Sida 71 av 180

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 15 maj 2019, 18:07
av 80-90
Har en Valmet 6800 m twintrac där jag inte har nått pedaltryck i den bakre kopplingspedalen !! Knappkoppling å vanliga fungerar ! Var dåligt med olja i ena behållarn !! Vad kan vara fel ??

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 15 maj 2019, 18:57
av ÅsaNisse
6800 har väl ingen Hi tech? Vanlig kopplingscylinder och pedal där fram. Bakre kopplingspedal är länkad med vajer under hytten till den främre. Du ser vajern innanför tanklocket.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 15 maj 2019, 19:05
av snurra
80-90 du hade ringt, försökte ringa dig men ingen abonnemang?, ring en gång till

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 15 maj 2019, 19:16
av snurra
Gåtan är löst, 80-90 ringde efter 10 sekunder $

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 15 maj 2019, 21:25
av ÅsaNisse
Vilken gåta? Kopplingspedalen eller telefonabonnemanget?
Vad är lösningen?

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: ons 15 maj 2019, 22:04
av 80-90
ÅsaNisse skrev:Vilken gåta? Kopplingspedalen eller telefonabonnemanget?
Vad är lösningen?

Båda 👍tack för tipset Åsa nisse

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 14:40
av JohannesG
Kanske inte rätt tråd, men ämnet turbinkoppling dyker upp lite nu och då så det känns ändå rimligt här.

Hurdan blir motorbromsen med turbinkoppling? Kan man motorbromsa på tomgång nerför en brant backe utan att behöva röra bromsen?

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 17:19
av gnisten83
Jämfört med 805an jag hade innan tycker jag inte de är nån större skillnad

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 17:45
av källshult
Håller med hade inga problem med det med min 6300. Ser bara fördelar med att ha Turbinkoppling och dom är driftsäkra kopplings lamellen håller också länge ioch det slirar i turbinen

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 17:49
av JohannesG
Det är alltså inga problem att på en låg växel krypa nerför en 35° brant på tomgång? Precis som utan turbin.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 17:58
av källshult
Har aldrig reflekterat över det när jag hade min. Körde med en 705 innan och när jag började köra med 6300 och turbin så var allt bättre än 705 i drivlinan

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 18:02
av gnisten83
Har aldrig tänkt på graderna på de backar jag har, de har nog backigare än jag på dina bilder.

De fungerar inte som på en maskin med converter där du får gasa som f-n för att få upp hjulet på en större sten för att sen mer eller mindre frihjula ner med en duns.
Du behöver göra ett studiebesök hos nån med turbin för att bilda dej en uppfattning 😉

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 18:24
av JohannesG
Ja, ett studiebesök är ju det bästa. 🙂

Låter bra att det inte är som en converter.
Hur stor varvtalsökning behövs när man kommer till större hinder? Säg att man ligger på 1000rpm och ska kliva upp för en brant kant.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 18:38
av Pete
Aldrig kollat men man behöver inte gasa mycket för att klättra över stock och sten.
Samt lägre växel slirar också mindre i turbin. Mina bromsar börjar bli ganska dåliga men på krypväxel så kör han iväg även med handbromsen dragen.

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Postat: tor 16 maj 2019, 19:00
av gnisten83
Har du inte för hög växel behövs inte mycket mer gas.
Eller så här om du kör på samma växel som på en traktor utan turbin blir skillnaden minimal.
Utan hade motorn stannat med för hög växel, med turbin kommer bara traktorn stanna