Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490403 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#632299 6200 turbin. Har tyvärr aldrig mätt vid enbart skogskörning ännu men blandad körning: lastarjobb, en del lättare vägtransport etc så ligger snittet på 5L/h. Jag skulle tro att det är ungefär samma i skogen inkl vägtransport, men vägtransporter drar upp snittet.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#637115 Funderar över detta med HiLock framaxel. Är det en helt annan axel eller går det bygga om befintlig?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637133 Rent generellt så finns skillnaden inne i diffklumpen där de antingen finns ett lamellpaket vid diffdreven eller en styrd mekanisk låsning

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#637344 Då borde det vara möjligt att uppgradera en axel? Hade varit trevligt om någon visste detta säkert.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637361 Jo kanske men då hela axeln måste demonteras för om diffklumpen ska ut och måste drivaxlarna ut.
Enklast är säkert att byta hela axeln om man finner en med samma utväxling.
Nu talar jag ifrån erfarenhet efter att bytt diffklump i Dana axlarna i jeepen.
De är lite pyssel att shimsa in kronhjul o pinjong mot varandra om huset ska bytas även allt kommer ut som en enhet på carraro axeln istället lyfta huset in och ut o ur banjon när shimsningen ska ändras på Dana 44

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#637378 Du hamnar nog på att byta hela axeln eftersom Hi-Lock axeln har 10-bultars nav och standard har 8-bultars nav. Sen är det nog involverat både hydraulik och elektronik för att få den att fungera eftersom den aktiveras på samma gång som bakspärren. Det diskuteras en del i detta inlägg och några fler längre ner i tråden. stegmaster - Deutz-Fahr i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#637394 Då får man väl leta efter en begagnad axel om det skulle vara aktuellt någon gång. Styrningen är nog inga problem. Skulle tro det bara är T-kopplat med ledningen till bakaxeln.

Jo den diskussionen har jag koll på, var själv delaktig. 🙂

Diffbroms ska det ju vara på alla. Hur många procent kraft går till det hjul som står still? Och kan man kontrollera om diffbromsen fungerar som den ska?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637421 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 15:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#637551
getost91 skrev:Det är väl bara småpaltare som mig som lyckas överleva med diff enbart bak :d

De flesta klarar sig nog utan eller har inte upptäckt att de saknar det.
Men jag är ju bortskämd med spärr både fram och bak på Mercorna. Och då tycker man det känns mycket märkligt om ett framhjul står still när det slirar. Och när en diff utan spärr tappar greppet så att det ena hjulet står still går det andra med dubbla hastigheten och har därmed i princip helt förlorat fästet det också.
Sammanlagda dragkraften borde dock ändå bli samma som en Merca på grund av bredare däck och högre vikt bak.

Men, någon som vet hur mycket diffbromsen egentligen hjälper? Och hur den fungerar?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637583 Ligger ett lamellpaket i diffklumpen som ska se till att bägge drivaxlarna snurrar ungefär lika fort men de brukar inte klara att överföra all kraft till ena hjulet om tex axeln flexar ut så ett hjul förlorar markkontakten.
Funkar säkert bra vid vanlig jordbearbetning, i skogen kan de bli hjullyft men har nog inte saknat spärr i framaxeln.
De gånger jag kört fast hade inte spärr i framaxeln inte hjälpt mej, med vikten bak och möjligheten att svänga fram kranen och få mera vikt/tryck på framaxeln

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638291 Någon som vet hur mycket man behöver ha isär för att byta oringen som sitter här? Min 6400 läcker mer diesel än jag är bekväm med så måste ta tag i detta nu..

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#638315 Armen borde sitta på en oval/splinsad axel så den är ju lätt och få bort så du kan se hur det ser ut innanför men där finns en risk att axeln behöver bort för och kunna byta och då är det väl å riva pumpen. Enklast är väl och ta kontakt med en dieselpumpsverkstad så bör du få ett riktigt svar

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#638414
nelson skrev:Någon som vet hur mycket man behöver ha isär för att byta oringen som sitter här? Min 6400 läcker mer diesel än jag är bekväm med så måste ta tag i detta nu..


Jag har inte bytt den själv men såg på när montören gjorde det och vad jag minns så tar du bort skruven som håller staget på plats, tar bort staget.
Sen finns det ett par skruvar som håller bakstycket på plats där axeln sitter dom skruvar du loss så går hela bakstycket att dra ut en bit, det kommer en del olja ur pumpen när du tar loss bakstycket så ha ett kärl nära att fånga oljan med, sen tar en fjäder emot som måste hakas loss med en näbbtåg i glipan som blir mellan bakstycket och pumpen. Sen borde nog hela bakstycket vara löst om det inte finns nåt på utsidan som syns att det måste tas bort innan du får loss bakstycket.
Sen tror jag man ser hur man tar isär resten så att du kan byta axeltätningen som jag tror att du måste köpa som Valtras reservdel eftersom den hade nåt spår i sig och liknande alternativt att du tar loss tätningen och ser om du hittar nån annan som har den men tar du Valtras reservdel så har du ju rätt från början.
Sen är det montering i omvänd ordning och pumpen smörjs av motoroljan så behöver inte fyllas på nåt.

Observera att jag såg på när montören gjorde det så kan ju hända att jag missat nåt men tror nog du märker det i såfall. Så jag inget ansvar ifall du följer mina instruktioner men du får ju iallafall en fingervisning :-bd

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#638844 Hur sitter Blinkersspaken m.m ihop? Verkar vara något glapp eller ärg så jag vid ett par tillfällen tappat allt lyse i grillen förutom ljustutan. Verkar sitta uppe i spaken då det kom igång efter jag knackat lite på rattstången. 8050 -96

Hur mycket tål oljetråget? Ser bastant ut, men oljetråg är oljetråg. På Mercorna sitter det mycket högre så jag har aldrig behövt tänka på detta.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638847 Tråget tål mkt, iaf på 4orna som jag plågat sen 2001

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).