Traktorer och processorer

elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

8 inlägg 3605 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

Håltane  
#425460 Elen till processorn tar jag via cigaretttändaruttaget men titt som tätt blir det varmgång så kontakten smälter och säkringen går . varför ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

rikard_e  
#425463 För för klent byggt cigarettuttag alt kortslutning i processorn.

Dom flesta billigare klarar upp till 4 amp ett tag, sen bränner dom sönder.

Jag hade samma problem med vimekprocessorn. Har bytt till en 2 ledare av lite grövre modell. Har inga problem längre.

Avatar Fallback

Re: elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425464 Processorn behöver nog mer ström än vad uttaget klarar av.
Så va det för mig tidigare. Men då funkade inte radiostyrningen av vinschen.. Nu mera sitter det kablar direkt till batteriet

Avatar Fallback

Re: elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425468
rikard_e skrev:För för klent byggt cigarettuttag alt kortslutning i processorn.

Dom flesta billigare klarar upp till 4 amp ett tag, sen bränner dom sönder.

Jag hade samma problem med vimekprocessorn. Har bytt till en 2 ledare av lite grövre modell. Har inga problem längre.

Ett par minuter för sen som vanligt :oops:

Användarvisningsbild

Re: elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

totte  
#425496 Tyvärr har tändaruttag blivit standard för att ta ut 12 V i fordon. Det är en riktigt usel modell av anslutning. Konstruktionen är i grunden felaktig, det finns ingen garanti för att man får god kontaktanliggning. Dessutom brukar propparna som säljsvanligen vara av ganska dåligt material.

Om man behöver ström för mer än högst tillfälliga behov så bör man installera någon bättre modell av kontakt.

Avatar Fallback

Re: elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

JoTh  
#425529 Mitt tips är att du monterar ett likadant 3-poligt uttag som sitter på nyare Valtra traktorer bak på hyttväggen. Det fungerar bra, och tål mycket högre förbrukning. Har själv eftermonterat det själv på äldre traktor efter att jag anpassade skogsvagnen till min Valtra 6350. Uttaget följer DIN9680 standard och finns på Lantmännen, OIE, Abkati mfl. Stift 1+2 har jag kopplat över en separat krets med brytare och relä samt att det tredje stiftet har jag kopplat in via bakre arbetsbelysningen. Kan då slå av strömmatning till redskap och belysning på redskap separat.

1482426968_stickpropp_3-polig.jpg

Användarvisningsbild

Re: elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

Håltane  
#425679 Tackar funderade just på var det smidigast skulle va att koppla in sig för en separat koppling.

   TS
Avatar Fallback

Re: elfel i ciggarettuttaget. Valmet 805

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425721 Sätt en säkring direkt efter huvudbrytaren och fäst upp en skyddsslang direkt under golvet och sen bak till där du vill ha uttaget, om du alltidvill ha ström på den.
Har på liknande vis vid tankpåfyllningen för dieseltanken när jag ska tanka från min farmartank

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).