Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497596 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782383 Sugfiltret e de som pumpen suger oljan igenom från växellådan. Avluftningsfiltet finns på högra sidan innanför bakhjulet just bakom ventilbordet till yttre hydrauliken. Detta åtminstone på hitec modellerna.
Senast redigerad av Fredi tis 06 dec 2022, 08:35, redigerad totalt 1 gång.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#782385 är det svarta bollen på gnisten83 s bild?

eller sitter det osynligt bakom någon plåt?

jag har en hitec men tror inte ja såg något sådant när jag hade bort hjulet för några veckor sedan...

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782387 Sugfiltret är bakom luckan märkt med pilen på bilden, fast med 3st M8 muttrar . De sista årsmodellerna av hitec hade dock sugfiltret under växellådan på höger sida av traktorn, samma plats som efterföljande N serie har det.
Ventilen som syns framför saknas dock om traktorn ej har twintrack, även vissa med twintrack kan vara utan denna.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782389 Du ser det även bakifrån om du släpper ner lyftarmarna och tittar under hytten på vänster sida, jag har bytt filtret bakifrån nån gång men då skall det vara en nakenmodell utan twintrac annars får du nog inte in armen den vägen. Hjulet samt luckan innanför bort så är det bra att byta OM man inte har Jake fäste i vägen som gnisten har 😉

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782410 Den svarta bollen är en tryckackmulator.
Är väl till servohydraliken?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#782486 Till lyftarmarna väl

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782497 23 står som servoventilblock i vhb från Ellös
19 är reglerventil till redskapslyften

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#782499 Ok ja nä för du har ju dämpning på lyftarmarna när du kör med autokontrolknappen och lyftarmarna är i topp
om du aktiverar det bakre vredet i autokontrollpanelen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#782500 Tryckackumulatorn kom pä 6000 serien i samband med hitecväxellådan. Den finns där för att förhindra tryckfall i lågtryckskretsen när du växlar med snabbväxlarna. På de äldre traktorerna utan proportionalventiler sköttes uppgiften av strypningar i ventilblocket. Alltså denna "boll" har ingenting med lyftarmar att göra

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#782501 Ok men sitter där någon "boll"till då eller hur funkar det då med dämpningen?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782518 Kan inte se nåt i lyftens krets, men jag har ingen koll på de då jag knappt använder lyften för några tyngre redskap

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#782528 Får se om Fredi kan ge nån bra förklaring på hur det funkar
Är lite nyfiken för på min N101 så är det nåt konstigt när man har ett tungt redskap så gungar det inte utan mer faller
Och på väg så rister det i hela traktorn när dämpningen jobbar

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#782544
Fredi skrev:Du ser det även bakifrån om du släpper ner lyftarmarna och tittar under hytten på vänster sida, jag har bytt filtret bakifrån nån gång men då skall det vara en nakenmodell utan twintrac annars får du nog inte in armen den vägen. Hjulet samt luckan innanför bort så är det bra att byta OM man inte har Jake fäste i vägen som gnisten har 😉


Nu är jag förvirrad…

Först va det på höger sida, och nu vänster?

Avluftningsfiltret har jag lokaliserat på häger sida, likt de 3 hydraulfiltren.
Men inget mer på höger vad jag sett

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782545
Camaro1969 skrev:
Fredi skrev:Du ser det även bakifrån om du släpper ner lyftarmarna och tittar under hytten på vänster sida, jag har bytt filtret bakifrån nån gång men då skall det vara en nakenmodell utan twintrac annars får du nog inte in armen den vägen. Hjulet samt luckan innanför bort så är det bra att byta OM man inte har Jake fäste i vägen som gnisten har 😉


Nu är jag förvirrad…

Först va det på höger sida, och nu vänster?

Avluftningsfiltret har jag lokaliserat på häger sida, likt de 3 hydraulfiltren.
Men inget mer på höger vad jag sett

Vilken årsmodell är de på din?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#782547
gnisten83 skrev:
Camaro1969 skrev:
Fredi skrev:Du ser det även bakifrån om du släpper ner lyftarmarna och tittar under hytten på vänster sida, jag har bytt filtret bakifrån nån gång men då skall det vara en nakenmodell utan twintrac annars får du nog inte in armen den vägen. Hjulet samt luckan innanför bort så är det bra att byta OM man inte har Jake fäste i vägen som gnisten har 😉


Nu är jag förvirrad…

Först va det på höger sida, och nu vänster?

Avluftningsfiltret har jag lokaliserat på häger sida, likt de 3 hydraulfiltren.
Men inget mer på höger vad jag sett

Vilken årsmodell är de på din?


Tror det är en -02

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).