Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497053 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591028 Hei. Regner med du da har batteri bakerst å det står på tvers som hos meg. Har akkurat styrt med det samme da forrige eier hadde fylt på litt vel mye olje på turbin så iallefall det var nærmest som en uten Hitrol.. Måtte ut med batteri for å da klare å få sugd ut olje igjennom hull i batteri kasse.
Det jeg gjorde var å bruke en litt stor elefantjekk, jeg kjørte den inn ved dieselpumpeside av motor å tok armen på skrå over luftfilter boks å krok rett over batteri surret en kort stropp gjennom løfte håndtak på batteri å opp i krok å løftet batteri opp å dro det fremover ikke helt optimalt men det gikk. Samme prosedyre inn igjen. Man må vær 2mann for en må vri batteri litt unna varmeapparat slanger osv for å få det ut, å passe på litt ved inn montering og. Hadde en hånd i gips derfor klarte jeg iallefall ikke løfte det. Har du en truck etc så kan man vel løfte batteri rett opp og ta det til siden over laster og. Prob hos meg var at laster måtte vær oppe for å klare å skru å. Etter batteri var ut montert.
Mvh Trond

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#591045 Takk! Høres ut som det kan lønne seg og ta av lasteren altså.. Jeg har ikke truck så jeg får finne på noe annet lurt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591204 Ja det er ikke helt optimalt, har du en sterk kompis klarer nok å kanskje 2man å løfte det ut hvis dere står på hver deres side problemet er at man må løfte litt høyt, tar du av laster så får du kanskje ut batteriet sidevegs.
Du får fundere litt ☺👍
Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#591243 Eller bare løft det ut alene ,med håndemakt.går helt fint det.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#591250 Men hvor mye må demonteres? Jeg ser at i hvert fall spylervæskebeholder og slanger til varmeapparatet er i veien..

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#591253 Jeg tok bare av tanken på min når jeg byttet batteri.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelsons  
#591266 På min 97 modell står batteriet langsmed kjøreretningen på venstre side, foran torpedoveggen. Jeg tar av lasteren når jeg skal ha det ut, og det står på et brett som man kan rulle ut ca 15 cm. Da kommer det ganske nærme lasterbraketten, men er fortsatt et tungt løft å ta ut.
Det er ikke mulig å ta det ut på høyre side, for det står en vegg imellom.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#591283 På min står det på tvers. Og braketten til laseren står i veien for å ta det ut sideveis. Så det må bli opp.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#591285 Jeg løftet det bare i den ene enden da er ikke slangene i veien .loddrett opp

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591678 Hej. Har nu fått tappad av 2dl til från turbin til, (har nu tappat totalt 4,5 dl så forrige agare har nok hadd på alt for mye, har forsatt bare 1100rpm i stallvarv men får duga sånn intil vidare, tippar det er ca 2dl mer en org ennu) monterad nytt grammer sete og fiksat div småfel, gjort modifisering på ratt stam for å få ratt lite mer fram. Det var et shitjobb.

Testade traktoren lite nu med boggihenger i lite masse kjøring å funkade fint nu, drar godt å er fin å bruka med turbin..
Er fint ved tung start med tungt lass og smyg manøvrering bakåt.

Med ved bromsing så bromsar hjul på henger no så voldsomt at hjulene låser sig iallefall ved tom Vagn med nesten så dom gjør det på grusveg med lass og.
Kan det vær nåt fel med broms ventil eller kan denne vær montert med en ventil som gir mye bremstrykk i forhollande til brems på traktor?
Det blir jæklig varmt i bremsene på henger også etter jag ble obs på det og bromsade ennu mer på gir. Luktade svidd :o
Kan feks noe ha skjedd i ventil så den har låst sig eller noe.
Det virker og som det bromsar fryktelig hardt med en gång veldig av/på.
Nogen som har nåt tips å bidra med?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#591681 Finns 3 olika förhållande på bromsventiler till 6000 serien. De har bromsförhållande 1:5, 1:7 eller 1:11 skillnaden syns väl ej på utsidan? Skillnaden är bromsvätskesidans kolv. De har diametern 14, 16 eller 20 mm beroende på bromsförhållandet. Med den kraftigaste står hjulen lätt nog om vagnen har bromsarna i skick.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591768 Hei. Ska ta å måle lite å se hva maks trykk er. Tenker og om feks maks trykk er for høyt.
Kan jo hende jag har en av dom kraftigste ventil med størst stempel.
Jag menar at den MF som er brukt mye med den nå Boggihenger , dær har bremseventil et forhollande på 1: 4 iallefall er den mere synroniserad i forhollande til henger.
Klarer man å demontert den for å evnt finne ut diameter på stempel inni den?
Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#591839 Ni som har 6000 med sidmonterat avgasrör, skramlar det i sista skarven vid hyttstolpen? Ser inte ut att ha varit nån klämma nångång utan bara röret som går utanpå. Sitter värmeskydd som gärna vill lossna å skramla det oxå

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#591882 Det var dette batteribyttet:
1571669878_dsc_1046.jpg


1571669879_dsc_1048.jpg


1571669881_dsc_1049.jpg


1571669873_dsc_1050.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591889 Vad är det för årsmodell som batteriet sitter på tvären?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).