Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 498925 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#568555 Har inbujudit 80-90 på provkörning och instruktioner i kvällningen, får vi se om han ändrar uppfattning 😉

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#568563
snurra skrev:Har inbujudit 80-90 på provkörning och instruktioner i kvällningen, får vi se om han ändrar uppfattning 😉

Han kommer

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568583 Kör ni mycket på lågväxeln?
Tycker jag kör nästan alltid på mellan i skogen

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#568598 Blir mycket lågväxel ja !! Det är en del branta ställen mm som gör att det e gott å smyga omkring .

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568600 Tänkte de med från början typ 3-4 L men de blir nästan alltid 1-2 M både när jag skotar o när arbron är på

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#568601 Aldrig på L, kör hela tiden på mellan växeln i skogen

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#568603 Aldrig lågväxel i skogen. Som Gnisten 1-2M i skogen och 2-4H på väg. Resten kan jag säga är i nyskick när jag säljer traktorn. ( Vilket inte kommer att hända)
En gång har jag kört på L1 och det var när jag grävde kabeldike med Möregrävaren i trepunkten. Lagom fart för att gräva och rulla samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#568616
snurra skrev:Aldrig på L, kör hela tiden på mellan växeln i skogen

På mon där kan man ju köra på h4 utan problem ! Finns ju nästan inte en fotbollsplan som är så slät å fin 😂

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#568618 Som du vet så är jag även på ett annat ställe

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#568662 Antar att ni menar M växlar när ni snakker om lågväxel, krypväxel L er det vel ingen som brukar i skogen?
Själv har jag inte ens testat om krypväxelen funkar.
Och visst får man hålla imot med bromsen om man kör med endast traktor, men med vagn och lite lass kan man fint köra som i videoen med M växlar, men det beror givetvis ochså på varvet, man får ju släppa ner på tomgång om man vil stå helt still. (Gärna ochså ha låg tomgång, som min med endast ca 550rpm)
Ju tyngre lass ju fortare står den still när man släppar gasen. (utan att bromsa)
Min står åtminstone still på alla M växlar på tomgång med lite motlut og tom vagn, men nästan direkt som man börjar gasa rör den sig. (lenge innen man når 1000rpm)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568672 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#568685 @stegmaster
Kan inte se behovet av turbin där, såg mest ryckigt ut. Bättre smyga fram på tomgång på en växel låg nog. Sakta och kontrollerat utan att någon gång nudda varken kopplingen eller bromsen. 😀

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#568689 Jag vet inte ens om den Valtran har turbin, eller varför han kör på detta vis just der, men poengen er man inte behöver använda nån jättelåg växel och kan göra stopp och speeda upp igen til typ 3-4km/t, alt på samma växel utan bruka kopplingen.
Men jag har alt mer fattat att du inte vil se dom fördeler som turbin gir (utan att jag begriper varför?), så kör du vidare med traktorar utan, så kan du leva lycklig ovetandet om va du missat. :lol: :lol: :wink:

Even om jamförelsen halter något, så blir det nästan som att tycka att en bil med manuell låda er mer bekvämt enn en bil med automatlåda i bytrafikk, med mycket start/stopp och varierandet hastighet. :d

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#568698 Inte det att jag inte vill se fördelar. Men jag har svårt att se att de är så avgörande som många hävdar.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568709 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:26, redigerad totalt 2 gånger.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).