Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497131 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#602219
1577083299_20191223_073812.jpg
Enligt boken.
Under rattarna på skärmen.
Se bild

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#602224 Precis som Amatörhuggare skriver så sitter kortet som styr DPS under högra panelen. Jag har haft liknande fel på min 8050 -96 och den drog inte på någon växel och indikeringslamporna lyste ej heller. Felet kom successivt och började när traktorn var kall (oftast vintertid) men när jag slog på parkeringsljuset så hoppade det igång. Så här höll jag på ett par år då felet kom och gick och att jag inte lyckades hitta felet.
Googlade och kom i kontakt med en kille i Finland som renoverar styrkort och han var vänlig att tipsa mig om att byta elektrolytkondensatorerna på styrkortet själv (enkelt och billigt) men det hjälpte bara en kort stund. Jag tog då mitt styrkort och testade i en kompis traktor och den betedde sig lika som min så då bestämde jag mig för att köpa ett nytt styrkort för ca 6000:- och sedan dess har det fungerat perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#602279 Vill minnas att på nyare traktorer som din så var kortet lägre ner i sidopanelen. Nära växelspakarna nånstans. Kolla samtidigt ledningarna där dom kommer ut från växelspakarna i nedre ändan, brukar brista där ibland men borde inte bete sig som din då? De är annars bara att systematiskt kolla upp systenet enligt tidigare beskrivning. De 2 magnetventilerna som styr växlarna har du innanför vänster bakhjul på växellådssidan. Y6 samt Y4 är deras beteckning. Endera eller båda av dessa skall få spänning beroende på vilken snabbväxel som är aktiv. Båda strömlösa = ingen växel alls som du hade.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#602353 Tack för alla tips! Ska ta in den i värmen efter Jul å börja leta. Om det är kortet är det då till att göra allt annat först för att veta?😊

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#602961 Hej, håller på att felsöka nu. Har kollat och sprejat kontakter under traktorn kan inte se ngr fel, hela och rena kontaktdon invändigt samt spänning fram när man växlar på knapparna. Har börjat riva i kabelhärvan vid växelspakarna nu, tycker inte det stämmer riktigt med beskrivningen som jag fick från handboken. Skarvstycke x23 som ska vara för extra dps-knappar är kopplat ena änden kommer från växelspaken och andra går in i kabelstammen (jag har bara knappar i en spak) och s23 hittar jag inte alls. Där finns ett skarvstycke märkt x30 som inte går vidare det är grenat från x23.
Senast redigerad av källefall8 fre 27 dec 2019, 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#602964
Blondin 750 skrev:Precis som Amatörhuggare skriver så sitter kortet som styr DPS under högra panelen. Jag har haft liknande fel på min 8050 -96 och den drog inte på någon växel och indikeringslamporna lyste ej heller. Felet kom successivt och började när traktorn var kall (oftast vintertid) men när jag slog på parkeringsljuset så hoppade det igång. Så här höll jag på ett par år då felet kom och gick och att jag inte lyckades hitta felet.
Googlade och kom i kontakt med en kille i Finland som renoverar styrkort och han var vänlig att tipsa mig om att byta elektrolytkondensatorerna på styrkortet själv (enkelt och billigt) men det hjälpte bara en kort stund. Jag tog då mitt styrkort och testade i en kompis traktor och den betedde sig lika som min så då bestämde jag mig för att köpa ett nytt styrkort för ca 6000:- och sedan dess har det fungerat perfekt.


Hej, hade du även problemet med att det ibland hängde upp sig och bara gick att köra på det vxl steg som råkade var ilagt just då, dvs gick inte byta snabbväxel? Hur länge sedan är det du bytte styrkort?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#602970 Det gjordes någon gång under sensommaren. Nej jag hade inte problem med att någon växel "hängde sig", det var bara att all drivning försvann. I mitt fall var det helt hopplöst att mäta sig till felet då strömmen från parkeringsljuset troligtvis tog någon slags "bakväg" på kretskortet och det kunde jag inte ringa in. Alla kablar som skulle ha ström hade det men det fungerade inte i alla fall om jag inte slog på lyset. Om jag skulle räkna timlön på alla felsökningstimmar och klurande så hade det varit billigt att köpa kretskortet på en gång, men man vill ju gärna tro att det bara ska vara lite glappkontakt någonstans som är fixat på tio sekunder... 🙂

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#602975 Om du får spänning till Y4 och Y6 samt spolarna är hela så är strömsidan ok. Kollade du att dit kom spänning med stöpslarna fastkopplade i spolarna? Kan komma med dessa lösa men ej med belastning om det är dålig kontakti nånstans. Kolla även att spolen blir magnetisk när den får ström. Om allt detta ok så är det något hydrauliskt fel troligtvis?
S23 du sökte är tryckknapparna i växelspaken.
Senast redigerad av Fredi fre 27 dec 2019, 20:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#602976 Har du testat att mäta i kontaktstyckena på magnetventilerna? Med infon som Amatörhuggare och Fredi har bidragit med så kan du ju i så fall ringa in felet om jag inte tänker helt galet...

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#602984
1577471184_img_20191227_202533.jpg
Du borde ha denna version av hydraulblock på din om de va - 05 Där syns Y4 och Y6 som är ventilerna till snabbväxlarna

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#603091
Fredi skrev:Om du får spänning till Y4 och Y6 samt spolarna är hela så är strömsidan ok. Kollade du att dit kom spänning med stöpslarna fastkopplade i spolarna? Kan komma med dessa lösa men ej med belastning om det är dålig kontakti nånstans. Kolla även att spolen blir magnetisk när den får ström. Om allt detta ok så är det något hydrauliskt fel troligtvis?
S23 du sökte är tryckknapparna i växelspaken.

Jag mätte i lossade kontakter/stöpslar, hur går det till att kolla med dem kopplade? Y4 går ju kanske men Y6 var ju nästan omöjlig att ens få in handen å lossa bland rör å slangar, där är vidrigt trångt. Kan tillägga att jag har lastarfäste som går till bakaxeln så man får inte upp huvudet å se ordentligt heller. Magnetisk ska jag kolla om den blir. Det är ju ett intermittent fel detta, för det mesta fungerar det fint, så tycker det är lite konstigt om det skulle vara ett hydrauliskt fel. En sak som jag upptäckte är att den kabel ut från från dps-knapparna som får spänning när man trycker in knappen har jord när knappen är opåverkad, ska det vara så? Alla kablar verkar hela och kontaktstycken är fina. Känns som om det skulle kunna vara ett relä som hakar upp sig, är det ngr relä till snabbväxlarna? Vilket isf?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#603101 Nu minns jag att min granne hade ett liknande fel. Det var en av tryckknapparna i spaken som var kaputt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#603219 Trångt är det jo 😢 Jag har en adapterledning med hona och hane samt två extra ledningar ut som jag brukar använda till såna mätningar. 2 stöpslar kostar inte mycket från nån tillbehörsaffär om man vill tillverka en adapter. Mycket möjligt att de jordar via dps styrenheten då du ej trycker på knappen. Ledning nr 4 ska mata + till knapparna och ledn. 162 samt 163 går till styrenhet. Sänder en plussignal då du trycker på endera knappen. Knappfel kan de ej va på din som har tryckknappar. Den växel som är i hålls fast du slänger ut knapparna 😀. De äldre med 2 växlar och annan knapp var det annat med. Månntro strömförsörjningen till styrenheten brister eller så har styrenheten något fel? Får du loss spolarna så kolla att de är utan sprickor, kan spricka ibland å då får lindningen fukt, du kan även kasta om med nån annan spole, pto och 4wd på samma block hade väl lika spole? Och ja, finns inget relä. Rakt från knapparna till styrenhet. Har du prövat att ta in styrenheten i stugan på batteriet ett dygn så den torkar ifall den har fuktproblem?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603759 Hei.
Har en valmet 6400 jag har begynt å overhale motor på. Tenker at denne traktor skal jag få riktig strøken men ser det er lite småfel i lack på både motor, clutchus ,diseltank, ramme og feste for frontvikter, framaksel osv.. Lurar på om jag Sku tatt å Lakkad upp igjen alt det mørkegrå/sorte. Hva bør jag bruke av Typ lakk for å få dette best? Tenker kanskje 2komponent er best for best resultat.. Noen som har gjort dette å kan anbefale no bra lakk.

Har og lite småskader på Glassfibertaket. Virker hovedsaklig som topplaget,Gelcoat har slitts igjennom så det burde vært lagt på et nytt lag.
Noen som har utbedret dette eller har råd for hur best fikse detta.
Bli jo og att kjøpe nye decaler på bytt og sidestolpar å montere på da de er veldig matte. (solblekat)
Lite osakker på dette med glassfiber , topplag osv så råd mottas med glede.

Hei då.
Vennlig hilsen Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#603796 Tror aldrig taket har hatt verken toppcoat eller gelcoat,ihvertfall ikke min.tror bare det er lakket oppå polyester.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).