Sida 1 av 2

Elfel?

Postat: ons 04 jan 2017, 17:23
av halvproffs
Valmet 305, började med fel idag; Laddningslampan lyser, tankmätaren står på fullt men jag tror att det är 3/4 tank,
varvräknaren står på noll tills man gasar då går den upp i varv.
Tändningslåset? Kablar? jordfel? kombination? Mycket tacksam för upplysningar om felet. Kanske fler som råkat ut för det. Har traktorn kvar i skogen en halvmil hemifrån så det skulle ju vara bra om det var ett enkelt fel. Den startar så det är inga problem än så länge med strömmen. Förresten kan generatorn ta stryk om den inte får ström?
Detta är som ni förstår inte min starka sida med strömmen :sad:

Re: Elfel?

Postat: ons 04 jan 2017, 17:31
av Slurfi
Börja felsök med det enklaste först, kolla batteripolskorna, kolla chassieanslutningar, generatorrem, lösa kablar, byt säkringar, putsa säkringshållare, mät ström och notera, skaka i nyckeln, knacka på paneler osv osv.
Fast det låter som att en diod pajat i generatorn.

Re: Elfel?

Postat: ons 04 jan 2017, 18:01
av axwell
Utöver Slurfis tips.
Kan vara att instrumentpanelen har dålig jord. Skaffa kontaktspray, spraya på alla jordpunkter och vänta en bra stund, i nödfall duger wd40 eller 556.

Re: Elfel?

Postat: ons 04 jan 2017, 18:02
av DanK
Har haft något fel åt det hållet. Generatorremmen var inte tillräckligt spänt trots att jag kollat detta, tyckte jag?!
Laddningslampan slocknade, men inte helt. Remmen slirade när batteriet behövde mera ström efter att ha gjort några starter.
Har även haft fel/glapp i kontaktstyckets hona-hane för kabelanslutning till generatorn. stiften gått varma och bränt i honan i kontaktstycket vilket gav konsekvens att generatorn inte laddade ordentligt.

Men håller med ovanstående, kolla alla anslutningar, säkringar, jordanslutningar etc.
Kolla gärna laddningsregulatorn så att kolen inte är nedslitna. Regulatorn sitter väl ganska lättåtkomligt på generatorn med två mindre skruv (M4?) som är lätta att lossa såvida de inte ärgat fast förstås :???:
Lycka till!

Re: Elfel?

Postat: ons 04 jan 2017, 22:44
av JoTh
Att tankmätaren står i botten verkar som ett jordfel mellan hytt/ kombiinstrumentet och chassi, men det kan ibland bli luriga fel om inte generatorn laddar riktigt med instrumenteringen. Men att varvräknaren kommer efter att du höjer motorvarvet kan bero på att remmen till generatorn slirar eller inte laddar pga nedsliten kolbrygga. Ändrar sig inte tankmätaren, och laddningslampan lyser svagare då du varvar upp så du får varvräknaren att reagera? Ta med dig lite verktyg gärna en PH2 stubbmejsel, och börja med att kolla och ev spänna generatorns rem, och skruva bort laddningsregulatorn (2 st PH2 skruvar i bakgavel) och kolla så kolen inte är helt nedslitna, om du känner dig osäker på att mäta. Har jag varit hemma hade du kunnat få låna en laddningsregulator, men med största sannolikhet bör det finnas på Harklövervägen om inte annat. Ska du byta och stoppa dit en ny laddningsregulator brukar det vara bra att ha ett litet gem med sig! Det brukar vara ett litet hål i regulatorhuset att hålla tillbaks kolen med då du skall montera regulatorn. Generatorn och då oftast diodbryggan tar lätt stryk om batteriet däremot skulle vara tvärslut eller som vissa som testat att köra utan startbatteri. Men då du fortfarande har ström i batteriet, kan du köra hem utan större risk för större följdfel från Rångstaskogen.

Hälsningar från Lågbo

Re: Elfel?

Postat: tor 05 jan 2017, 00:22
av Vardon
Åk inte dit utan multimeter. Jag hade börjat mätt obelastat och ha runt 12 v när motorn går bör du vill ligg mot 14. Säger väl egentligen inte så mycket, men ger en start om det är laddning eller nått annat.

Re: Elfel?

Postat: tor 05 jan 2017, 01:03
av JoTh
Har aldrig varit med om att en generator har laddat som den ska om laddningslampan lyser starkt! Om den däremot skulle glimma kan kolen vara på väg mot sista rycket, eller så sitter felet i diodbryggan. Har däremot på en av de äldre traktorerna hemma en laddningslampa med rätt motstånd som har glimmat i 10 år och alltid trots detta fungerat och haft fräscha och laddade batterier trots en hel del förbrukning med arbetsbelysning mm, tror själv att det är diodbryggan där som inte är helt kry, men aldrig gjort något åt det, då det är mer en kosmetisk upplevelse. På en vanlig gBosch generator av klassiskt snitt har det säkert 8 av 10 gånger varit fel i laddningsregulatorn vid driftstörningar, med nedslitna kol på alla de laddningsproblem jag fixat på maskiner genom åren i skogen.

Re: Elfel?

Postat: tor 05 jan 2017, 07:18
av halvproffs
Mycken tack för alla svar! Ska kolla upp det senare för nu är det lite för kallt att hålla på.

Re: Elfel?

Postat: tor 05 jan 2017, 08:00
av jannee
Startar traktorn kan du köra, jordfel i instrumentbrädan verkar det som, någon jordflätas anslutning som oxiderat :?:
Prova med kontaktspray i startnyckelhålet - kan vara så enkelt

Re: Elfel?

Postat: tor 05 jan 2017, 08:33
av halvproffs
Är själv lite inne på att det är tändningslåset som spökar, kanske i kombination med jordfel. Ska ta med elektronikspray som jag har i verkstan.

Re: Elfel?

Postat: tor 05 jan 2017, 08:39
av jannee
För ett tiotal år sedan körde jag en lastbil vars tändningslås, inte oxiderat utan blivit uppbränt p.g.a. antingen utslitning eller glappkontakt fick då liknande felsymptom som du råkat ut för.

Re: Elfel?

Postat: tor 05 jan 2017, 09:08
av Vardon
Ta med en startkabel och häng till jordpunkter och se om det blir bättre

Re: Sv: Elfel?

Postat: tor 05 jan 2017, 09:45
av lerbo
Min 405a gör så när den inte laddar som den ska.

Re: Elfel?

Postat: sön 08 jan 2017, 09:03
av DanK
@halvproffs, hur har det gått?
Hittat något fel?

Re: Elfel?

Postat: sön 08 jan 2017, 09:38
av halvproffs
Inget fel på laddningen så det är nog jordfel.
Det är så kallt så det ligger lågt för tillfället.