Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497180 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#797633
Camaro1969 skrev:
halvproffs skrev:Brukar bara en korkpackning som man limmar fast så den inte smiter åt något håll.


tänker inte du på ventilkåpspackningen nu ? :) den är mycket riktigt av kork.

nu är det mellan intercoolern och "kröken" alltså där luften från turbon kommer


Nåt grönaktigt pappersliknande material brukar den vara gjord av, går bra med vanligt pappersmaterial. Borde även hålla med packningssilikon, kanske du va för snål med mängden?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#797641
Fredi skrev:
Camaro1969 skrev:
halvproffs skrev:Brukar bara en korkpackning som man limmar fast så den inte smiter åt något håll.


tänker inte du på ventilkåpspackningen nu ? :) den är mycket riktigt av kork.

nu är det mellan intercoolern och "kröken" alltså där luften från turbon kommer


Nåt grönaktigt pappersliknande material brukar den vara gjord av, går bra med vanligt pappersmaterial. Borde även hålla med packningssilikon, kanske du va för snål med mängden?


jaha det är en sån grön en...

jag va nog för snål med mängden skulle jag tro.

få se om man orkar knacka till en packning eller om man testar mera klet...

jag gissar det inte har så stor påverkan, iaf inte på låga varv med huggarvagnen.. men ska såklart ordnas innan man monterar betesputsen och den får arbeta ordentligt

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#797991 6300 01 med 7000h .inga snabbväxlar .är i köptankar vad ska jag kontrollera innan köp

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798007 Trodde inte de fanns utan snabbväxlar, 40km/h?
Nåväl kolla så oljor ser vettiga ut, lyfta framänden och kolla pendlingen så den går lätt o inte glappar o kolla på glapp i styrleder och p ändar.
Kolla p ändarna både ute vid styrleden och inne vid kolven, bägge kan glappa.
Sitter de lastare på den så slits framaxelns leder mera.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

alias  
#798008
gnisten83 skrev:Trodde inte de fanns utan snabbväxlar, 40km/h?
Nåväl kolla så oljor ser vettiga ut, lyfta framänden och kolla pendlingen så den går lätt o inte glappar o kolla på glapp i styrleder och p ändar.
Kolla p ändarna både ute vid styrleden och inne vid kolven, bägge kan glappa.
Sitter de lastare på den så slits framaxelns leder mera.


Är rätt säker på att snabbväxel var tillval på 6200, men har alltid trott att det var standard på övriga 4-cyl. modeller i Mezzoserien.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#798010 Den är utan snabbväxlar och utan lastare.ser det som ett plus att den saknar = mindre strul.40km tror jag iaf
Enl konedata

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#798324
varför detta oljud?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#798331 Iom tappen är obelastad så ligger det och slår på kuggarna(är ju lite spel trots kuggarna i lådan är i ingrepp)
Blir det belastning på tappen så tystnar det

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#798333 Jag tvivlar dock på det 🤔 .lite ljud kanske men inte som den här.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798338 D-ra oljud.
Fick nåt liknande oljud på min som skrämde livet ur mej men de var mer skorrande o visade sig sen att de var vibrationer från bukplåten… 😉

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#798373 Nä det kan ju va nåt annat med men inte ovanligt det lever om tomme
Men e ju enkelt e ju bara å koppla nåt till pto och se

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#798416 Hade tyvärr inget med att koppla i till butiken.men blir ingen affär när det låter så hursomh.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#798482
barbarossa skrev:Hade tyvärr inget med att koppla i till butiken.men blir ingen affär när det låter så hursomh.


Bara att be dom reparera felet eller åtminstone granska om där är nåt fel. Hörs nog lite för mycket rassel för att vara ok enligt mej. Kanske lagerskador i kraftuttaget, inget stort arbete. Sen är det bara att göra affär 😀

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#799921 Oljenivå på min . Därför slammrade det ny olja och upp till max lite ljud hörs nu med men inget oroväckande.blev affär och hoppas den fungerar 🚜 ..länge till vinter nu 😀 hyttfläkt behöver bytas låter torr och fungerar bara på 2ans läge någon som gjort denna operation här på forumet

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799931 Takfläkten når du genom att lyfta av plasttaket, med de av är de lätt fixat.
Läge 3 har en egen säkringen, kolla om den är hela annars byt o kolla om den funkar där med.
Fläkten kan inte bytas inifrån

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).