Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497503 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Karl-magnus  
#732705 Okej förlåt,
Det är en Valmet med snabbväxlar men inte knapp koppling. Från 99.
När jag trampar på gasen så hör man att den kämpar ännu mer men det är minimal skillnad på hastigheten. Motorn låter som den brukar. Har inte haft detta problem innan. Det kom rätt så plötsligt. Vet inte vad mer jag kan lägga till.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#732706 Jag kan inte komma med några bra svar på så lite information. Du får nog låta någon traktormek testa fram vad som är fel.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adahlm  
#732711 Har nångång varit med om liknande, motorn varvade dåligt och var totalt orkeslös,. Stop-knappen var då orsaken

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#732713 Driver det lika dåligt på högväxel med?
Drar det lika oavsett vilken snabbväxel du lägger i eller blir det skillnad på en viss snabbväxel?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Karl-magnus  
#732721 Ingen skillnad på växlarna. Det enda är att efter långt tag så kan den öka hastigheten men inte mycket styrka i det

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#732723 Men motorn svarar på gaspådrag som vanligt på friläge?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

HannuRöj  
#732729 😀 Luft bland bränsle kan orsaka orklöshet om pumpen avluftar sig hela tiden.
Sammt vatten i bränslefiltern. Det är aldrig fel att byta en ny filter.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#732737 Hej, är det någon här som monterat bukplåt när det sitter lastarfästen på? Brukar se ut som bukplåtarna ofta använder samma fästhål som lastarn i framänden så antar att det blir modifiering. Fick med plåtar till min 6200 som aldrig hade blivit monterade antagligen på grund av att det satt lastare på. Tänkte iaf ha dit dem till denna vintern.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732838 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#736447 Ok ,ja får hoppas det går å få dit runt lastarfästet då. Skulle vara kanon om nån har ngr bilder under så man kan lista ut vilken plåt som ska sitta var. Nu vet jag ju inte vem som tillverkat dessa, om det finns fler än Ölmstad som gjort bukplåtar till Valtra men har fått för mig att förra ägaren beställt från lantmännen, det är iaf inget hemsmide.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#736455 Dom här har gjort plåtar, åt Lantmännen.
Se bild.
Innan Ölmstad å Kesla och Jake.
Så har du några olika märken.
Hoppas någon, kan ha bild åt dig.
Ja har ej lastare .

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#736499
getost91 skrev:Har bukplåt från ölmstad tilsammans med lastarfästen på 6400. Är inga problem att passa ihop dessa.
Har för mig att främre fästet för plåten hamnade innanför lastarfästet. alltså ur med en bult, lossa distansen innanför lastarfästet, upp med fästet för bukplåt och tillbaka med bult.
ölmstad var lite som att bygga lego.. ( utan ritning eller beskrivning)


Vad gav du för plåt från ölmstad?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736570 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#737944 Förra helgen monterade jag äntligen bukplåtarna. Passade utan större modifiering även då det var lastarfästen på, man fick bara utelämna skarvplåten på sidorna mellan främre och bakre bukplåt. Det enda som egentligen behövde modifieras var att jacka ur lite så hitchkroken gick ända ner samt ett nytt fäste till fotsteget. Sedan tyckte jag att det var väl stora öppningar bakåt upp mot trumpeterna så fick bli lite extra plåt där. 😊 Nu känner jag mig betydligt lugnare att köra i riset, hade aldrig åkt i skogen utan skydd när man ser hur det ser ut baktill med ventiler, slangar och stag längs sidorna. Jag fattar inte hur nån vågar utan! Det negativa är väl att det tar en hel del frigång mitt under, ca 10cm, dvs ungefär samma frigång som under framaxeln. Det hade dom kunnat optimera till hälften. Å andra sidan kan man ju nu köra utan marginal, så länge man inte blir hängandes så får det skrapa i bäst det vill!

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737975 ...
Senast redigerad av getost91 sön 05 feb 2023, 20:08, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).