Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497857 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#507889 Jag har kopplat in mig på en av kablarna som förser säkringskortet med ström till ett relä och sen vidare

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Benny Nilsson  
#507941
Forestboy skrev:Vart tänker du placera dem?



Tänkte sätta minst en på varje sida ovanför positions/blinkersbel på handtaget till att börja med. Vill gärna ha lite sidobelysning i skogen. Sen har jag haft planer på en takbåge men det blir nog senare.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#508041 Är rätt lätt och montera där och få till en gömd kabeldragning typ org
Gjorde även egna lampfäste med hjälp av hydralklammer

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#508056 Byt ut existerande bult till sidorutorna och dra inte åt alldeles för hårt (har för mig plasten böjer sig först).

Vid blinkers använde jag en spikningsplåt som bockades och borrades lämpligt. Det sitter i fästena och jag använde skarvmutter minns jag.

Båda sätten var utan något permanent förstörande. Och det går bra att dra ledningen i existerande rör, men rost och skräp kan ha gjort det igentäppt. Mina har rostat lite i botten så jag kunde få ut det därifrån. Sen vid framrutan så lossar man bara på beslaget och för in kabeln bakom som den andra.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#508180
1523723680_20180414_183025.jpg
Nu är man snart, nere vid växellåda.
:-bd
Godkväll alla forumister.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#508397 Vad ska du där och göra?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508398 Vårstädning så han vill vädra mattan 🙃

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#508402 Ni är roliga, värmer gott m skämt.
I bedrövelsen
Jag skall hitta var axeln .
Skall in .
:-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#509166
JohannesG skrev:
aggesund skrev:Blev lite nyfiken, när ni resonerar kring 8000 serien i skogen, vad är tanken att ha den till i skogen?
Vad är det för skog ni ska köra i?
Och varför en 8000 till skogen? :smile:


Sett till vad vi har idag skulle den främst få gå med traktorprocessorn i skogen, och möjligen skogsvagnen vid behov. En hel del kuperad terräng. Allt ifrån klen gallring till grov slutavverkning. Självverksam... I framtiden förhoppningsvis kran med ett Arbro eller Tapio 350 aggregat.

Har ju inte bestämt oss, men jag ser flera fördelar med en tyngre och stabilare traktor. Det kan knappast bli sämre än vår MB trac 1000 som är en riktig kluns med dålig sikt, svängradie och alldeles för lite vikt på bakhjulen i förhållande till fram om du frågar mig. Traktron vill lyfta på ena bakhjulet vid tyngre vinschning just för att det saknas vikt där. Priset spelar också en viss roll.

I jordbruket skadar det sällan med en större traktor. Saktar inte ner lika mycket i backarna, orkar köra fortare med redskap som klarar det, även stabilare gång. Får ner kraften bättre i marken, lyfter mer, m.m.

Det blir ju lite svårt när det skall vara både i jordbruket och skogsbruket, har inte råd med en traktor för varje syssla.

Huvudsyftet med köpet är inte att "nu skall vi uppgradera till senaste" utan i min mening skall vi "byta från traktor byggd som en lastbil till traktor byggd som en traktor ska vara byggd." En udda traktor kan man ha, men två är en för mycket.


Lånade igår en gödselspridare, har ingen egen. Och då blir jag fort väldigt övertygad om att 8000-serien är det enda rätta. Eller vad säger ni hade ni velat dra en Rolland rollforce 6118 med en 6000-serie på grusväg med backe upp och backe ner? Med vår MB trac 1000 var motorstyrkan största problemet gick inte direkt fort i backarna. Stabiliteten var inget problem, då kändes traktorns viktfördelning ganska vettig. Men antar att en 8000-serie med full viktbrygga och mer hästar skulle fungera ännu bättre.

Och jo visst skulle man kunna köpa eller låna en mycket mindre spridare, men man vill ju få något gjort också, speciellt när man har 4,5km transportavstånd.
Senast redigerad av JohannesG sön 22 apr 2018, 15:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#509193 Vad väger den spridaren full? 20 ton? Så 150 hästar ungefär bör man väl ha.

Vi drar Olby-tunnan på 10 m3 med 6300an, det går men sackar såklart i backarna när man kör på väg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#509213 150hk skulle nog vara mer optimalt, men riktigt så stor traktor blir inte försvarbart här. Och som sagt, de gick nu, men trögt.

Spridaren tom väger enligt data 6,5ton. Sägs vara 18m3 volym, men när jag mätte den så blir det slätstruket mer exakt "bara" drygt 13m3, riktigt hur de räknar vet jag inte, antar att de räknat med råge. Som vi körde så vägde den uppskattningsvis kanske 16-19ton. Spridaren överför en hel del vikt till traktorn vilket är tacksamt, annars hade det aldrig gått.

Optimalt hade väl varit steget mindre spridare, men det är en annan diskussion.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#509214 Bara att ställa pumpen lite på en 8000 serie valtra för 150 + hk

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#509220
valtra mega skrev:Bara att ställa pumpen lite på en 8000 serie valtra för 150 + hk

Går få 200hk lätt ur en 8000 serie . 😀

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#509222
Forestboy skrev:
valtra mega skrev:Bara att ställa pumpen lite på en 8000 serie valtra för 150 + hk

Går få 200hk lätt ur en 8000 serie . 😀

Stämmer men tänkte närmast på att johannesG skrev att 150 hk skulle vara optimalt och att 8050 är på 110 hk men vill man ha den 150 hk så ställer man om pumpen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#509254 Jag gissar i alla fall på ca 150hk. Men mer skadar säkert inte heller. Eller just det, kan det skada något på traktorn?

Jag är inte insatt i detta med att justera pumpen och det är ju ändå inte aktuellt just nu, men om det stämmer som ni säger så skulle man ju egentligen vid behov kunna skrämma upp den för att senare ställa ner den när man inte behöver alla hästarna. Det är ju bara en väldigt begränsad tid på året det i så fall skulle behövas. Är ju onödigt att förbruka mer bränsle än nödvändigt, den där såsen är inte direkt gratis. Men det låter nästan för enkelt för att vara sant. Är det enbart pumpinställningen som skiljer en 110hk och en 150hk motor på dessa traktorer?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).