lör 03 apr 2021, 20:34#707988
Ett par frågor igen, om vitt skilda grejer.
1. Detta med diffbroms i framaxeln (inte bak, det var en annan diskussion det). Hur väl ska den funka? Tycker ofta det slirar på ett hjul i skogen, är ju van vid Mercans klokoppling.
Vände däcken bakochfram för mer vägkörning och kände då att jag kan rotera på ena sidans hjul och då roterar andra sidan motsatt håll, likt en öppen diff. Något trögt, men inga problem med handkraft. Tar jag direkt i navet går det givetvis trögare, men fortsatt inga problem. Om det ligger lameller som delvis låser ihop sidorna borde jag väl inte orka vrida förhand?
2. Hur ska man räkna timmar för service när traktorn går på låga varv med låg belastning? Jag är van vid timräknare som räknar timmar vid ett högre varvtal. Men nu när den räknar klocktimmar så går ju tiden nära dubbelt så fort. Tycker inte vi kört mycket men timmarna tickar snabbt. När vi kör traktorn i skogen så är motorn sällan över 1200varv. Med stegmataren ligger vi på 900varv och vid flytt upp mot max 1200varv. Mer behövs inte i skogen. Det finns så mycket vridmoment att ta av.
Vill absolut inte slava med oljebyten, tolka det inte så. Men det blir ju en väsentlig skillnad i tid mot en traktor som räknar timmar vid 1800varv.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II