Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73414 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#746852
Bax skrev:Iofs trodde killen på Weimer att deras fjärrstyrning kunde funka till Vimeks fjärrstyrningslåda, men jag är inte så nöjd med "in-och-urkopplingstiderna" på originalwinchen.

Weimers fjärrstyrning fungerar helt säkert till Vimeken. Men kanske bör köras via relä beroende på vilken last styrningen tål.

Ja, Vimeks in och urkoppling lämnar lite att önska.

Köper du en Hydraulisk vinsch så rekommenderar jag att satsa på den största. En vinsch kan aldrig vara för stark så länge det den sitter på håller och står still. Har själv Weimer We-2200 (inte på vimeken), och klenare vill jag inte ha.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#746855
JohannesG skrev:Ja, Vimeks in och urkoppling lämnar lite att önska.

Köper du en Hydraulisk vinsch så rekommenderar jag att satsa på den största. En vinsch kan aldrig vara för stark så länge det den sitter på håller och står still. Har själv Weimer We-2200 (inte på vimeken), och klenare vill jag inte ha.



Ja, där har varit några pulshöjande moment när inte vinchen (hur fan stavas vinch? Winch, Winsch ,Vinsch...) kopplat ur när man tänkt sig.

Du tycker inte den går för långsamt då? För de går långsammare ju starkare de är har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#746866 Känner igen det där, har varit lite otäckt nära att dra ikull traktorn ett par gånger. Dragkraften är justerbar på ventilpaketet. Problemet är bara att detta även påverkar backen, så när vinschen är lagom stark så orkar den inte alltid backa trädet. Får man för sig att säkra upp processorn med spännband i lämpligt träd så traktorn inte skall välta går vajern av som om det vore sytråd. Det har jag gjort en gång men gör inte om det. Totalt livsfarligt om man står i skottlinjen.

Det stavas Vinsch.😉

Tycker den går ganska lagom fort med Valmeten på tomgång eller strax över. När den tidigare kördes efter Mercan var det i långsammaste laget. Funderade då på att bygga något som drog lite i gaslänkaget på traktorn samtidigt som jag tryckte på fjärrkontrollen, men blev aldrig behov av detta. Samma teknik som Vimek har original med en 24v motor skulle funka. Snöret kan gå genom ett hål i en plåt och så bestämmer man varvtalet med en knut som inte kommer genom hålet.
Det är bättre att det går sakta men kontrollerat än snabba ryck så man inte hinner planera. I en gallring gör ju även en starkare vinsch att du kan ta fler träd på samma gång. Då är ju vinschen snabbare fast den är långsammare om du hänger med på hur jag tänker.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#746876 Tycker nog 1400 vinschen drar fullt tillräckligt med tanke på vad som är körbart genom processorn. Är även mer vajer på den. Och personligen så tror ja livs längden på processorns midja blir längre med, rycker å sliter fullt tillräckligt.
Farten är lagom promenad fart bredvid vinchade stammen med typ 60l/ min I hydraul flöde.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#746882 Om jag inte kommer ihåg helt fel har Weimer en bredare trumma de kan montera på så att det går på mer vajer. Nämns dock inte på hemsidan.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Fredsduvan  
#747133 Jag blev med Processor förra helgen så idag första provkörning går väl hyfsat. Instruktionsboken säger att man är fullfjädrad efter 6 veckor så det kommer ta ett tag innan alla handgrepp sitter

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Helproffs  
#747155
Fredsduvan skrev:Jag blev med Processor förra helgen så idag första provkörning går väl hyfsat. Instruktionsboken säger att man är fullfjädrad efter 6 veckor så det kommer ta ett tag innan alla handgrepp sitter


Härligt 👍 hoppas du lägger upp många bilder framöver och kanske någon film 🌲

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Fredsduvan  
#747320
1644164148_received_538149957284415.jpeg
Första lasset som passerat processorn. Blir bara hemved av "träningsbitarna" 😉

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Fredsduvan  
#747516 Har försökt lägga till en film från första körningen med min processor men vet inte om det kommer funka....

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#747568 Den vill vi gärna se 😀
Men jag ser då inget just nu.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#747954
JohannesG skrev:Om jag inte kommer ihåg helt fel har Weimer en bredare trumma de kan montera på så att det går på mer vajer. Nämns dock inte på hemsidan.

Minnet var inte fel denna gång. Här finns dessutom tillvalet på hemsidan: https://www.weimer.se/sv/Tillval_forlan ... ?id=130273

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Patrikanderssson  
#779136 Hejsan. Om jag har förstått det hela rätt så drivs matning och vinch med kraftuttaget och tilt,styrning och kvistknivar med traktorns hydraulik?
Mvh Patrik Andersson

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#779137 Japp, så är det.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Patrikanderssson  
#779138 Tack för snabbt svar

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Markus  
#780029 Vad är det för kedja och svärd till handhållna hydral sågen?
I instruktionsboken står det 0,325 och 15" svärd men det som sitter på våran är grövre.
Har jämfört med svärd och kedja ifrån husqvarna 346 men den är mycket klenare.

Mvh Markus

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).