fre 17 apr 2020, 17:47#638414
nelson skrev:Någon som vet hur mycket man behöver ha isär för att byta oringen som sitter här? Min 6400 läcker mer diesel än jag är bekväm med så måste ta tag i detta nu..
Jag har inte bytt den själv men såg på när montören gjorde det och vad jag minns så tar du bort skruven som håller staget på plats, tar bort staget.
Sen finns det ett par skruvar som håller bakstycket på plats där axeln sitter dom skruvar du loss så går hela bakstycket att dra ut en bit, det kommer en del olja ur pumpen när du tar loss bakstycket så ha ett kärl nära att fånga oljan med, sen tar en fjäder emot som måste hakas loss med en näbbtåg i glipan som blir mellan bakstycket och pumpen. Sen borde nog hela bakstycket vara löst om det inte finns nåt på utsidan som syns att det måste tas bort innan du får loss bakstycket.
Sen tror jag man ser hur man tar isär resten så att du kan byta axeltätningen som jag tror att du måste köpa som Valtras reservdel eftersom den hade nåt spår i sig och liknande alternativt att du tar loss tätningen och ser om du hittar nån annan som har den men tar du Valtras reservdel så har du ju rätt från början.
Sen är det montering i omvänd ordning och pumpen smörjs av motoroljan så behöver inte fyllas på nåt.
Observera att jag såg på när montören gjorde det så kan ju hända att jag missat nåt men tror nog du märker det i såfall. Så jag inget ansvar ifall du följer mina instruktioner men du får ju iallafall en fingervisning