tis 03 jan 2017, 01:52#428030
Nu har jag kollat igenom lite fakta. Jag har blandat ihop Versu & Direct. Jag fick pris på en Valtra N Versu. Det var inte N111 eftersom den var lika stark motor som på NH t6020 (127hk), så rimligen borde det varit en N122 Versu. Fullpowershift likadant som på min NH t6020 elite.
Även den "nya N4án" som jag fick offert på är N134 Versu. Något större motor men marginellt.
Annars i mina suddiga "Valtra ögon" så skiljer det inte mycket mer än då 3 hastigheter på PTO.
Givetvis en ny modell med allt vad det innebär med förbättringar, men är traktorn så mycket bättre att den ska kosta nästan 580ksek mer (93% dyrare!!!) på 5år för vad jag nu vet:
(Ska tilläggas att efter årsskiftet -16/-17 skulle Valtra´s prislista höjas med ca 6-7% enl. ÅF. Då blir den alltså ännu lite dyrare.
Lite bättre svängradie, bättre hytt utrymmesmässigt, 3 hastigheter PTO, bättre miljösteg.
Vad jag vet så är kanske inte Fendt kända för o vara någon budget traktor (är väl lite top of the line).
Jag har inte fått några andra offerter. Jag har skickat till 2st Deutz försäljare men precis som förra gången jag skulle köpa traktor så går nog deras försäljning så pass bra att de behöver inte skicka ut några offerter alls. Då 2012 tröttnade jag efter 3 påminnelser. Denna gången hoppades jag på bättre respons men
Jag har inte kollat New Holland denna gången, men skulle kanske göra det bara för o jämföra.
Konsensus:
Det jag menar är att visst blir saker dyrare med förbättringar, och med åren har allt en tendens att bli dyrare. Det är en del av den ekonomiska tillväxten vilket jag köper. Men ska en likvärdig traktor stiga till det dubbla på 5år. Lägger vi till Valtra´s prishöjning med 6% nu 2017 så är det ju nästan precis det dubbla på dessa åren. Idag tycker vi kanske inte att en N122 Versu 2012 är så mycket o ha jämfört med N4 men då var den modern. Det var i princip bara Deutz & lamborgini som hade steglös transmission i så pass små maskiner så full powershift var riktigt "fränt". Vilket jag dessutom tycker funkar förträffligt i skogen. Hade jag haft råd hade jag köpt den nya Valtra´n så jag försöker inte skriva ner maskinen, men jag ställer mig lite frågande till är det en rimlig prishöjning?
Volvo prissatte sin V70 t4 180hk 2012 till ~270´ grundpris. Idag 2017 kostar en V90 190hk ~370´. Förbättrad bil och en ny modell, men den kostar inte 540´ i grundutförande. Den är 37% dyrare vilket jag kan tycka är rimligt. Jag vet att det är en dum jämförelse men ändå
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem