Traktorer och processorer

För- och nackdelar NIAB 5-15

5 inlägg 9212 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För- och nackdelar NIAB 5-15

Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430693 Hej!
Funderar på om jag ska införskaffa en NIAB 5-15.
Den ska användas till vindfällen, gallring och lite slutavverkning.

Ni som har 5-15, vad tycker ni om era?
Vad har ni dem på för traktorer?
Hur är det att köra med 5-15 i terrängen?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: För- och nackdelar NIAB 5-15

haltegarden  
#431029 Har inte kört min speciellt mycket ännu, väldigt nöjd hittills (förutom att den just nu får en översyn pga läckage)
Jag kör med en Valmet 465 med lastare, har vart ute i lite branta partier, känner att det funkar bra t.o.m Utan vikter framme.

Avatar Fallback

Re: För- och nackdelar NIAB 5-15

carlth  
#431472 Har erfarenhet av niab, både 5-15 och föregångare 1501. Tycker att det är en robust maskin som jag kan varmt rekommendera, 5-15 är mycket användbar upp till ca 40cm. Själv har jag en Valmet 705 som jag brukar ha vikter på i fram för ökad stabilitet när man kör över sten och stubbar etc. dessutom brukar jag ha kedjor på för att inte glida i sidled. För att unvika kapsprickor kan man mata igenom första stocken och tilta upp trädet så man får stöd i rottänden. Det som inte fungerar så bra är grova kvistar typ tall och björk klykor. Fjärrstyrd traktor står på önskelistan.

Användarvisningsbild

Re: För- och nackdelar NIAB 5-15

Valtra700  
#441293 Hej,

Tror ni att Valtra 700 är en för liten trakor att bära NIAB 5-15?

Avatar Fallback

Re: För- och nackdelar NIAB 5-15

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441403
Valtra700 skrev:Hej,

Tror ni att Valtra 700 är en för liten trakor att bära NIAB 5-15?

Det funkar, en granne har den på BM 2200, en har haft på Boxer, och en har på A72, tror jag han har, men du behöver frontvikter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).