Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490352 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#570292 [quote="beas"]Tack för god hjälp, felet hittat

Så Gutt, dagen är räddad :-bd

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570296 Tjurig helg?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

beas  
#570321 Jo det har varit lite motigt
men med Arbron hjälpte det att rengöra slagsensorn så den började vända ok,och att få igång kraftuttaget på Valtran genom att fästa en liten kabel skulle ju kunna ha varit ett helt annat scenario.

Bifogar en bild på hur kranifästningen är med Patus variant av Jake efter en del modifiering

Kanske långt bak och lågt men god sikt och ändå stabilt

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#570812 Hej,
Ställer fråga ang. min Valtra 6200 -98 som jag håller på att montera lastare på.
Skall montera en Ålö 960 årsm. 2002 och ser då att infästningen i bakaxeln inte passar!
någon som vet om andra stag passar eller om man behöver göra om bef.?
Även fråga på hur man kopplar in hydraulslangarna i ventilen, om det finns någon beskrivning på detta?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#570943 Trumpeterna ser annorlunda ut på dom nyare är därför dom inte passar
Skulle gissa på att det är enklare att bygga om än hitta beg
För nya är nog inte billiga om det nu går och få tag i
Sitter under/innanför högerbakhjul där du kopplar in dig

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#571176 Ok, får nog bli lite ombyggnad av stagen.
Lantmännen var också behjälpliga med beskrivning på hydraulkopplingen
så jag kommer nog vidare med detta!

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adahlm  
#576138 Nån som haft problem med kopplingen på 6000-serien?
Har en 6800 som varit på gården sedan ny, 1998, med turbin- och knappkoppling.
Första kopplingen rök vid ca. 4800h och byttes vid märkesverkstad.. Den höll i ca 1.5år och 400h.
Andra gången byttes hela paketet hemma av en erfaren montör. Detta för ca. 5år 1500h sedan.
Nu känns det som den slirar lite igen och kopplingspaketet borde bytas igen - för tredje gången. Har det varit några kvalitetsproblem med dessa kopplingsskivor eller är det bara ren otur att samma maskin havererat så pass många gånger på kopplingen.
Körstilen borde inte vara boven då alla andra liknande traktorer på gården har alltid klarat sig utan kopplingsbyte.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#576171 Är knappkopplingen rätt justerad, bör åtminstone kollas/justeras vid kopplingsbyte. Att den ej greppar för långsamt så slirning uppstår varje gång den används? Samt att pedalspelet justeras korrekt. Annars bara dålig tur fast längre än 400h bör den visserligen hålla vid normalt bruk.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#576213 Inte nåt knas med själva hydraliken till urtrampningslagret så det inte går tillbaka riktigt?
Går två 6400 i min närhet utan lastare och dom ligger runt 10000t var och där är inte kopplingen rörd

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#579129 Länkar till filmen med 6850 och Kronos här med, styrning på hydraulspak vore ju intressant att ha.

Robertberg - FILMER - Lantbrukstraktorer

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Solan  
#580279 Hej
Har en 6300 från 1993 10500h
Trivs bra med den men behöver lite frontvikter är det någon som vet var man kan få tag på beg sådana?
Vår powershift funkar bara två steg är det svårt/kostsamt att fixa?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580308 Håll ögonen öppna blocket eller hör med nån traktorskrot typ TKs, brukar vara dyra vilket som.
Vilket av stegen funkar inte och är de som de slirar på de steget?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Skogsdyret  
#580324
stegmaster skrev:
valtra a 72 skrev:Någon som vet vad pinnen som sticker ut i fönsterkarmen har för uppgift?

På modellar utan twin track, så finns det et rundt rör som er fast där. så at medpassagerare inte ska ramla ut.(eller kan hålla sig fast).
Så gissar att alla traktorer produseras med denna, men tas bort på modeller med twin track.
Kolla min bild under.

1501509492_gopr0276.jpg



Noen som vet om røret kan demonteres ?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#580347 Jag har twin trac med rör

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#580351 Det handtaget sitter original oavsett om det är Twin Trac eller inte. Däremot är det många som skruvar bort det när man ska hänga ett ventilpaket över kanten och köra med öppen ruta. Det är bara en skruv i underkant i mitten så får man loss det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).