Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490471 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#583695
Norske_Trond skrev:Kjørt lite med den nu i dag å måste si at det er et voldsomt bånndrag i forholdende til andre traktorer på 95-100hk jag har kjørt. Lettkjørt å god traktor. Å Hitrol er veldig fint. Måste sjekka lite mer ang hi-shift, det er det dumt den Inte har.

Bare lurar på synes dere funkar med det grammer sete med 721 bottenputa som er lite tynnere å smalare enn den som sitter på grammer maximo comfort plus som har 731 puta som er en liter bredere og tjokare bottenputa. Vet Inte om jag synes det er verdt merkostnaden og tenker det og kan være lettere å vende såret bakover med mindre botteputa på setet.
Tenker at det her bør funka: https://www.hyttkomfort.se/msg95g721

Hva tror ni?
Mvh Trond

Är säkert enklare och vända med denna stol än den större.Tänk även på att denna stol inte har ryggstödsförlängningen och stolvärme som std utan det är tillval om man nu vill ha det

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#583696
gnisten83 skrev:Ni som har äldre 6000 med den klenare axelröret, hur tjock är fästplattan för sidobegränsningen av lyftarmarna?
Mina är 15mm tjocka men jag vet inte om de är utbytta pga mitt takmontage....

Inte omöjligt det är std för tyckte dom var rätt tjocka när jag satte dit dom i vintras på grannens traktor

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#583842 Va å mätte på grannens 00 idag och dom var 15mm

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583855 Tackar, trodde detta för styrstiften stack ut så långr

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Sidekicknicke  
#584938 Hej, någon av er alla kunniga som vet var man kan köpa nya dekaler till taket/hytten? Gäller en 6400.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#584987
Sidekicknicke skrev:Hej, någon av er alla kunniga som vet var man kan köpa nya dekaler till taket/hytten? Gäller en 6400.

Testat lantmännen? Jag köpte till motorhuven (som fortfarande inte är blästrad och ommålad...)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#585011 Någon som har en 6000 med TwinTrack? Jag har ett hål i sparklådan vid sidan av kopplingspedalen innanför släpvagnskontakten, på en 6350, och undrar vad det ska vara till för. Det är ett nästan rektangulärt hål 5x 8 cm. Problemet är att vid tvättning och regn så blir det blött på golvet och elkontakterna vid kopplingen mår nog inte så bra av det. Jag har letat i reservdelslistor efter ett täcklock eller liknande, men kan inte hitta något till detta hål.
Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585048 Sitter väl en på var sida med 4 skruv.
Vet inte 100 vad dom är till men ja borrade hål o drog ut kablar genom den ena.
Inte nån bult för lagringen av pedalen i hålet ?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Hanses_Enånger  
#585278 En fråga om 6200 1997, helljus ständigt går inte att blända av. Är det spaken eller växlingsrelä man kan anta har gett upp? Till tidigare inlägg kan jag instämma att turbin är suveränt, skulle ibt e vilja vara utan. Den här har terrängstyrspak och bakre gaspedal plus en knapp till kopplingen på golvet så man klarar sig ganska bra bakåt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#585314 Som jag konstaterar så finns det inget relä för hel och halvljus. Elschemat visar också direktledning från kombispaken till lampan så det är nog spaken som gett upp.
Beträffande min lucka med hål i till Twin Track på 6350 så är det ingen kvadratisk plåt utan en oregelbunden historia med hål i. På min 6200 sitter en kvadratisk lucka med fästet till släpvagnskontakten och den luckan är tät. På 6350 är det fritt blås och det borde det inte vara.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Hanses_Enånger  
#585446 Tack, ska kolla på sparex på en ny. En annan belysningtake, jag har satt dit h4 ledkonvertering från teknikproffset.se som jag är väldigt nöjd med. Effekten är ju mkt lägre med led så då borde man kunna koppla så både grill och takljusen lyser samtidigt utan att relä pajjar eftersom watt borde bli ungefär samma på 4 led h4or som 2 halogen h4or?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#585459 Oops! Då skulle jag nog kolla med vanliga h4 en gång innan jag köper någon spak. Sådana konverteringar kan spela fula spratt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585576 @ÅsaNisse
Är de dessa plåtar du menar?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#585603 Det var ett 3:e utförande. På min 6200 är det en sådan fyrkantig plåt med fästet till släpkontakten svetsat i samma. Däremot på 6350 är det en sned plåt som följer vinkeln på lådan och fäst med 3 skruvar. Den har ett snett avlångt hål på ca 5*7cm som förmodligen är för att komma åt kontakten till frikopplingspedalen. Inte så lämpligt att sätta högtryckstvätt där.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#586003 Är det nån mer än jag som irriterar mig på konstruktionen av gångjärnen till grillen på 6000?? Vekt å rackligt, det mesta annat är ju väl genomtänkt men här har nog valtra haft lite hjärnsläpp....[emoji4]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).