Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

1533 inlägg 232495 visningar 79 följer aktivt Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Palakangas  
#566938 För mig verkar det vara slätt som ett dansgolv.

Lantmännen Maskin, kampanj på Moheda skogsvagnar
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#566940
Palakangas skrev:För mig verkar det vara slätt som ett dansgolv.

Hej Palakangas.
Ja slätt å jämt.
Men brant. Svårt visa på bild.

6300a är även nyskodd.
Drar bra.
Har äntligen regnat

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Palakangas  
#566948
Amatörhuggare 62 skrev:
Palakangas skrev:För mig verkar det vara slätt som ett dansgolv.

Hej Palakangas.
Ja slätt å jämt.
Men brant. Svårt visa på bild.

6300a är även nyskodd.
Drar bra.
Har äntligen regnat

Tänkte inte på motluten. Men nu förstår jag.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#566962 Där ser det allt ut att luta en del, likt här. Men varför skulle inte det gå med vanlig koppling? Rätt växel för motståndet så går det utan problem uppför.
Om du menar att starta mitt i backen är det ju bara att som tidigare beskrivit möta upp broms och koppling. Mjukt och fint och inte minsta ryck eller tendens till att tappa fästet. Har gjort det många gånger. Går inte detta är det antingen något galt med kopplingen så det inte går att smyga eller så behöver föraren lite mer övning.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#566980
Amatörhuggare 62 skrev:6300a är även nyskodd.
Drar bra.
Har äntligen regnat


Du ska nog kolla dina kedjor för du har fotat en brusten länk kl 4 på bilden.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566988
ÅsaNisse skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:6300a är även nyskodd.
Drar bra.
Har äntligen regnat


Du ska nog kolla dina kedjor för du har fotat en brusten länk kl 4 på bilden.

De är väl skarven på kedjan

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567008 Största fördelen som jag ser med turbinen är vid processorkörning och dom gånger nosen vill lyfta vid hinder eller backar och fronten åker i sidledd.. en vanlig koppling ligger i och maskinen tuffar på oavsett varv, om inte motorstopp. man får kasta sig på koppling och broms, vilket ger att fronten slår ner i backen med en otrevlig smäll. sedan är det till att försöka räta upp traktorn och slira koppling för att komma iväg..

Turbinen i samma backe. När jag känner att hjulen börjar lätta släpper jag gasen och hindrar oftast att fronten åker i sidledd. Genom att jag helt eller nästan står still samtidigt som jag sänker 3punkten och hypron ger stöd i marken bak så kan jag mjukt komma igång över hindret och vidare.. I värsta fall går det ju även att använda styrbromsen med vänsterfoten samtidigt. :-bd
Aldrig mera skogskörning utan turbinen för mig!
Senast redigerad av getost91 lör 18 maj 2019, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#567014
getost91 skrev:Största fördelen som jag ser med turbinen är vid processorkörning och dom gånger nosen vill lyfta vid hinder eller backar och fronten åker i sidledd.. en vanlig koppling ligger i och maskinen tuffar på oavsett varv, om inte motorstopp. man får kasta sig på koppling och broms, vilket ger att fronten slår ner i backen med en otrevlig smäll. sedan är det till att försöka räta upp traktorn och slira koppling för att komma iväg..

Turbinen i samma backe. När jag känner att hjulen börjar lätta släpper jag gasen och hindrar oftast att fronten åker i sidledd. Genom att jag helt eller nästan står still samtidigt som jag sänker 3punkten och hypron ger stöd i marken bak så kan jag mjukt komma igång över hindret och vidare.. I värsta fall går det ju även att använda styrbromsen med högerfoten samtidigt. :-bd
Aldrig mera skogskörning utan turbinen för mig!

Det där kan jag inte riktigt relatera till, men så kör jag också Mercedes. 60% på framaxeln samt spiralfjädring på samma ställe 😉

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#567025
Amatörhuggare 62 skrev:Vid transporter får aldrig Turbin "stalla" för då bränner man den.
Man växlar innan 1500 varv.
Så man inte tappar varvet.

Bara transportera , bättre vanliga lådor i traktorn.
Hade inte boka i hytten.
Men förbrukningen m turbinkoppling.
Stiger 2 - 6 procent.
Har jag för mig.
Eller var det slirningen ????

Jag kan ha fel.
Källgranskning kanske är bra .


Den låser i princip vid strax över 1500 varv men även då är det upp till 2% slir, så visst lite högre förbrukning blir det nog. Är det en tungdragare man behöver så skulle jag inte skaffa turbin men i skogen å lastarkörning är det perfekt

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#567029 Vid mycket lastararbete ser jag verkligen fördelarna, men i skogen har jag inte kännt behovet.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567057 Vid mkt lastarkörning skulle jag se hitech med elektriskt styrd fram/back som överlägsen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#567062
1558250625_1558250608926-666123792.jpg
ÅsaNisse skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:6300a är även nyskodd.
Drar bra.
Har äntligen regnat


Du ska nog kolla dina kedjor för du har fotat en brusten länk kl 4 på bilden.

Hej ÅsaNisse som Gnisten skriver.
Är öken på kedjan.
Men ursäkta JensSkoog å alla andra goa norskar på detta forum.

Snökedjor vet i sjutton,om ni fått till hopsättning riktigt bra.
Kommer bygga om dom,när ja kommer hem.
Med ringar å lusar

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

vinterrojarn  
#567077 Tycker inte att det spelar någon roll vart snökedjorna ifrån, de passar dåligt ändå.

Brukar bli lösningar med schakel eller kedjelås. Och på vårvintern då har man lagat nästan överallt med detta.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567081 En kedja är gjord för en viss storlek men 2 olika fabrikat däck av samma storlek är nödvändigtvis inte exakt lika stora när de är nya.
Sen när däcken slits minskar omkretsen på däcket men när kedjan slits ökar dess längd istället, få ihop den ekvationen så att kedjor passar bra 😉

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#567092 Jaha nu var rolia skotning slut.
Rinner olja ur bukplåten.

Då var d dax igen för mekarparty.
Fy så tråkigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).