Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 498883 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#648239 Har varit ute för på ett par traktorer att rätt vad det är så åker pedalen i botten släpper upp och trycker igen och det tar som det skall.
Och där har bromsvätskan varit kolsvart och tjock så jag har inte lyckas suga ut vätskan med en sån vackumsug man har och luftar med utan har fått trampa ett par gånger på bromsen

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#648666 Kollade på deras 6850, skogsutrustad, TwinTrac, skogstak m.m. Vajern satt på samma sätt där. Någon som återmonterat fel där också? Eller har Valtra gjort olika?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648738 Tog en bild på min 6550 -00 och där finns bara 2 hål för vajrar.
Den bakre är till fotbromsen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#648749 Är det ngn som har ölmstads bukplåtar? Hur är passformen när man har lastare? 🚜

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648779 Tror helt enkelt att du skippar dessa små sidoplåtar om du har lastare? Är Ölmstad jag har, bra passform och lätt att montera, det enda man behöver mickla med är att kapa ur i plåten för vänster fotsteg annars är det bara å pussla och skruva..

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#648820
JohannesG skrev:Kollade på deras 6850, skogsutrustad, TwinTrac, skogstak m.m. Vajern satt på samma sätt där. Någon som återmonterat fel där också? Eller har Valtra gjort olika?


Lite olika varianter syns. Skall nog funka i nedre hålet om allt annat är i skick? Blir bara bättre hävstång i övre. Kan vara att vajern inte ens passar i övre eller inget övre finns som som gnisten83 visade

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648825 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#648830
Fredi skrev:Lite olika varianter syns. Skall nog funka i nedre hålet om allt annat är i skick? Blir bara bättre hävstång i övre. Kan vara att vajern inte ens passar i övre eller inget övre finns som som gnisten83 visade

På 8050in är det också bara två hål.
Funderar på om det är så enkelt att de bara behöver justeras vid muttern . Att det du nämnde att du tyckte det var för mycket vinkel inåt med handbromsen dragen gör att geometrin blir dum och det därmed blir mer tungtrampat?

getost91 skrev:Helt klart en prisvärd bukplåt! 👍

Ca pris?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648859 Kostade 10 i fjol iaf, köpt genom lantmännen..

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#648905
nelson skrev:Kostade 10 i fjol iaf, köpt genom lantmännen..

Går det inte köpa direkt från Ölmstad? Lantmännen lägger väl på en del?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#648935 Det tror jag absolut du kan, jag pratade med dom om skogsutrusning för ngt år sedan och då var det inga problem iaf.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648936
JohannesG skrev:
nelson skrev:Kostade 10 i fjol iaf, köpt genom lantmännen..

Går det inte köpa direkt från Ölmstad? Lantmännen lägger väl på en del?


Jo, men inte mer än att man tjänade på att köpa av lantmännen iom jag slapp fraktkostnaden (hämtade på närmsta lantmännenanläggning istället).. kan ta fram exakta siffrorna men smålänning som man är så tog man givetvis lägsta priset 😉

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#648977 kostar nu 12 800kr från ölmstad.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#648980 [quote="JohannesG"][quote="Fredi"]Lite olika varianter syns. Skall nog funka i nedre hålet om allt annat är i skick? Blir bara bättre hävstång i övre. Kan vara att vajern inte ens passar i övre eller inget övre finns som som gnisten83 visade.
På 8050in är det också bara två hål.
Funderar på om det är så enkelt att de bara behöver justeras vid muttern . Att det du nämnde att du tyckte det var för mycket vinkel inåt med handbromsen dragen gör att geometrin blir dum och det därmed blir mer tungtrampat?


Lönar sig säkert att justera, i många fall hjälper det med justering av bromsarna när det är problem med dessa. 👍

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Pär B  
#649998 Har Ölmstads bukplåt till en Valmet 6200. Fick jacka ur för vänster fotsteg, höger har jag inte satt dit. Fick även jacka lite vid dragkroken annars gick den inte att sänka. 6000-serien har ju väldigt hög markfrigång mellan hjulen. Den sänker man med cirka 10 cm med den Ölmstads bukplåten som jag har. Dock sänks inte traktorns lägsta punkt som är dragkroken. Har fastnat på ställen där jag inte fastnade innan jag satte dit bukplåten. Sedan sitter det en massa skruvar under som gör att plåten inte är slät under.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).