Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 498678 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#652705 Lossa på säkringsboxen så ser du lite bättre men det är trångt inne där

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#652777
källefall8 skrev:
Fredi skrev:Har denna modell "hjälpcylinder" vid pedalen under instrumentet? Dessa har krånglat, slitage i tappar och hål samt torrt vid länkage. Lönt att kolla så denna fjädermojäng är i skick och rätt justerad.

Detta är intressant! Jag har letat och hoppats att jag ska hitta en orsak till att jag upplever kopplingen som väldigt tungtrampad. Har varit där med smörjkannan nångång men man ser ju knappt inget då det är så trångt. Får kanske lossa nån panel för att komma åt bättre? Det går alltså justera fjäderkraft oxå?


Ofta problem med dessa, slitna hål och tappar orsakar problem. Justera noggrannt men tyvärr trångt att göra det. Lönar sej att riva ut allt och kolla slitage. Även kopplingscylindern kan bråka om det är vätskekoppling. Nyare versioner har större hål från behållare så vätska slipper snabbare In i cylinder vid uppsläpp av pedal. Går även att borra upp äldre. Silikonvätska funkar bättre än vanlig.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#652780 Även hishiftblocket kan krånglar så pedalen ej stiger upp om knappkoppling används. Detta har märkväl en justerskruv inne i hytten också som ändrar på hur snabbt kopplingen börjar dra

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#652809 Trångt är bara förnamnet. Kröp en stund nu i em, men det får nog gå till nästa vecka när det blir lite lugnare förhoppningsvis.
På min traktor sitter justeringarna till hi-shift på blocket under huven. I dag har det bråkat ordentligt två gånger när pedalen stannat i botten men i övrigt gått helt som vanligt. Börjar vara inne på att justeringen vid hjälpfjädern har lossnat på något vis eftersom felet kommer och går. Den känns stadig när man tar en 19 nyckel och känner på låsmuttern.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652858
D Brown skrev:
tyke skrev:Min 6300 skjuter säkring F 10 till startlåset är det någon som har en ide vad det kan vara.


Nu var det min tur 😐

Traktorn (6400 -97 7100 tim) stannade för drängen mitt under vändning av hö för ett år sedan. Jag mätte spänning och fann att säkring F10 gått. Efter detta så gick den i bra precis ett år.

Igår hade jag strängat det sista, kör fram till första strängen, går ut för att veva ner pickupen och när jag kommer in så lyser laddlampan.
Jag tänkte att fläktremmen gått.
Minns inte om jag stängde av eller om motorn stannade av sig själv.

Det var säkring F10 igen, jag bytte och den gick direkt vid startförsök.
"Startlås + termostart"
Jag bytte startreläer till arbetsbelysningens som var lika, jag provade utan det ena eller andra reläet. Jag kopplade bort reläet som jag tror är till termostart på höger sida av motorn, jag kopplade bort termostarten.
Jag läste här om kortslutning i lastarens tredjefunktion. Kopplade isär kontakterna vid ventilpaket och kopplade loss knappen till skoplåsning.
Till slut hade jag 15 trasiga säkringar i fickan 😥

Fick koppla loss pressen och bogsera bort 6400 med Valtra 800:an, koppla denna framför pressen och försöka komma underfund med harjukastaren på annan traktor.
Lyckades iaf göra 299 bal och 6400 står nu på åkern och skäms.

Säkringarna gick som en åskblixt, jag gick upp från 15 till 20a, men det hjälpte föga.
Just nu kan jag bara tänka startlåset.

Har någon någon ytterligare idé?

Termostart och kablage på lastare har ju nämnts tidigare.


Klent med idéer, men nu har jag iaf fått hem ett nytt tändningslås.....eller startlås kanske det kallas. Om inte det hjälper så är ju iaf en ytterligare sak utesluten.

Negativt: Tråkigt att ha traktorn ståendes död på åkern.
Positivt: Det är ju iaf min åker!

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#652860 Stannar man den på nyckeln ?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652863
valtra mega skrev:Stannar man den på nyckeln ?


Nej det kom något senare.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Avslutat-02  
#652865 Någon fundering själv på vad som är fel?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652870
vinterrojarn skrev:Någon fundering själv på vad som är fel?


Inte annat än vad jag nämnt, har läst tidigare inlägg om tredjefunktion på lastaren, en hade haft skavd kabel en annan fastbränd på avgasrör.
Någon här (plus grannen) nämner termostart, jag själv tänker startlås.

Tror aldrig jag sett säkringar gå så tvärt *POFF*

Att det hänt en gång innan för ett år sedan, då också vid jättevarmt väder, kanske kan vara nån ledtråd.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#652897 Enda sättet att få reda på var felet sitter är att koppla bort kablarna vid säkringen och sedan mäta vilken kabel som har direkt jordkontakt. Då kan du följa den kabeln tills du hittar skadan.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Avslutat-02  
#652899 Använde du kylfläkt?
Använder du dessa fläktar annars?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#652900 @D Brown
Koppa från kabeln från termostart, (glödstiftet) så får du se om säkringen säger poff

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653087 Tack för input.

Kylfläkt hade stått lika hela höbärgningen.

Termostart kopplade jag bort nästan direkt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#653341 D Brown: I Vilket läge poppar säkringen? Direkt när du vrider på tändningen eller när du stegar upp till startläget. Provat att vrida till startläge utan att trampa ned kopplingen? Jag kollade på ett elschema och F10 säkringen går bara till tändningslåset och från det till thermostart ( som du kopplat bort) och vidare till startmotorns relä men passerar ju startspärrkontakt vid kopplingspedalen och två reläer. Både K4 och K5 tycks ha med startspärren att göra.
Senast redigerad av ÅsaNisse fre 03 jul 2020, 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#653342 Beträffande mitt kopplingsproblem så förvärrades det igår så att pedalen drog ned själv efter jag tryckt halvvägs. Den bara försvann under foten och då insåg jag att det är inre läckage i huvudcylinden. Det blev inget mottryck från lamellerna. Kunde ju i värsta fall vara slaven eller tryckscentrum med men varför måla f-n på väggen. Jag hämtade en ny cylinder och bytte i går em och sen var det en ny traktor. Många år sedan jag hade en så mjuk och go frikoppling. Den där renoveringssatsen jag satte i för några år sedan hade inte så lång livslängd och ska man ändå riva ut cylindern så kan man lika gärna sätta i en ny komplett. Mission completed.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).