Traktorer och processorer

Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (video)

9 inlägg 10666 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (video)

Torbjörn Johnsen  
#443047 När jag besökte 560xpg och filmade hans Deutz/Moviekipage (finns i tråden Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (video)) så visade Lars som han heter en lite udda stegmatare som han hade införskaffat. Han kallade den själv för "Kvisthajen" och den har tillverkats i några exemplar av Dragets Maskin i Lönsboda. Det har skrivits om den här på Skogsforum tidigare i tråden Stegmatare, ny modell?.

Lars testade den på sin gamla Vimek 606 innan han bytte bort den mot Deutzen men hydrauliken räckte inte riktigt till för att få nån fart på grejerna. Hursomhelst så hade Lars lite video på testerna som han lovade att dela med Skogsforum och här finns några klipp. Och på tal om klipp så är det riktigt bra klipp i klippen (som ni kommer att se) :grin: Annars kan man tro att det är en slow-motionvideo men det är det inte. Lars planerar att sätta stegmataren på en egen vagn och hänga efter Deutzen och då blir det nog annan fart på grejerna.
Finns det någon mer som har erfarenhet av den här stegmataren? Jag tänkte försöka få fram en kostnad för stegmataren om det går.





   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (vide

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443051 Utvecklingen går åt rätt håll, maskinerna blir billigare och bättre.
Med lite mer fart på den så skulle den duga fint i vedskogen.

Avatar Fallback

Re: Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (vide

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443054 Spara in några moment på veden

Avatar Fallback

Re: Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (vide

560xpg  
#443114 Hej!
Lite mer info.
Det är en stegmatare byggd av Dragets Maskin i Lönsboda, filmer är från när den testkördes (har inte några riktigt bra bilder). Filmerna visar när vi klipper i 22cm grov björk och 25cm grov gran samt en kort film där kvistning av ett par bitar sker. 606:an gav bara ca 18l/min med originalpump när vi beräknade farten på utskjutet. Efter ett byte av pump presterade den klart bättre men inte tillräckligt samt att motorn dog på 606:an vid tyngre belastning.
Riktpriset är enligt Niklas på Dragets Maskin ca.80.000kr ej anpassad till vagn eller maskin.

Användarvisningsbild

Re: Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (vide

svampbob  
#443145
560xpg skrev:Hej!
Lite mer info.
Det är en stegmatare byggd av Dragets Maskin i Lönsboda, filmer är från när den testkördes (har inte några riktigt bra bilder). Filmerna visar när vi klipper i 22cm grov björk och 25cm grov gran samt en kort film där kvistning av ett par bitar sker. 606:an gav bara ca 18l/min med originalpump när vi beräknade farten på utskjutet. Efter ett byte av pump presterade den klart bättre men inte tillräckligt samt att motorn dog på 606:an vid tyngre belastning.
Riktpriset är enligt Niklas på Dragets Maskin ca.80.000kr ej anpassad till vagn eller maskin.


Det var lätt att räkna ut var den heter hajen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (vide

Bax  
#443148 Alltså, vid själva fastklämningen, känner den själv hur mycket den ska klämma eller är det ett förinställt mått?
Eller måste man själv reglera det med spaken för stockarna har ju olika diameter (?)

Användarvisningsbild

Re: Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (vide

Rasken  
#443183 Väldigt intressant, såg denna på blocket för några år sedan. Har en lapp fortfarnde på anslagstavlan på denna maskin. Tyckte att det verkar vara en bra och enkel konstruktion. Är sugen att sätta något sådant på min kompakt traktor Ferrari vega.

Men hur är reglagen till den? Är den enkel att köra, ventilpaketet är det stora grejor? Skulle vilja ha något enkelt utan en massa slangar och stora ventilpaket.

Rasken

Avatar Fallback

Re: Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (vide

560xpg  
#443224 Här kommer lite mer info och bilder på "Kvisthajen"
Ja man reglerar fastklämmningen manuellt med klippkniven.
Väldigt lätt och snabbkopplad max 15min
Enbart fyra mekaniska funktioner.

Avatar Fallback

Re: Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (vide

Robertberg  
#495248 Något nytt om denna maskin? Fått den provkörd efter Deutzen ännu? :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).