Sida 1 av 2

Fix läckande bränsle pump på IH 275B

Postat: ons 11 jun 2008, 22:26
av kisaved
Hur fixar man de, eller är de nått man lämnar bort?

om inte vad behöver man, vad krävs?

Postat: ons 11 jun 2008, 22:42
av Henrik K
Inprutnings pumpen eller matar pumpen.
Var läcker pumpen?
Om det är nsprutnings pumpen så behöver man veta lite om vad det är för modell tex Cav eller Bosch, Rotor eller kolvpump.
Har för mig att dom har CAV rotor pump.

Vi behöver veta mer.......

Postat: ons 11 jun 2008, 22:55
av kisaved
ops, då var jag på pottkanten, den sitter på höger sida, och jag tror de är matar pumpen.
Just nu står traktorn en bit bort så jag kan inte kolla upp de bums, men imorrn så!.
Maskinen är från -61
Henrik K skrev:Inprutnings pumpen eller matar pumpen.
Var läcker pumpen?
Om det är nsprutnings pumpen så behöver man veta lite om vad det är för modell tex Cav eller Bosch, Rotor eller kolvpump.
Har för mig att dom har CAV rotor pump.

Vi behöver veta mer.......

Postat: ons 11 jun 2008, 23:09
av Henrik K
Om det är din Matarpump som behöver repareras.

Rep sats:
Artikelnummer: 26410042
Artikelnamn: REP.SATS MATARPUMP
Pris exkl moms: 155,00 kr
Lagerstatus: Finns i lager

Eller om du vill ha en ny kompl:

Artikelnummer: 708294-R93
Artikelnamn: MATARPUMP IH 2-bultar
Pris exkl moms: 402,00 kr
Lagerstatus: Finns i lager

Kolla upp lite om var den läcker osv...


Glömde skriva dit. Olson i Ellös är ovan info om delar taget.

Postat: lör 14 jun 2008, 00:58
av Ernst
Matarpumpen på min David läckte runt glasbehållaren. Lös packning fanns inte att få tag på, endast hel reparationssats. Jag letade upp en O-ring som passade och det blev tätt.

Postat: mån 16 jun 2008, 08:27
av kisaved

Postat: mån 16 jun 2008, 09:37
av Mangan
Insprutningspumpen. Liknar den CAV som satt på min (numera sålda) MF-35 och den läckte i den stora packningen mellan locket och resten.

Men det verkar inte finnas något på OiE om den. Vet någon var man får tag i sprängskiss på en sådan där mackapär?

Postat: mån 16 jun 2008, 21:26
av Henrik K
Gör en nogran tvätt med avfettning eller hetvatten tvätt. Låt den sen torka. Efter det kolla vart i från det kommer diesel.

Postat: mån 16 jun 2008, 21:51
av kisaved
Henrik K skrev:Gör en nogran tvätt med avfettning eller hetvatten tvätt. Låt den sen torka. Efter det kolla vart i från det kommer diesel.


okay, de ska bli, förhoppninngsvis så är de bara en packning eller byter man alla i alla fall?

Hur meckigt är de inne i pumpen? är de öppna så lite som möjligt som gäller och bara laga hel kassa packningar?

är helt grön på disel pumpar, så erfarenheter önskas före jag ger mig på den... :D

Postat: mån 16 jun 2008, 22:49
av totte
Om det krävs något mer än att byta packning på en yttre kåpa så är det inget som man gör utan att veta rätt väl hur. Det krävs bl a extrem renlighet, helst skall man jobba i en särskilt avskiljd dammfri lokal och använda rätt sorts material för att rengöra, luddande trasor är att be om problem. Och passning på pumpkolvar och packningar inuti är ytterst kritisk.

Fick lära mig det av folk som verkligen kunde det där med dieselreparation, ta inte isär en insprutningspump själv, det kan bli en dyr historia.

Postat: mån 16 jun 2008, 23:10
av Henrik K
byta packningar i själva locket är inte så avancerat.
tvätta rent först ordentligt och sen ta isär.
2 skruvar.
själva stagen har jag för mig följer med locket bort.
Det sitter sen ett par fjädrar där under som man måste se till å kolla vilka hål dom sitter i.
Sen rengör med bromsrengörnings sprit å dit med nya packningar.

Det här med dammfir miljö osv.....kolla hur en cav pump ser ut under locket efter 9000 timmar och 30år.
Vår JD är jäkligt rostig inuti. På verkstan som såg den sa att lämna inte in den på någon renovering i framtiden för då får ni inte tillbaka den.

Postat: tis 17 jun 2008, 00:38
av totte
Henrik K skrev:Det här med dammfir miljö osv.....kolla hur en cav pump ser ut under locket efter 9000 timmar och 30år.
Vår JD är jäkligt rostig inuti. På verkstan som såg den sa att lämna inte in den på någon renovering i framtiden för då får ni inte tillbaka den.


Ja, jovisst, bara man inte rör grejorna så brukar det funka, men börjar man peta i det så är det kört, det är precis som gamla elinstallationer, så länge det får va ifred så håller det, men när nån börjar röra i dosorna så brinner huset ner.

Re: Fix läckande bränsle pump på IH 275B

Postat: lör 02 jan 2010, 11:48
av kisaved
jaha, nu så har pumpen blivit fixad, nu nya bekymmer...

Glödtråden som sitter i hytten gick av, vad finns de för alternativ där?

Re: Fix läckande bränsle pump på IH 275B

Postat: sön 03 jan 2010, 14:34
av jorgst
Artikel information

Artikelnummer: 0251002012
Artikelnamn: GLÖDSPIRAL MOTSTÅND BOSCH
Pris inkl moms: 522,50:-
Lagerstatus: Finns i lager


Glödspiral (motstånd). Passar till äldre IH-traktorer och Mercedes.

ollsons i ellös

Re: Fix läckande bränsle pump på IH 275B

Postat: sön 03 jan 2010, 23:51
av kisaved
jorgst skrev:Artikel information

Artikelnummer: 0251002012
Artikelnamn: GLÖDSPIRAL MOTSTÅND BOSCH
Pris inkl moms: 522,50:-
Lagerstatus: Finns i lager


Glödspiral (motstånd). Passar till äldre IH-traktorer och Mercedes.

ollsons i ellös


uggha, de fanns men billigt kanske var att ta i, får väl shoppa en sån imorrn... :(