Traktorer och processorer

Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

102 inlägg 43872 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

snurra  
#446299 Hittade del av det på Weimer men de var nog till JOBOn, se i prislista,

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

andreasbrando  
#446331 Detta svaret fick jag när jag frågade
Priset på delarna till PATU styrsystemet blir 3500€, då ingår komplett ventilbord (5 ventiler), mätrulle och CAN-bus baserat styrsystem med 3,2in färgskärm + litet slangar och annat.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

källshult  
#472948
IMG_20170916_122041.jpg
IMG_20170916_122046.jpg
nu har jag provkört mitt längd och diameter mätning på min stegmataren och det funkar fint. Jag är nöjd med det

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

fritidshuggarn2  
#473062 Va kul att det funkar. Hoppas du blir nöjd [WINKING FACE]

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Jim_90  
#473109 Nu är jag sjukt intresserad att skaffa diametermätning till mitt aggregat. Om man ändå skulle få hjälp med vad man skall beställa samt kopplingschema :d

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#491909
Jim_90 skrev:Nu är jag sjukt intresserad att skaffa diametermätning till mitt aggregat. Om man ändå skulle få hjälp med vad man skall beställa samt kopplingschema :d

Hade varit trevligt om Jim kunde få ett svar på detta. Så tråkigt att se trådar med ett så abrupt slut.


Skulle en sådan här kunna fungera ihop med en Arduino? Eller blir det inte tillräckligt exakt? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ino-p87918 Arduino sägs ju vara både billigt och enkelt att bygga och programmera. Har själv ingen erfarenhet av detta.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Olof lindholm  
#496282 Vet nån om de fina några andra som säljer "färdiga" längd mätningar kändes som rätt mycket pengar att satsa 3500€ på. Att man bara sku ha att svetsa dit grejerna å dra lite kablar å sånt.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Forestboy  
#504203 Här tog min längmätare slut.
20180319_132811.jpg
20180319_171538.jpg

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

BjörnS  
#514304 Hittade just en bild av Jobos längdmätning.
IMG_0359.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

BjörnS  
#514309
Forestboy skrev:Här tog min längmätare slut.


Vad har hänt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#514320 Men! Även där sitter ju mäthjulet på fel Sida!!! Om hållklorna skulle halka vet inte mätningen om detta! Märkligt och dumt! Hur tänkte dom?

Ska se ut som på Keslas större stegmatare:
Bild

Här är även en som ser ut att ha satt längdmätning på rätt ställe om man kollar noga. Ganska bra fart har han också.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#514323 Har kanske @Stegskördare någon förklaring?

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#516014
JohannesG skrev:Skulle en sådan här kunna fungera ihop med en Arduino? Eller blir det inte tillräckligt exakt? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ino-p87918 Arduino sägs ju vara både billigt och enkelt att bygga och programmera. Har själv ingen erfarenhet av detta.

Svarar mig själv. Har mycket liten eller ska vi säga ingen egen erfarenhet av Arduino, men efter vidare fundering tror jag att man gör det onödigt komplicerat för sig att behöva programmera när det finns färdiga moduler som gör jobbet för ungefär samma peng som en Arduino med alla grejer. Ska man däremot programmera automatik är det nog inte så dumt att gå den vägen.

Hur fungerar diametermätningen på era byggen? Potentiometer eller pulsgivare även där? Kanske står någonstans, har i så fall missat eller förträngt det.

Hade varit mycket trevligt med en komplett inköpslista och elschema. Så att det som någon nämnde i början av tråden blir som en byggsats att montera för de som vill.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

gruskalle  
#524418
1536597957_getattachmentthumbnail.jpg
1536597923_getattachmentthumbnail.jpg
Är det någon som vet hur jag ska koppla pulsgivaren till displayen får inte pulsgivaren att räkna

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Stegskördare  
#541174
JohannesG skrev:Har kanske Stegskördare någon förklaring?

Dethär har jag tyvärr missat.
Mäthjulet sitter visst på rätt ställe, det mäter verklig rörelse på stocken. Om klorna slirar så blir det mindre matning som mätningen registrerar. Om man backar så räknar den bakåt. Vi använder Hall-effekt givare det är magnetisk överföring.
Jag lyckades nog komma till ca +/- 2cm mätnogrannhet, beror litet av stamdiameter och hur hård barken är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).