Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 499121 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#707167 Nä! Hade det inte gått att modda ventilen så hade jag bytt ut den.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Karl-magnus  
#707362 Jag nämnde inte tidigare att alla tre mätarna på traktorn lever ett eget liv. Tyckte dock mätaren för värme var viktigaste. Tank mätaren blir aldrig full, när vi brukar tankar fullt så är den lite mer än hälften på mätaren, varvräknaren fastnar ibland på 500 varv men ibland så funkar den som den ska och sedan var det värme mätaren som går upp på rött lite då och då utan andledning. Kan alla dessa tre oxiderat? Ska man spraya elspray precis under ratten där det går kablarna antar jag.
Tack på förhand.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#707366 Att varvräknare stannar på 500 varv brukar bero på slirande fläktrem. Är både tank och tempmätare konstiga tyder det på dålig jordförbindnimg.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#707368 Du har ett kontaktstycke i torpedväggen på högersida spraya och motionera det

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Karl-magnus  
#707370 Hur får man bättre jordförbiningen? Var ligger torpedväggen? Jag är ganska ny till att meka med traktorer. Tusen tack för all hjälp

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#707383 Lossa skrvarna och skrapa/slipa lite och kolla så det verkligen är rent från rost,oxid och färg och spraya lite kontaksprej med
Torpedvägg är nog igentligen bilspråk men det som är under vindrutan ute i motorrummet
Om du tar av höger motorplåt så ser du skarvkontakten

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Karl-magnus  
#707480 Kan någon skicka bild exakt eller markera var det är. Är det längre in?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#707500 Här har du det kontaktstycke som beskrivs. Om det finns något mer vet jag inte. Har inte behövt riva i det på min.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Karl-magnus  
#707745 Tack för all hjälp, jag tror det fungerade.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#707988 Ett par frågor igen, om vitt skilda grejer.

1. Detta med diffbroms i framaxeln (inte bak, det var en annan diskussion det). Hur väl ska den funka? Tycker ofta det slirar på ett hjul i skogen, är ju van vid Mercans klokoppling.
Vände däcken bakochfram för mer vägkörning och kände då att jag kan rotera på ena sidans hjul och då roterar andra sidan motsatt håll, likt en öppen diff. Något trögt, men inga problem med handkraft. Tar jag direkt i navet går det givetvis trögare, men fortsatt inga problem. Om det ligger lameller som delvis låser ihop sidorna borde jag väl inte orka vrida förhand?

2. Hur ska man räkna timmar för service när traktorn går på låga varv med låg belastning? Jag är van vid timräknare som räknar timmar vid ett högre varvtal. Men nu när den räknar klocktimmar så går ju tiden nära dubbelt så fort. Tycker inte vi kört mycket men timmarna tickar snabbt. När vi kör traktorn i skogen så är motorn sällan över 1200varv. Med stegmataren ligger vi på 900varv och vid flytt upp mot max 1200varv. Mer behövs inte i skogen. Det finns så mycket vridmoment att ta av.
Vill absolut inte slava med oljebyten, tolka det inte så. Men det blir ju en väsentlig skillnad i tid mot en traktor som räknar timmar vid 1800varv.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707991 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#707996
getost91 skrev:100 timmar är ju desamma oavsett om den går på maxvarv eller tomgång...

Ja precis. Men är även slitaget samma? Varför räknar i så fall äldre, även helt elektroniska räknare olika vid olika varvtal?
Senast redigerad av JohannesG lör 03 apr 2021, 20:51, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707998 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#708003 Intervallet för exempelvis oljebyte på både en äldre och en nyare traktor är ju vanligen 250h. Anta att båda utför samma arbete på samma varvtal. Då är den äldre bara halvvägs till service när den nyare är framme.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#708014 Fråga 1. Diffbromsen fungerar som du säger om du lyfter framaxeln och snurrar på hjulet men om du har bara ena hjulet upplyft, startar traktorn och provar att snurra på kardanaxeln så skall det börja gå trögt. Lamellerna sitter mellan godset och differentialhjulen så om ena hjulet står stilla och andra slirar så pressas lamellerna ihop och det börjar dra på det hjulet som står stilla. Dragkraften är dock ganska liten så i praktiken slirar lamellerna och ena hjulet ofta 😢
Fråga 2 Alla "nyare" räknar klocktimmar så servicen blir oftare än på gamla traktorer jo som räknade rätt vid höga varv, kanske först 1900?, men så är det bara och allt servas enligt klocktimmar idag. Nyare Valtra har 600,1200 h osv. Äldre hade 500,1000h och ännu äldre hade väl 250 mellan oljebytet i motorn som du sade. Dock har oljorna utvecklats en hel del sedan 250h intervallen så visst kan man köra 500 med en äldre också om man vill samt använder högkvalitativ olja.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).