Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 498875 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567185
Amatörhuggare 62 skrev:Kedjorna är bra,drar som sjutton.
Är hopkoppling mattan,som inte är så bra.
Dom öppnar sig ,kopplinglänkarna.
Så man för sätta ihop igen.
Fixas hemma sedan

Prova med riktiga stiftkopplingar istället, du hade ju sådana på bilden innan. De töjer sig inte och stiftet gör att de hopkopplade länkarna aldrig kan hoppa ur.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

magnus samuelsson  
#567559 Hej
Är det nån som vet vad det ska vara för olja i en front pto från zuidberg?
I instruktionbomen står det atf dextron 3
Men det har det inye varit i lådan
Den har suttit på 6800 som jag montera på min 6850

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Flax12  
#568224 Hittade den här distans/bricka under min 6600. Tips någon?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#568232 Det ser ut som handbromswire evt gaswire eller kopplingswire till twintrac

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

salix  
#568236 Min tankmätare har slutat fungera på min 6300 är det någon som har en susning vad det kan vara. Jag kollade på säkringarna men där stog inte tanmätaren med så jag får väll mäta upp allihop.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568239
salix skrev:Min tankmätare har slutat fungera på min 6300 är det någon som har en susning vad det kan vara. Jag kollade på säkringarna men där stog inte tanmätaren med så jag får väll mäta upp allihop.

De är vanligt att givaren lossnar inne i tanken, lyft upp o kolla den

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

salix  
#568243 Får kolla detta.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568244
salix skrev:Får kolla detta.

Är ett rör runt givaren med en bottenplatta som håller upp röret, inte ovanligt att de släpper

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Flax12  
#568248
80-90 skrev:Det ser ut som handbromswire evt gaswire eller kopplingswire till twintrac

Har ingen twintrac tyvärr. Har elektrisk parkeringsbroms och där ser inte ut att fattas något.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#568275
Flax12 skrev:
80-90 skrev:Det ser ut som handbromswire evt gaswire eller kopplingswire till twintrac

Har ingen twintrac tyvärr. Har elektrisk parkeringsbroms och där ser inte ut att fattas något.

Ingen wire som e trasig ?? Ser precis ut som de som sitter på vajern till handbromsen !! Min gick av i helgen å där va det en sådan som såg exakt lika ut

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#568323
1559099278_screenshot_20190529_060548.png
Under justermuttern på handbromsvaijern samt mitt på vaijern finns det såna brickor. Alltså en precis ovanför vänstra bromscylindern och en vid högra bromscylindern.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Flax12  
#568328 Ja ni har nog rätt båda två. Det sitter som jag sagt ingen "handbroms" med vajer på denna utan den är elektriskt manövrerad och med kolv på gängad stång istället för vajer. Men den lite koniska brickan saknas på ena sidan. Så jag misstänker att någon har tappat ner den och inte hittat den, men monterat muttrarna med vanlig planbricka. Otroligt bara att den skulle ramla ner under traktorn där jag parkerar den på gården. Har inte ägt traktorn i en vecka än! Tack för hjälpen! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#568536 @JohannesG, här en film som visar ganska bra hur fint turbin koppling kan vara, om man måste smyga och even stanna lite vid skogskörning, alt utan att röra kopplingen, bara justera start/stopp/hastighet med broms och gas.
Skulle man göra samma körning med traktor utan turbin, hadde man fått bruka kopplingen typ 4-5 gånger denna korta tiden som videoer er.


Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#568550 Var å provade en 6850 m turbin . Körde den lite i skogen men den ville inte stoppa med bara bromsen . Körde den på lågväxel hade inget bakom kanske det va det som gjorde att den inte stoppade

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Pete  
#568551 Min stannar inte heller på lågväxel men gör det på mellan och hög

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).