.
Jag letade med hjälp av multimeter och vägledning av elschema rätt på vilken kabel som går till bromsljuset. Detta får styra ett relä som sluter kretsen för knappkopplingen. Eventuellt borde det gå att mata bromsljuset direkt till knappkopplingen utan relä. Men det får @Fredi svara på. Ville inte chansa, därför använde jag ett relä som då gör samma sak som en knapp eller elektrisk pedal.
Jag hade redan en extra kabel i traktorn till knappkopplingen. Vet inte om det är standard. Men den återfinns nere vid växelspakarna under plasten.
strömmen kopplas via en brytare så jag kan välja om funktionen skall vara aktiv eller inte.
Nu i efterhand funderar jag på om jag kanske skulle kopplat den så att den inte frikopplar vid användning av styrbroms. Men vilken kabel man i så fall använder har jag inte undersökt.
I stort är jag helnöjd med modifikationen. Sparar otroligt många urtrampningar med foten. Det blev så bra att jag gjorde slag i saken att montera en pneumatisk knappkoppling på mercan och är lika nöjd med den. Vid snöröjning slipper jag säkert 80% av alla urtrampningar med foten. Bara bromsa tills traktorn står still, byta färdriktning och så igång igen. Fattigmans kopplingsfri fram/back.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II